×

چنانچه بزه استفاده غیرمجاز از سلاح با شلیک تیر هوایی محقق شود مصرف غیرمجاز نتیجه همان عمل است

چنانچه بزه استفاده غیرمجاز از سلاح با شلیک تیر هوایی محقق شود مصرف غیرمجاز نتیجه همان عمل است

چنانچه بزه استفاده غیرمجاز از سلاح با شلیک تیر هوایی محقق شود مصرف غیرمجاز نتیجه همان عمل است

چنانچه-بزه-استفاده-غیرمجاز-از-سلاح-با-شلیک-تیر-هوایی-محقق-شود-مصرف-غیرمجاز-نتیجه-همان-عمل-است

تاریخ رسیدگی: 1389/5/16        
شماره دادنامه: 355/89
مرجع رسیدگی: شعبه سی و دوم دیوان عالی کشور
خلاصه جریان پرونده
 استوار یکم «الف. ف» به اتهام حمل غیرمجاز سلاح و استفاده غیرمجاز از سلاح تحویلی و مصرف غیرمجاز یک تیر فشنگ، تحت تعقیب دادسرای نظامی ... قرار گرفته است. بدین توضیح بازرسی فرماندهی انتظامی استان ... اعلام کرده است نامبرده انبار دار سلاح و مهمات (اسلحه دار صحیح تر است) قرارگاه پشتیبانی ستاد انتظامی استان بوده و در تاریخ 16/12/88 یک قبضه سلاح زیگزائور به همراه یک عدد اسپری به منظور تأمین امنیت کارکنان ستاد فرماندهی که به تیراندازی اعزام شده اند از انبار تحویل گرفته است وی مغازه‌ای در ... داشته که ساعات فراغت در آن فعالیت می‌کرده در ساعت 00:35 بامداد 8/12/88 مغازه وی مورد تعرض دو نفر سارق قرار گرفته متهم برای جلوگیری از سرقت یک تیر هوایی شلیک کرده که فشنگ در سلاح گیر کرده و مأموران گشت کلانتری در همان حین سر رسیده اند وی را دستگیر و به کلانتری دلالت کرده‌اند. متهم اظهار نموده که اسلحه دار قرارگاه پشتیبانی است. ضمناً یکی از سارقان مغازه دستگیر شده است. متهم در تحقیقات مقدماتی اظهار کرده است مغازه سوپر مارکت دارد و شبها در آن جا کار می کند، دو نفر سارق در تاریخ 8/12/88 بعد از نیمه شب با شمشیر و قمه به مغازه حمله کرده و (وجوه) داخل مغازه را به سرقت برده اند سلاح زیگزائور را که در تاریخ 6/12/88 برای انجام مأموریت تحویل گرفته بوده برای حفظ جان و مال خود مورد استفاده قرار داده و یک تیر هوایی شلیک کرده است. ضمناً به علت کثرت مشغله فرصت عودت سلاح را به اسلحه خانه نداشته است. شعبه اول دادگاه مرقوم عهده دار رسیدگی شده متهم استفاده غیرمجاز سلاح را پذیرفته است دادگاه در خاتمه رسیدگی با توجه به گزارش یگان خدمتی، اقاریر صریح متهم استفاده غیرمجاز از سلاح و مصرف غیرمجاز مهمات (یک تیر فشنگ) را احراز کرده به استناد مواد (83) و (132) قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح با رعایت ماده (4) قانون مرقوم و ماده (47) قانون مجازات اسلامی (بدون ذکر ماده (22) قانون مرقوم) وی را به دو فقره شش ماه تأخیر در ترفیع محکوم و از حیث حمل غیرمجاز سلاح تبرئه کرده است. متهم با پرداخت هزینه دادرسی به دادنامه اعتراض کرده است در لایحه وی با توجه به قاعده فقهی الضرورات تبیح المخدورات، استفاده از سلاح را برای حفظ جان و مال خود منطقی دانسته و عمل خود را منطبق با ماده (83) قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح اعم از استفاده غیرمجاز و مصرف  غیرمجاز و مشمول ماده (47) قانون مجازات اسلامی ندانسته و خود را مستحق در مجازات ندانسته است بر اثر اعتراض وی پرونده به دفتر دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع شده است.
هیأت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید پس از قرائت گزارش آقای فرج اللهی عضو ممیز و ملاحظه اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای رضا صفرپور دادیار دیوان عالی کشور اجمالاً مبنی بر تقاضای رسیدگی و اتخاذ تصمیم شایسته و قانونی را دارم. در خصوص دادنامه شماره 00071189 تجدیدنظر خواسته مشاوره نموده چنین رأی می دهد.
 
رأی شعبه
اعتراض متهم از لحاظ اینکه عمل استفاده غیرمجاز از سلاح یا شلیک تیرهوایی محقق شده لذا صرفنظر از اینکه در ماده (83) قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح این را عنوان با حرف اضافه یا بیان شده اند، متهم مرتکب فقط یک عمل شده و آنهم استفاده غیرمجاز است و مصرف غیرمجاز نتیجه و دنباله همان عمل بوده است که احیاناً مشمول عنوان قانونی شده که طبق ماده (46) قانون مجازات اسلامی مستوجب یک مجازات است لذا دادنامه تجدیدنظر خواسته را طبق صدر ماده (6) قانون تجدیدنظر آراء دادگاه‌ها نقض و رسیدگی به شعبه دیگر دادگاه نظامی یک ... محول می شود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.