×

پاسخ اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری به نامه کانون وکلای دادگستری مرکز در خصوص همایش استقلال حرفه وکالت و کانون های وکلا

پاسخ اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری به نامه کانون وکلای دادگستری مرکز در خصوص همایش استقلال حرفه وکالت و کانون های وکلا

پاسخ اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری به نامه کانون وکلای دادگستری مرکز در خصوص همایش استقلال حرفه وکالت و کانون های وکلا از منظر بین المللی

پاسخ-اتحادیه-سراسری-کانون-های-وکلای-دادگستری-به-نامه-کانون-وکلای-دادگستری-مرکز-در-خصوص-همایش-استقلال-حرفه-وکالت-و-کانون-های-وکلا

ریاست محترم کانون وکلای دادگستری مرکز

احـتراماً. مرقومه شریفه به شماره و تاریخ 79046-1/6/1394 در تاریخ 09/6/94 عزّ وصول بخشید.

نامه کانون وکلای دادگستری مرکز به اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری در خصوص همایش استقلال حرفه وکالت و کانون های وکلا از منظر بین المللیثبت نام همایش استقلال حرفه وکالت و کانون های وکلا از منظر بین المللی - برگزاری همایش بین المللی استقلال حرفه وکالت 4 مرداد ماهآئین نامه نقل و انتقالات وکلای عضو کانون وکلای دادگستری مرکز - بیانیه کانون وکلای دادگستری مرکز درباره مذاکرات لوزان - قانون تشکیل صندوق تعاون وکلا و تامین هزینه های کانون وکلای دادگستری - خبرنامه کانون وکلای دادگستری مرکز - مراحل تمدید پروانه وکالت پایه یک کانون وکلای دادگستری مرکز

در آغاز نامه به « … بررسی نکات قوت و ضعف همایش در کانون مرکز … » اشاره شده است. به نظر می رسد باید در انتظار نامه دومی برای بیان «نقاط قوت» باشیم زیرا در متن مرحمتی چیزی جز اعلام «نقاط ضعف» ادعایی نبود. اگر نامه دیگری در بین نباشد، با توجه به اینکه گویا همایش «در کانون مرکز بررسی…» شده است و اگر منظور از «کانون مرکز» هیأت مدیره آن باشد (که جز این نمی تواند باشد)، نتیجه این خواهد بود که هیچیک از اعضای محترم هیأت مدیره کانون مرکز نقطه قوت و جلوه مثبتی در همایش برج میلاد ندیده اند!!.همایشی که دوست و دشمن آن را بزرگ ترین و مهم ترین همایش حقوقی بین المللی در تاریخ حقوق ایران دانستند و کانونهای وکلای سراسر کشور و دوستان و همکاران جوان و سختکوش و مبتکر و دانشمند ما را به خاطر برپایی آن تحسین کردند. این فاصله برداشت و قضاوت، بین کانون محترم مرکز و قریب به دوهزار شرکت کننده همایش و دیگر کسانی که در همایش حضور نداشتند امّا با آگاهی بعدی از کم و کیف و نحوه برگزاری آن به تحسین و تمجید پرداختند (و این منحصر به ایران نبود) درخور تأمل و -درصورت صحت مدّعا- باعث تأسف است. هرچند که اینجانب بسیار بعید می دانم اعضای هیأت مدیره کانون محترم مرکز -یا اکثریت آنها- چنین قضاوتی داشته باشند.

امّا درخصوص موارد عنوان شده، به ترتیب طرح، نکاتی را به استحضار می رسانم:

1- مفاداً از عدم حضور مسؤولین تراز اول IBA گله فرموده اید. احتمالاً اشکال از چارتر سازمانی IBA که در اختیار آن مقام محترم بوده و نیز از عدم التفات به عنوان همایش ناشی شده است. همایش برج میلاد درباره «استقلال حرفه وکالت  ( مقالات مرتبط با وکالت - سوالات مرتبط با وکالت ) و کانونهای وکلا» برگزار شد. بنابراین از کسانی دعوت شد که در IBA مسؤولیتها و تخصصهایی در زمینه موضوع همایش داشتند. بزرگوارانی که زحمت سفر را بر خود هموار کردند عبارت بودند از:

الف- سرکار خانم «مارجوری نیکول» ریاست کمیسیون امور کانونهای وکلای دنیا و مسؤول امور استقلال حرفه وکالت در IBA

میزان دستمزد وکیل - وکیل دادگستری وظیفه اش چپیست و از چه دفاع می کند ؟ - استقلال وکیل از مظاهر دادرسی عادلانه است ، وکیل رکن چهارم دادرسی 

ب- رئیس کمیسیون حقوق بشر IBA «آقای دکتر فیلیپ تاهین جر»

پ- نایب رئیس کمیسیون حقوق مدنی IBA آقای دکتر هانزکورل

ت- ضمناً آقای دکتر مارک الیس مدیر محترم اجرایی IBA نیز که -به علت لزوم دریافت مستقیم ویزا از کنسولگری ایران (و نه در فرودگاه امام) موفق به حضور نشد- در پیام خود که قرائت شد، تصریح کرد: «من مفتخرم که IBA چنین گروه عالی رتبه متخصصی را به عنوان نمایندگان IBA به همایش اعزام کرده است»

اینکه مقام محترم با چه معیارهایی به ارزشیابی افراد هیأت اعزامی IBA پرداخته اند بر بنده روشن نشد.

2- فرموده اید: «در انجام پذیرایی ها، به ویژه نهار، رعایت شأن میهمانان خارجی، آنگونه که باید، مورد لحاظ قرار نگرفته، که این امر و بی نظمی متعاقب آن موجبات تذکرات و اعتراض میهمانان خارجی درخصوص نحوه مدیریت خدمات همایش شده است» گفتنی است:

الف- حضرتعالی بلافاصله پس از خاتمه سخنرانی خودتان، محل همایش را ترک فرمودید و بنابراین با میهمانان خارجی بعد از ناهار گفتگویی و برخوردی نداشتید. «تذکرات و اعتراض میهمانان خارجی» چه زمانی به عرضتان رسید؟

ب- بنده و هیچیک از دوستان و همکاران فعال در برگزاری همایش درخصوص مسأله ناهار و پذیرایی «تذکر و اعتراضی» از میهمانان خارجی نشنیدیم. حتی این بزرگواران، شفاهاً و کتباً، در مصاحبه هایی که در ایران با آنها انجام شد و نیز در فضای مجازی، تشکر کردند.

پ- البته مسأله کم توجهی و بی توجهی بعضی میهمانان به برخی مسائل در همه مراسم و جشنها و همایشها، که در موقع پذیرایی و عرضه غذا نمود و جلوه بیشتری پیدا می کند، اصولاً، درست است و در همایش برج میلاد نیز -به هرحال- این موضوع به طور محدود و گذرا بروز کرد و کنترل شد. تا آنجا که بنده شنیدم، از نظر میزان غذا و پذیرایی، مشکل عمده ای وجود نداشت. اینکه به شنیده ها استناد می کنم، به این جهت است که در طول مدت پذیرایی ناهار، مشغول گفتگو با دهها جوان پرشور و مشتاقی بودم که با ذوق و شوق به این همایش آمده بودند و پرسشهایی داشتند. لذا نتوانستم شخصاً ترتیب پذیرایی ناهار و کم و کیف آن را ببینم.

استقلال نهاد وکالت - وکیل کیست ؟ - میزان دستمزد وکیل - وکیل دادگستری وظیفه اش چپیست و از چه دفاع می کند ؟ 

3- از پخش نشریه صوراسرافیل -با این اشاره، و شاید تعریض، که بنده از مشاوران آن هستم- انتقاد و اعلام فرموده اید « … در شرایطی که این روزنامه برخلاف مصوبات اتحادیه به تبلیغ مؤسسات حقوقی پرداخته است، موجب مخدوش نمودن اعتبار مصوبات اتحادیه است» عرض می کنم:

الف- نشریه مذکور تنها نشریه حقوقی است که به طور هفتگی منتشر می شود و مسائل مربوط به وکالت ( مقالات مرتبط با وکالت - سوالات مرتبط با وکالت ) و کانونهای وکلا را، به طور جدی منعکس می کند و اینجانب از اینکه مشاور مجانی آن هستم، احساس رضایت می کنم.

ب- درج آگهی مؤسسات حقوقی فقط یک بار -به لحاظ اشتباه- حادث شد. در عین حال این نشریه اعلام کرده است برای تسهیل امور وکلای دادگستری، برای هر فرد ماهانه، یک کادر آگهی مجانی چاپ خواهد کرد.

شاید بهره گیری مجانی و تبرعی از مشورت افراد با تجربه به برخی نشریات حقوقی دیگر هم کمک کند که جذابیت پیدا کنند و همواره ناظر انبار شدن نسخ بی مشتری آنها نباشیم.

پ- اما این نشریه علی رغم اینکه مدیر مسؤول آن وکیل نیست، این علاقه و روشن بینی را نسبت به کانونهای وکلا داشت که تیراژ خود را برای همایش از 8000 به 10000 افزایش داد و دوهزار نسخه از نشریه را در روز همایش مجاناً توزیع کرد.

4- از اینکه در همایش مذکور که «… در راستای مصوبات اجلاس عمومی اتحادیه در کـرمان و خــرم آباد به منظور تقویت استقلال کانونهای وکلای دادگستری در لایحه جامع وکالت و بیان مخاطرات نقض استقلال از منظر بین المللی بوده»و «… متأسفانه هیچ ذکر و تحلیلی از لایحه جامع وکالت و خطرات پیش رو … برده نشد … الخ … »، ابراز ناراحتی فرموده اید. گفتنی است:

الف- گمان می رود این داوری حضرتعالی ناشی از ترک زود هنگام همایش و مآلاً بی اطلاعی از آنچه در آن گفته شد، باشد. شاید اگر تشریف داشتید و همه سخنرانی ها و مطالب را می شنیدید، چنین فرمایشی نمی فرمودید.

ب- سخنرانان خارجی همگی درباره استقلال و اهمیت آن بر مبنای قوانین کشور متبوعشان و قواعد بین المللی بحث کردند.

پ- سرکار خانم دکتر داوودی نیز بحثی علمی و مستدل درخصوص معرفت شناسی استقلال ارائه کردند که بسیار مورد توجه قرار گرفت و ریاست محترم اتحادیه کانونهای وکلای ترکیه سخنرانی ایشان را نمونه ای از ترقی و پیشرفت خانمهای حقوقدان ایرانی تلقی کرده بودند.

ت- دبیران همایش -به ویژه دبیر علمی آن- در جمع بندی نهایی بیانات مؤثر و جالبی درخصوص مورد داشتند و در افتتاحیه و اختتامیه نیز این موضوع مطرح بود (که باید می بود)

ث- در عین حال این پرسش نیز متبادر به ذهن می شود که چرا حضرتعالی از فرصت سخنرانی خود و جناب آقای دکتر محمدنبی -که نامه انتقادی را از جانب حضرتعالی امضاء کرده اند- از مجال حضور در پنل برای بیان مطلب، به شکلی که مورد نظر حضرتعالی بود، استفاده نفرمودید و استفاده نفرمودند؟

5- ماحصل فرمایش حضرتعالی در بند 5 نامه این است که گویا همایش بار علمی کافی نداشته است. عرض می کنم:

الف- بر بنده معلوم نشد که بار علمی همایش چه ارتباطی به گواهی های صادر شده، که حضور شرکت کنندگان را در این همایش (هرچه که بوده) تسجیل می کند، دارد؟

مراحل تمدید پروانه وکالت پایه یک کانون وکلای دادگستری مرکز - خواسته الزام به استرداد پروانه های وکالت 

ب- حضرتعالی بر مبنای کدام نظر سنجی درخصوص بار علمی همایش اظهار نظر می فرمایید؟ توضیح اینکه:

اولاً- اعضای محترم هیأتهای مدیره کانونهای کشور، که فرهیختگان و اسوه های علم حقوق و فن وکالت هستند، چنین ادعا و انتقادی نداشتند بلکه سطح علمی همایش را تأیید می فرمودند.

ثانیاً- تعدادی از اساتید بزرگ حقوق که افتخار میزبانی شان را به ما داده بودند، درخصوص سطح علمی همایش، جز تحسین و تأیید چیزی نگفتند.

پ- درخصوص وجه دریافتی برای ثبت نام (پنجاه هزار تومان برای دانشجویان و کارآموزان و صد هزار تومان برای وکلا) استدعا دارم منصفانه هزینه ثبت نام را با هزینه ثبت نام همایشهایی که کانون محترم مرکز در دوران تصدی حضرتعالی برگزار کرده، البته با در نظر گرفتن سطح علمی و نحوه پذیرایی و … ، مقایسه بفرمایید.

ت- البته از آنجا که حضرتعالی نیز جزء سخنرانان و اولین آنان بودید و لاجرم نسبت به قسمتی از ارزش و اعتبار علمی آنچه عرضه شده، آگاهی و احاطه شخصی و عینی دارید، اینجانب درخصوص این قسمت از داوری حضرتعالی به خود اجازه دخالت و اظهار نظر نمی دهم.

6- درخصوص تقدیم ریز هزینه ها گفتنی است:

الف- نظر مبارک به ماده 30 آیین کار اسکودا به شرح ذیل جلب می شود:

«نمایندگان کانونها در شورای اجرایی همواره می توانند به حسابها و دفاتر مالی اتحادیه مراجعه و اطلاعات مورد نیاز خود را تحصیل کنند… »

بنابراین مراجعه کانونهای محترم به حسابهای اسکودا همواره میسور و سهل است.

ب- به طور معمول گزارش امور کلان به بازرسان اتحادیه داده می شود تا مورد بررسی قرار گیرد.

پ- البته در جلسه شورای اجرایی که پس از همایش تشکیل و اطلاعات کلی و تفصیلی دراختیار نمایندگان محترم کانونها گذاشته شد، نمایندگان محترم کانون مرکز تشریف نداشتند. به هرحال گزارش تفصیلی دراین خصوص برای همه کانونهای محترم ارسال خواهد شد.

آئین نامه صدور جواز وکالت اتفاقی ( موقت )

سخن آخر اینکه:

کانونهای وکلای ایران موفق شده اند همایشی با همکاری نمایندگان IBA و فرستادگان کشورهایی که در عالم حقوق و وکالت ( مقالات مرتبط با وکالت - سوالات مرتبط با وکالت ) حرفهایی برای گفتن دارند و با حضور حدود دوهزار نفر شرکت کننده ایرانی اعم از استادان حقوق، قضات عالی مقام، وکلا، کارآموزان و دانشجویان حقوق برگزار کنند. ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، همایش را با ارسال پیام مکتوب خود مفتخر فرمودند و بسیاری از شخصیت های برجسته نیز با ارسال پیام های شفاهی از برگزاری چنین همایشی –که به ویژه در شرایط کنونی موجب افزایش اعتبار کشور از لحاظ حقوقی است- ابراز خرسندی کردند.

انعکاس وسیع مطبوعاتی و رسانه ای همایش کاملاً بی سابقه بود و اطلاعات واصله از پژواک آن در سطح بین المللی حکایت دارد و مهمترین نتیجه مثبت برگزاری همایش نشان دادن اتّحاد و یکپارچگیکانونهای وکلای ایران است. اینکه در «بررسی نقاط قوت و ضعف» چنین رویدادی چیزی جز نقاط ضعف مشاهده نشود، جای تأمل و تأسف بسیار دارد مگر اینکه نامه دوم حضرتعالی –حاوی تبیین نقاط قوت- در راه باشد. بی گمان بهتر بود بررسی ها و ارزیابی های و داوری های راجع به این رویداد، در داخل خانواده بزرگ وکلا، بدون آوازه گری و با حسن نیت و آرامش انجام می شد. اما از آنجا که نامه معطوف الیه در سایت کانون مرکز انعکاس یافته و آن «روزنامه غیرصنفی» هم به چاپ و نشر آن به نقل از سایت کانون مرکز اقدام کرده است، ناچارم خواهش کنم مقرّر بفرمایید نامه حاضر هم در سایت کانون مرکز درج شود. البته اینجانب همچنانکه نامه حضرتعالی را بلافاصله پس از وصول برای همه کانونهای محترم ارسال کردم، درمورد این نامه نیز همینگونه عمل خواهم کرد.

با درود و سپاس

از اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران

بهمن کشاورز

منبع : اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.