×

کارگاه آموزشی اجاره اماکن تجاری برگزار شد

کارگاه آموزشی اجاره اماکن تجاری برگزار شد

دفتر آموزش و پژوهش کانون سردفتران و دفتریاران کارگاه آموزشی یک روزه‌ای را با عنوان «اجاره اماکن تجاری» برگزار کرد

کارگاه-آموزشی-اجاره-اماکن-تجاری-برگزار-شد وکیل 

دفتر آموزش و پژوهش کانون سردفتران و دفتریاران کارگاه آموزشی یک روزه‌ای را با عنوان «اجاره اماکن تجاری» برگزار کرد.

قوانین حاکم بر اماکن تجاری چه می گویند ؟ از قرارداد اجاره تا حق سرقفلی - سوال های کاربردی در خصوص اجاره اماکن تجاری - سرقفلی اماکن تجاری بر مبنای قانون موجرومستاجر سال 1376

عظیمیان نایب‌رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در ابتدای جلسه با بیان اینکه بدون تردید، بهمن کشاورز در ارتقای سطح دانش فارغ‌التحصیلان قوه‌ قضاییه تلاش بسیار کرده است، افزود: نام جناب کشاورز برای مجموعه دفاتر اسناد رسمی به لحاظ ارتباط خاص با تنظیم سند مربوط به اجاره، سرقفلی، حق کسب، پیشه و تجارت بسیار آشنا است.

عظیمیان افزود: کانون سردفتران و دفتریاران و دفتر آموزش و پژوهش در اجرای ماده 66 قانون دفاتر اسناد رسمی، در خصوص تبیین موضوعاتی که دغدغه همکاران دفاتر اسناد رسمی است از همکاران پژوهشگر و اساتید دانشگاه دعوت به همفکری می‌کند.

آیا ملک اجاره ای را میتوان اجاره داد ؟ - دعاوی راجع به اجاره - راهکارهایی برای تنظیم قراردادهای اجاره 

وی افزود: با توجه به اینکه در اجرای قانون موجر و مستاجر سال 1356 و 1376 در پاره‌ای از اسناد موارد تردیدآمیزی وجود دارد، امیدواریم امروز ابهامات رفع و در آینده نزدیک همکاری و تعامل بیشتری میان دفاتر اسنادرسمی و کانون وکلا ایجاد شود.

در ادامه جلسه، رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری با اشاره به مسائل مربوط به محل مناقشه گفت: سردفتران و دفتریاران، روزانه با ده‌ها مورد تنظیم سند سرقفلی، حق کسب، پیشه و تجارت سروکار دارند؛ بنابراین صحبت کردن در مورد یک طرح مشخصی که از یک مقدمه شروع و به یک نتیجه می‌رسد، اتلاف وقت است.

کشاورز با بیان اینکه بحث حق کسب پیشه و تجارت و سرقفلی، موضوع بسیار پرمناقشه‌ای از گذشته تاکنون است افزود: با تصویب و اجرای قانون سال 1376، تصور می‌کردم در میان مدت مطلبی به عنوان مرافعه بر سر بحث حق کسب پیشه و تجارت و سرقفلی وجود نخواهد داشت، اما اینگونه نشد. نه تنها در عمل با دعاوی مربوط به آن مواجه بودیم بلکه دعاوی مربوط به سرقفلی هم به آن اضافه شد، ضمن اینکه پدیده سومی بر این دو مورد افزون شد و آن زمانی بود که این دو در هم ادغام شدند.

نتیجه نادیده گرفتن شرایط انعقاد قرارداد اجاره - آیا میدانید برای اجاره ملک باید چه نکاتی را رعایت کرد ؟ 

وی به تفاوت دو قانون سال های 1356 و 1376 اشاره کرد و افزود: در قانون 1356 مطلقا بحثی از سرقفلی وجود نداشت و فقط حق کسب پیشه و تجارت است. به عکس آن در قانون 1376 بحثی از کسب پیشه و تجارت وجود نداشت هر چه هست یا سرقفلی است یا چیزی نیست.

به گفته کشاورز، آن چیزی که در دادگاه ها باعث شبهه شده بود این بود که در زمان حاکمیت قانون 1356، بین محلی که در ابتدا وجهی علاوه بر وجوه به موجر از طرف مستاجر پرداخت شده یا نه، تفاوت وجود داشت. آنچه که مسلم است در قانون فعلی 1376 باید به کلی پدیده ای به نام حق کسب پیشه و تجارت را فراموش کنیم.

این حقوقدان به بیان تعریف دو موضوع پرداخت و گفت: حق کسب پیشه و تجارت حقی است تدریجی و وصول و ایجادش به محض انعقاد عقد اجاره آغاز می‌شود و عوامل متفاوتی رونق کسبی تجهیزات ساختمان و اجاره و شروط طرفین در سند اجاره مقرر شده و میزان اجاره بها در میزان آن تاثیر دارد.

در ادامه این جلسه شرکت کنندگان به طرح سئوالاتی در خصوص مباحث مطرح شده پرداختند که رییس اتحادیه سراسری کانونهای وکلا به همراه نایب رییس کانون سردفتران به سئوالات پاسخ دادند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.