×

تلاش دستگاه قضایی برای افزایش امنیت و کاهش سرقت

تلاش دستگاه قضایی برای افزایش امنیت و کاهش سرقت

افزایش امنیت جامعه و مردم همواره مورد تاکید دستگاه قضایی است و مسئولان قضایی کشور بارها اعلام کرده‌اند با کسانی که موجب ناامنی در کشور می‌شوند به طور قاطع برخورد می شود در این زمینه رییس دادگستری فارس با اشاره به برنامه‌ریزی‌هایی که در راستای افزایش امنیت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم صورت گرفته است می‌گوید به پرونده‌ جرایم تهدیدکننده امنیت زودتر از موعد رسیدگی می‌شود

تلاش-دستگاه-قضایی-برای-افزایش-امنیت-و-کاهش-سرقت

افزایش امنیت جامعه و مردم همواره مورد تاکید دستگاه قضایی است و مسئولان قضایی کشور بارها اعلام کرده‌اند با کسانی که موجب ناامنی در کشور می‌شوند به طور قاطع برخورد می شود. در این زمینه رییس دادگستری فارس با اشاره به برنامه‌ریزی‌هایی که در راستای افزایش امنیت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم صورت گرفته است می‌گوید به پرونده‌ جرایم تهدیدکننده امنیت زودتر از موعد رسیدگی می‌شود.

سرقت - آیا می دانید سرقت چیست و مسائل قضایی مربوط به آن به چه نحو است ؟ - قرار بازداشت موقت ( به خاطر سرقت های متعدد ) - سرقت مسلحانه ، محاربه است - وجوه افتراق جرائم کلاهبرداری سرقت تعزیری در خقوق کیفری 

  تاکید بر افزایش امنیت در جامعه

فروردین سال گذشته بود که رییس قوه قضاییه در نوزدهمین همایش سراسری فرماندهان ناجا درباره اهمیت امنیت گفت که فرزندان در جامعه امن رشد اجتماعی، فرهنگی و روحی پیدا می کنند و ابعاد اقتصادی کشور، بازار کسب و کار و اشتغال نیز در جامعه امن رونق می یابد.

 تشریفات استرداد مال دزدیده شده - کلیت قانون در رد مال مسروقه - مجازات قانونی خرید و فروش اموال مسروقه - جزوه بررسی جرم سرقت 

آیت الله صادق آملی لاریجانی احساس امنیت را در کشور مهم عنوان کرد و نیروی انتظامی را یکی از ارکان حفظ امنیت دانست. این در حالی است که همه نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و قوه قضاییه بر امنیت کل کشور دخالت دارند.  به گفته وی، پیشگیری از جرم فراقوه ای است و  نیروی انتظامی به عنوان ضابط دستگاه قضایی باید مسئله امر به معروف و نهی از منکر را جدی بگیرد و شرایط و مراتب آن را هم مدنظر داشته باشد. آیت الله صادق آملی لاریجانی افزود: از فرماندهان و تصمیم گیران نیروی انتظامی می خواهم که امنیت اجتماعی مردم را جدی بگیرند و برخورد خوبی را که با اشرار ، سارقان مسلح، زورگیران و جرائم خشن دارند تقویت کنند.

وی بر امنیت توام با عدالت تاکید کرد و گفت: باید مراقب باشیم در تامین امنیت، اجحافی به مردم نشود.

  افزایش امنیت با کاهش سرقت

از آنجایی که پیشگیری از وقوع جرم می‌تواند نقش مهمی را در افزایش امنیت کشور ایفا کند و در این میان سرقت نیز یکی از جرایمی است که می‌تواند ایجاد احساس ناامنی را افزایش دهد. رییس کل دادگستری هرمزگان اگرچه معتقد است که آمار سرقت به عنف و انواع سرقت‌های مسلحانه و جرایمی چون آدم ربایی در هرمزگان صفر اما گروکشی‌های موادمخدر را زمینه آلودگی استان هرمزگان می‌داند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق اکبری اظهار می‌کند: توجه به محتوی دین اسلام ما را به اخلاق می رساند و چنانچه در جامعه اخلاق، قانون گرایی، افزایش سطح آگاهی‌های مردم و مشاوره با متخصصان بیشتر مورد توجه قرار گیرد، کاهش پرونده‌های قضایی را شاهد خواهیم بود. این در حالی است که به گفته وی مبارزه جدی با همه کسانی که امنیت جامعه را به مخاطره می اندازند در دستور کار قرار دارد.

 تفاوت عناصر جرم سرقت و اختلاس - جرم سرقت در قانون جدید

  برنامه‌ریزی در راستای افزایش امنیت

رییس کل دادگستری استان فارس اقدامات برنامه‌ریزی شده در حوزه پیشگیری از وقوع جرم را شاخص عنوان می‌کند  و توضیح می‌دهد: اقدامات خوبی در بخش‌های قضایی، اجتماعی و فرهنگی مد نظر قرار داده و اجرایی کرده‌ایم که هر یک از این برنامه‌ها نقش موثری در کاهش جرایم و افزایش امنیت در استان فارس داشته است.

علی القاصی مهر کاهش 20 درصدی وقوع انواع سرقت را یکی از دستاوردهای همین اقدامات پیشگیرانه بیان می‌کند و می‌گوید: استان فارس در این زمینه به‌نظر می‌رسد تنها استانی باشد که با کاهش جرایم سرقت مواجه بوده است.

  رسیدگی سریع به جرایم تهدیدکننده امنیت

وی یکی از راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم را تقسیم بندی جرایم می‌داند به طوری که 12 نوع جرم را به‌عنوان جرایم مهم عنوان کرده‌اند که فرآیند رسیدگی به این جرایم از ابتدا تا انتها با مدیریت مستقیم مدیران دستگاه قضایی در همه شهرستان‌ها انجام می‌شود و در همین راستا شعب ویژه‌ای نیز تشکیل شده است.

تحویل مال مسروقه به مالک آن موجب سقوط حد سرقت است 

وی خروجی این اقدام را مطلوب اعلام و اضافه می‌کند: اکنون فرآیند رسیدگی به جرایم مهم و خشن به 45 تا 50 روز کاهش یافته و تلاش شده است که اجرای برخی از احکام، در ملاء عام باشد تا مردم شاهد اجرای حدود الهی برای مرتکبان جرایم مهم و خشن باشند.
از آنجایی که برقراری امنیت در کشور جزء تاکیدات رییس قوه قضاییه است بنابراین مسئولان ذی ربط می‌توانند با ریشه یابی عوامل گسترش سرقت در استان‌های مختلف با برنامه‌ریزی صحیح در راستای کاهش آن و افزایش امنیت اجتماعی گام بردارند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.