بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
عارف رضایی
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه -خیابان آیت الله کاشانی-بلوار فردوس شرق- بعد از خیابان ابراهیمی-جنب بانک ملت-ساختمان بلوط طبقه اول - واحد 13 09125547036
تلفن تماس : 02144050023,02144051454
تلفن همراه :
وب سایت وب سايت عارف رضایی وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
فرانک وکیلی
آدرس : اصفهان - سه راه حکیم نظامی -ابتدای خیابان ارتش - دست چپ - پلاک 64
وب سایت فرانک وکیلی وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان
علی محمدی
آدرس : تهران - میدان ونک -خیابان گاندی شمالی -کوچه صانعی غربی -پلاک ۲۳ -واحد۱۵
وب سایت علی محمدی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
شهرام عباس قربانی
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران پ77-طبقه اول-واحد8
وب سایت شهرام عباس قربانی وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
احسان عابدین
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09123956043
وب سایت احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
فاطمه موذن
آدرس : تهران - انتهای حکیم غرب بلوار جوانمردان (تعاون) پلاک 18 ساخنمان نوبهار ط 6 واحد 19
تلفن تماس : 02144172650 - 09123255200
وب سایت فاطمه موذن وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
طیبه برزگر
آدرس : تهران - فلکه دوم صادقیه- ایتدای خیابان آیت الله کاشانی -بعد از بانک مسکن - پلاک 80-طبقه 3 واحد سوم
تلفن تماس : - 09122249601
وب سایت طیبه برزگر وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز ،با بیش از 10 سال سابقه کار و وکیل بانکها و موسسات مالی و اعتباری و وکیل شرکتهای خصوصی
سرور ثانی نژاد
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
کامران میرزایی و همکاران
آدرس : تهران اشرفی اصفهانی شمال بالاتر از نیایش ایستگاه طالقانی نبش دربندی ساختمان 55 طبقه 2 واحد5
وب سایت موسسه حقوقی کامران میرزایی و همکاران (موسسه حقوقی حامیان عدالت مطلق)
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

جایگاه نجات شهری در قوانین و مقررات

ارسال شده توسط : عارف رضایی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در تاریخ : 07-07-1394
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
جایگاه نجات شهری در قوانین و مقررات

انتخاب هفتم مهرماه به عنوان روز آتش‌نشانی اگرچه در سال 79 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و نامگذاری این روز هم به پاس از جان گذشتگی‌های آتش نشانان در طول هشت سال دفاع مقدس بود، اما جایگاه قانونی این سازمان در نظام حقوقی ایران در طول‌ 160 سال سابقه آتش‌نشانی در ایران هنوز به جایگاه خود نرسیده و مشکلات جدی در این حوزه وجود دارد.

رد تصویبنامه هیات وزیران در مورد درجه بندی و حقوق مامورین آتش نشانی - سازوکار حقوقی حمایت از آتش نشانان فداکار 

   سابقه آتش‌نشانی در ایران

سابقه آتش نشانی در ایران به زمان صدارت امیرکبیر در دوره قاجاریه باز می‌گردد به طوریکه انبار کردن نفت در خانه‌ها در آن زمان موجب شد تا آتش‌سوزی‌های بزرگی در شهرهای مختلف به وقوع بپوندد و همین مساله اندیشه تشکیل یک نهاد قوی برای اطفای حریق را در ذهن امیرکبیر روشن کرد. در همان زمان اولین ایستگاه آتش‌نشانی ایران به نام اطفائیه در تبریز راه‌اندازی شد و البته بعد از مرگ امبیرکبیر کار وی پیگیری نشد تا اینکه در سال 1290 و همزمان با حضور انگلیسی‌ها در مسجد سلیمان، دومین ایستگاه آتش‌نشانی در کنار چاه نفت این شهر راه‌اندازی شد.

اما سابقه تشکیل ایستگاه آتش‌نشانی به شکل امروزی به سال‌های ابتدایی دوره رضاخان بازمی‌گردد. در سال 1307 شمسی بخشی از تجهیزات و ماشین‌ آلات قدیمی نهادهای مختلف جمع‌آوری و در اختیار اداره اطفائیه قرار گرفت. اما آتش‌سوزی مهیب در سالن سینمای صنعتی واقع درخیابان لاله زار روز 8 مهرماه 1307  نشان داد که تجهیزات اطفائیه بیشتر از آنکه کاربردی باشد به شوخی شبیه است و همین اندیشه باعث شد تا فکر بهبود شرایط این تشکیلات بیشتر مورد توجه قرار گیرد. با گذشت سال‌ها و توسعه اداره اطفائیه در نقاط مختلف تهران، در شهرهای دیگر نیز اداره اطفائیه کم کم تشکیل و گسترش پیدا کرد. همزمان با تهران، شهر قزوین از آتش‌نشانی برخوردار شد و درپی ان اهواز در سال 1304، بندر انزلی در سال 1305، در رشت درسال 1310، ‌مشهد درسال 1312، زنجان درسال 1327، اصفهان درسال 1328 صاحب اداره اطفائیه شدند.  نام اداره اطفائیه در اواخر سال 1333 به آتش‌نشانی تغییر نام پیدا کرد و سه شعبه مرکزی(شهباز)، شوش و بهار در شهر به ایستگاه‌های آتش‌نشانی تعیین شدند. اداره آتش‌نشانی تا پیش از انقلاب اسلامی زیر مجموعه شهرداری‌ها و سازمان دفاع غیرنظامی بود اما با انحلال سازمان دفاع غیرنظامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آتش‌نشانی به زیر مجموعه شهرداری‌ها منتقل شد.

آئین نامه مربوط به رانندگان آتش نشانی و کاردانهای فنی که بر اساس ماده 82 لایحه قانونی شهرداری مصوب 1331/08/11 تصویب شده است پس از الغاء لایحه قانونی مزبور نسخ نشده و حق کاردان فنی مذکور در آئین نامه موصوف کماکان معتبر است 

   جایگاه آتش‌نشانی در قانون

با توجه به سابقه‌ای که گفته شد، اطفائیه و آتش‌نشانی‌ها بیشتر بر حسب ضرورت و یا ابتکار شخصی شهرداران و مدیران شهری ایجاد می‌شده و کمتر به جایگاه قانونی آن توجه شده بود. شاید اولین قانون مصوب مجلس در خصوص اداره اطفائیه موافقت مجلس شورای ملی با تامین اعتبار و تجهیز ساختمان اطفائیه تهران در سال 1311 باشد. اما موضوع آتش‌نشانی‌ به عنوان یکی از وظایف شهرداری‌ها اولین بار در سال 1345 و در جریان اصلاح قانون شهرداری‌های مصوب 1334 به تصویب مجلس شورای ملی رسید. بر اساس ماده 55 قانون شهرداری‌ها، وظایف مختلف شهرداری‌ها در 28 بند تعیین و احصا گردید. اما در بند 14 ماده 55 به طور مشخص در خصوص نجات شهری، آمده است که «اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق و همچنین رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک واقع در معابر عمومی و کوچه ها و اماکن عمومی و دالان‌های عمومی و خصوصی و پر کردن و پوشاندن چاه‌ها و چاله‌های واقع در معابر و جلوگیری از گذاشتن هر نوع اشیاء در بالکن‌ها و ایوان‌های مشرف و مجاور به معابر عمومی که افتادن آنها موجب خطر برای عابرین است و جلوگیری از ناودان‌ها و دودکش‌های ساختمان‌ها که باعث زحمت و خسارت ساکنین شهرها باشد.» جزو وظایف ذاتی شهرداری‌ها دانسته شده است. اگرچه این بند هم به تنهایی شامل وظایف متعددی در حوزه شهری می‌شود اما بخش مهم و اصلی این بند در خصوص اتخاذ تدابیر مناسب برای «حفظ شهر از خطر سیل و حریق» است که تشکیل سازمان مدیریت بحران و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی در شهرها بخشی از این وظیفه مهم شهرداری‌ها قلمداد می‌شود. اگرچه امروزه در قوانین متعدد مانند مقررات ملی ساختمان یا قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور، به طور مشخص سازمان‌های آتش‌نشانی زیر مجموعه شهرداری‌ها به عنوان یک سازمان امداد و نجات شهری مد نظر قرار گرفته‌اند اما نکته مهم و اساسی در جایی است که به دلیل قرار گرفتن آتش‌نشانی‌ها در زیرمجموعه مدیریت شهری، حدود صلاحیت و حوزه عمل، آتش‌نشانی‌ها به حوزه شهرها و برخی دهیاری‌ها محدود شده و جاده‌ها و محدوده‌های خارج از حریم شهر در دستور این سازمان‌ها قرار ندارد. این در حالی است که سالانه بیش از 20 هزار نفر در تلفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند که البته حوادث مربوط به آتش‌سوزی خودروها هم سهم مهمی در تلفات ناشی از تصادفات دارد. برای مثال آتش‌سوزی اتوبوس اسکانیا در اتوبان قم – تهران در حالی به وقوع پیوست که به دلیل نرسیدن نیروهای آتش‌نشانی به حادثه، بیش از 44 مسافر جان خود را از دست دادند.

   عدم پوشش حمایتی برای کارکنان آتش نشانی

ماموران آتش‌نشانی به دلیل سر و کار داشتن با آتش، در خطر مستقیم حوادث ناشی از آن قرار دارند. این در حالی است که بجز آتش‌، وظیفه اصلی نجات شهری نیز بر عهده آتش‌نشانی‌ها بوده و همین مساله آتش‌نشانان را بیش از پیش در معرض خطر قرار می‌دهد.

تاریخچه آتش‌نشانی در ایران نشان می‌دهد که تا سال 1336 شمسی، آتش‌نشانان با لباس‌های عادی و بدون تجهیزات لازم به اطفای حریق می‌پرداختند اما در این سال، تعداد 10 ماسک ضد گاز و 6 ماسک ضد دود و درسال 1337 استفاده از لباس نسوز در آتش‌نشانی مورد استفاده قرار گرفت و به مرور زمان، آتش‌نشانی تهران به اسنوکر، نردبان، ماشین کف ساز، ‌تانکرهای مجهز، موتورپمپ، تور نجات، لباس نسوز، ماسک ضد گاز، ماسک ضد دود و... مجهز شد. اما با وجود این، ماموران آتش‌نشانی همانند کارگران عادی در معرض خطر، تحت پوشش قوانین کار یا استخدامی شهرداری هستند و قانون جداگانه‌ای نظر سختی کار یا احتساب سوابق آنها به عنوان شغل خاص مدنظر نبوده است.

همچنین کارکنان آتش‌نشانی‌ها از نظر شمول قوانین بنیاد شهید یا نیروهای مسلح یا قوانین خاص دیگر، چنانچه در هنگام ماموریت دچار مصدومیت یا فوت شوند، بر خلاف نیروهای نظامی و کارمندان دولت که حسب مورد شهید یا جانباز محسوب می‌شوند، اما چنین موضوعی برای کارکنان آتش‌نشانی صادق نبوده و از این جهت حقوق این افراد در معرض تضییع قرار دارد. کما اینکه در سال‌های اخیر با توجه به آتش‌سوزی‌ها گسترده در اثر مواد صنعتی یا آتش‌سوزی کارگاه‌های بزرگ، بسیاری از ماموران در حین عملیات دچار آسیب شده یا در مواردی مانند عملیات نجات یک کودک در سال 91، برخی ماموران جان خود را از دست می‌دهند. در این موارد قانونی برای احتساب مرگ این افراد به عنوان شهادت و برخورداری از مزایای قانونی آن وجود ندارد، هرچند که شورای شهر تهران در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای این موضوع داشته اما به دلیل خارج بودن موضوع از حدود اختیارات شوراها، هرگز نتوانسته به نتیجه مطلوبی دست پیدا کند.

منبع : روزنامه حمایت
بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
رای شماره 27 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال مواد 18 و 44 و 61 مصوبه شماره 1388/11/14-10809/3/7 شورای اسلامی شهر برازجان آنچه درباره هبه و شرایط کلی آن باید بدانیم مجازات پخش تصاویر و فیلم افراد در فضای مجازی چیست؟ شرکت مددجویان زندان‌های استان تهران در حماسه اردیبهشت ۹۶ فردا؛ گردهمایی مترجمان رسمی با حضور معاون حقوقی مالیات تکلیفی چیست و چگونه محاسبه می شود؟ حنی مردم موجر هم نمی تواند جوازی برای تخلیه نکردن ملک اجاره ای باشد مجازات در چه صورت مشمول تخفیف می شود ؟ مرد همسر کش: زنم داخل شکم من GPS کار گذاشته بود رای شماره 591 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال مصوبه شماره 1391/10/12-1002 شورای اسلامی شهر قوچان تفاوت های حکم حضوری و غیابی چیست؟ رای شماره 1353 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال مصوبات شوراهای اسلامی شهرهای جیرفت و کهنوج کدام استان ها کمترین و بیشترین محکومان غیر عمد را دارند؟ تعیین تکلیف بستر و حریم رودخانه‌ها ظرف یک ماه آینده ساردوئیه جیرفت، شهری بدون طلاق اجرای مدل تعادلی فرهنک سازمانی در دادگستری های سراسر کشور قضات مقصر اگر یکی از همسایگان شارژ ساختمان را پرداخت نکند، تکلیف چیست؟ هرگونه اقدام تبلیغاتی از فردا ، جرم محسوب می شود تامین اجتماعی بخشنامه اصلاح احکام بازنشستگان پیش از موعد را ابلاغ کرد