×

حمل و نگهداری اسلحه و مهمات غیر سازمانی مشمول قانون تشدید مجازات قاچاق اسلحه می باشد

حمل و نگهداری اسلحه و مهمات غیر سازمانی مشمول قانون تشدید مجازات قاچاق اسلحه می باشد

حمل و نگهداری اسلحه و مهمات غیر سازمانی مشمول قانون تشدید مجازات قاچاق اسلحه می باشد

حمل-و-نگهداری-اسلحه-و-مهمات-غیر-سازمانی-مشمول-قانون-تشدید-مجازات-قاچاق-اسلحه-می-باشد

تاریخ رسیدگی : 79/5/20
مرجع رسیدگی : شعبه 31 دیوان عالی کشور
 
خلاصه جریان پرونده :
بسیجی مهدی... به اتهام حمل و نگهداری غیر مجاز سلاح و مهمات و لغو دستور و پاسدار پیمانی محسن... به اتهام سهل انگاری منجر به ایراد خسارت به اموال دولتی و نگهداری واخفاء مهمات 20 تیر فشنگ ، تحت پیگرد دادسرای نظامی ... قرار گرفته اند .
حسب محتویات پرونده، از آقای محسن... بیست تیر فشنگ جنگی کشف و بر اثر سهل انگاری وی یک دستگاه بی سیم مفقود می گردد. شعبه چهارم دادگاه نظامی یک... عهده دار رسیدگی به پرونده نامبردگان گردید.و به موجب دادنامه شماره184 مورخه 79/3/9 با توجه به اقرار متهمان و گزارش یگان خدمتی و کشف سلاح و مهمات، اتهامات منتسبه را وارد دانسته و مجرمیت آنان را احراز نموده است. و به استناد ماده 2ناظر به بند 2ماده یک قانون تشدید مجازات قاچاق اسلحه و مواد 65و23قانون مجازات جرأیم نیروهای مسلح و با رعایت ماده 22 قانون  مجازات اسلامی و تبصره ماده 18آن قانون وکیفیات مخففه از جمله ملاحظه اوضاع و احوال خاص آنان که در سنین جوانی و نیروهای داوطلب بسیجی می باشند آقای مهدی... را در خصوص نگهداری سلاحو مهمات به چهار ماه حبس و در مورد لغو دستور به پرداخت دویست هزار ریال جزای نقدی بدل از حبس ودر ورد ایراد خسارت علاوه بر جبران خسارت به پرداخت دویست هزارریال جزای نقدی بدل از حبس محکوم می گردند. محکوم علیهما در مهلت مقرر قانونی به دادنامه صادره اعتراض و وکیل مدافع آقای مهدی... در لایحه اعتراضیه تقدیمی اظهار نموده است استناد به ماده 2 قانون تشدید مجازات قاچاق اسلحه و قاچاقچیان مسلح در مورد موکلش که فردی بسیجی و دارای مجوز حمل سلاح بوده است فاقد وجاهت قانونی است و عمل نامبرده صرف لغو دستور خماهد بود و وجود شارژ بی سیم در حالی که هیچگونه اعترافی در مورد حمل بی سیم نداشته است نمی تواند دلیل بر نگهداری بی سیم به نحو غیر مجاز باشد. آقای محسن... نیز در لایحه اعترأیه تقدیمی اظهار نموده است. هیچگونه سوء نیتی در نگهداری مهمات مذکور نداشته است و با توجه به سابقه فعالیت در بسیج و سپاه پاسداران عنصر معنوی جرم مفقود می باشد و در گم شدن بی سیم نیز هیچگونه سهل انگاری نداشته است. پس از پرداخت هزینه های دادرسی پرونده به دفتر دیوان عالی کشور ارسال که جهت رسیدگی به اعتراض تجدید نظر خواهان به این شعبه ارجاع گردیده است .
هیأت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید. پس از قرائت گزارش آقای... عضو ممیز و اوراق پرونده ونظریه کتبی آقای.. دادیار دیوان عالی کشور اجمالاٌ مبنی برتقاضای صدور رأی شایسته و قانونی در مورد دادنامه شماره184-79/3/9 مشاوره نموده چنین رأی می دهد.
رأی:
در خصوص اعتراض تجدید نظر خواهان آقایان مهدی... و محسن... به دادنامه صادره از شعبه چهارم دادگاه نظامی یک... نظر به این که از ناحیه تجدید نظرخواهان دلیل موجهی که موجبات نقض دادنامه را فراهم نماید ارائه نگردیده است و ایراد و اشکال موثری بر دادنامه ملاحظه نمی شود. لذا اعتراض آنان بلا وجه اعلام و دادنامه مزبور در خصوص آنان ابرام می گردد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.