×

کشاورز نحوه گزینش اعضای هیات منصفه تغییر کند

کشاورز نحوه گزینش اعضای هیات منصفه تغییر کند

یک حقوقدان گفت نحوه گزینش اعضای هیات منصفه مطبوعات بهتر است تغییر کند و به گونه‌ای تبدیل شود که همه شهروندان بالقوه عضو هیات منصفه محسوب شوند

کشاورز-نحوه-گزینش-اعضای-هیات-منصفه-تغییر-کند وکیل 

یک حقوقدان گفت: نحوه گزینش اعضای هیات منصفه مطبوعات بهتر است تغییر کند و به گونه‌ای تبدیل شود که همه شهروندان بالقوه عضو هیات منصفه محسوب شوند.

اشخاص دارای مسئولیت کیفری در جرایم مطبوعاتی - جرم مطبوعاتی چیست ؟ - جرائم مطبوعاتی در کدام دادگاه رسیدگی می شود ؟ - نحوه رسیدگی به جرائم مطبوعاتی - مسئولیت کیفری در قلمرو جرائم مطبوعاتی - تعارض دادگاه کیفری استان و دادگاه اطفال در رسیدگی به جرم مطبوعاتی 

بهمن کشاورز، با اشاره به رو به پایان بودن دوره 2 ساله هیات منصفه مطبوعات و انتخاب اعضای دوره جدید، اظهار کرد: حضور هیات منصفه مطبوعات به این منظور است که از طریق اظهارنظر اعضای آن، نظر جامعه درباره جرمی که مورد رسیدگی قرار گرفته، روشن و مشخص شود.

وی ادامه داد: در کشورهای دیگر نظر هیات منصفه حتی در جرایمی نظیر قتل نیز مورد توجه قرار می‌گیرد و نظر‌شان قاطع است، اما در نظام قضایی‌ ما هیات منصفه صرفا در جرایم مطبوعاتی حضور دارد.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: در مورد ترکیب اعضای هیات منصفه مطبوعات باید گفت که در نظام‌های دیگر کشورها، اعضای هیات منصفه به صورت اتفاقی و از طریق قرعه از فهرست شهروندان انتخاب می‌شوند.

 یک نمونه دفاع پرونده مطبوعاتی - جرایم سیاسی و مطبوعاتی - بررسی لزوم علنی بودن محاکمه مطبوعاتی - حقوق مطبوعات در ژاپن

کشاورز گفت: در حال حاضر قانون هیات منصفه به گونه‌ای است که تاثیر وجودی آن حتی در وضع موجود با فلسفه وجودی هیات منصفه فاصله دارد؛ به عبارت دیگر تعیین تکلیف درباره‌ جرحی به طور مطلق با اعضای هیات منصفه نیست و چه بسا در مواردی آنچه هیات منصفه به آن معتقد است، محقق نمی‌شود.

این وکیل دادگستری افزود: نحوه گزینش اعضای هیات منصفه باید تغییر کند و به گونه‌ای تبدیل شود که همه شهروندان بالقوه عضو هیات منصفه محسوب شوند.

وی اظهار کرد: در مورد نقاط قوت و ضعف هیات منصفه بحث‌های زیادی مطرح است. عده‌ای با اظهارنظر و دخالت افراد غیر متخصص در امور قضایی مخالف هستند و اعتقاد دارند که امور قضایی را باید افرادی که برای این کار تربیت شده‌اند، اداره کنند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.