×

پرونده حادثه منا بسته نخواهد شد

پرونده حادثه منا بسته نخواهد شد

رییس قوه‌قضاییه با اشاره به اینکه دولت‌ها و ملت‌های مسلمان پرونده حادثه اخیر منا را نخواهند بست و هرگز از خاطر مسلمانان زدوده نخواهد شد، گفت دادستان کل کشور حادثه اخیر منا را تا حصول نتیجه پیگیری کند

پرونده-حادثه-منا-بسته-نخواهد-شد وکیل 

رییس قوه‌قضاییه با اشاره به اینکه دولت‌ها و ملت‌های مسلمان پرونده حادثه اخیر منا را نخواهند بست و هرگز از خاطر مسلمانان زدوده نخواهد شد، گفت: دادستان کل کشور حادثه اخیر منا را تا حصول نتیجه پیگیری کند.

مسئولیت حقوقی دولت سعودی - مسئولیت بین المللی یک دولت بی کفایت - مسئولیت دولت عربستان در مقابل حادثه دیدگان رمی جمرات - دیه 900 میلیونی برای قربانیان حادثه مکه ! - آئین نامه تشکیل کمیسیون دائمی حج 

آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با تسلیت مجدد به خانواده‌های جان باختگان حادثه اخیر منا و با تأکید بر اینکه «عربستان نمی‌تواند با گردن کشی از زیر بار مسئولیت حادثه اخیر و عذرخواهی از مسلمانان جهان شانه خالی کند»، اظهارکرد: این روزها ملت عزیز ایران و مسلمانان جهان داغدار حادثه‌ای بسیار دردناک و اسف‌انگیز هستند؛ به ملت بزرگ ایران و خانواده‌های داغدار جان باختگان تسلیت می‌گوییم و علو درجات را برای حجاج جان باخته در این حادثه خواستاریم.

  کشورهای اسلامی چاره‌ای بیندیشند

به گزارش روابط عمومی قوه‌قضاییه، وی با اشاره به اینکه «جان باختگان این حادثه دردناک در بهترین مکان معنوی به دیدار معبود شتافتند»، تأکید کرد: با این حال این حادثه از منظر انسانی و عاطفی بسیار دردناک است و کشورهای اسلامی باید برای پرهیز از تکرار چنین حوادثی چاره‌ای بیندیشند.

 آئین نامه امور حج - حکم و حج کشته شدگان فاجعه مکه چیست؟ - قانون  تشکیلات و اختیارات سازمان حج و و اوقاف و امور خیریه - زیارت حج 

رییس قوه‌قضاییه با اشاره به اینکه با وجود کاهش تعداد زائران خانه خدا در سال‌های اخیر باید امکانات و لوازم و امنیت بیشتر و مناسب‌تری در ایام حج در اختیار زائران قرار می‌گرفت، افزود: متأسفانه طی سال‌های اخیر مشکلات برگزاری مراسم حج بیشتر و تأمینات آن کمتر شده است.

آیت الله آملی لاریجانی، عنوان کرد: پس از حادثه اخیر متأسفانه شاهد نوعی فرافکنی از سوی مسئولان سعودی هستیم که شاید عجیب‌ترین آن نسبت دادن این حادثه به قضا و قدر الهی بود؛ به هر حال قضا و قدر الهی در این جهان هستی همواره در جریان است اما این مساله رافع مسئولیت حکام سعودی در تأمین امنیت برگزاری مراسم حج و حفظ جان انسان‌ها نیست.

بی‌مسئولیتی حکام سعودی

وی گفت: دولت‌ها و ملت‌های مسلمان پرونده این حادثه دردناک را نخواهند بست و هرگز از خاطر مسلمانان زدوده نخواهد شد.

رییس قوه‌قضاییه با اشاره به درد و رنج خانواده‌هایی که اکنون داغدار عزیزان خود شده‌اند و باید به جای آمادگی برای استقبال از حاجیان خود با لباس عزا منتظر پیکر آنان باشند، افزود: این حادثه و تعداد جان باختگان و مصدومان آن بسیار قابل توجه و بزرگ است اما بزرگتر از آن بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی حکام سعودی و پاسخگو نبودنشان در قبال افکار عمومی جهان اسلام است.

   دادستان کل کشور پیگیری کند

آیت الله آملی لاریجانی تأکید کرد: دادستان کل کشور با هماهنگی وزارت امور خارجه و رایزنی با کشورهای مسلمانی که عده زیادی از شهروندان خود را در این حادثه از دست داده‌اند؛ حادثه اخیر را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری کند.

وی با تأکید براینکه دولت عربستان باید از تمام جهات از جمله از ابعاد حقوقی و قضایی این حادثه را جبران کند از دولت خواست با «اقتدار و صلابت» و در عین حال با رویکردی منطقی نسبت به شفاف شدن ابعاد این حادثه اقدام کند. رییس‌قوه‌قضاییه اظهارکرد: مقامات عربستانی نمی‌توانند بدون عذرخواهی و رسیدگی قضایی و حقوقی نسبت به عاملان و مقصران حادثه از کنار این حادثه عبور کنند.

آیا عمره تحریم می شود ؟ - مطالبه مهریه توسط ورثه در صورتی که مهریه سفر حج باشد 

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به لزوم توجه به نحوه مدیریت حرمین شریفین به ویژه در ایام حج، افزود: کشورهای مسلمان باید برای سامان‌دهی به مدیریت حرمین شریفین چاره‌ای بیندیشند و به نظر می‌رسد سازمان همکاری کشورهای اسلامی می‌تواند بستر مناسبی برای انجام این امر باشد.

وی در ادامه با ذکر برخی از حوادث تلخ رخ داده در طول برگزاری مراسم حج در سال‌های مختلف تأکید کرد: امیدواریم با چاره‌اندیشی مناسب کشورهای اسلامی کیفیت اداره امور حج تغییر کند و دیگر شاهد تکرار چنین حوادث دردناکی نباشیم.

رییس‌قوه‌قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک فرا رسیدن عید غدیر خم درباره نقل متواتر شیعه و سنی در شأن نزول آیه «اکمال و اتمام دین» در این روز، گفت: در حجه‌الوداع در عید غدیرخم پیامبر اکرم (ص) هم برای اکمال دین و اتمام نعمت، ولایت امیرالمومنین (ع) را بر امت عرضه کرد و بر ایشان فرض بود که این ولایت را بر امت عرضه کند که اگر اینچنین نبود وظیفه رسالت خویش را انجام نداده بود. آیت الله آملی لاریجانی افزود: گر چه برخی از اهل سنت برخی از روایات غدیر را تضعیف کرده اند ولی بسیاری از آنان  به تواتر این روایات اعتراف دارند.

وی در ادامه به ذکر روایتی از کتاب «کمال الدین» و «تمام النعمه» اشاره کرد و گفت: در آنجا از زیدابن ارقم روایت می‌کنند که وقتی پیامبر (ص) از حجه الوداع برگشتند و در غدیر خم توقف کردند، فرمودند: «کأنی قد دعیت فاجبت» گویی زمان ارتحال من فرا رسیده و من خوانده شدم به عوالم دیگر و در حالی شما را ترک می‌کنم که «انی قد ترکت فیکم الثقلین أحدهما أکبر من الآخر کتاب الله و عترتی» در میان شما دو امر وزین و بزرگ که همانا کتاب خدا و عترت است به جا می‌گذارم.

رییس قوه‌قضاییه در ادامه، افزود: پیامبر سپس فرموده‌اند که «فانظروا کیف تخلفونی فیهما» ببینید چگونه بعد از من به آن عمل می‌کنید؟ «فإنهما لن یفترقا حتى یردا علی الحوض» این دو یعنی کتاب خدا و عترت تا زمان قیامت با هم هستند؛ سپس پیامبر(ص) می‌فرماید که خدا مولای من است و من مولای هر مومنی و آنگاه دست علی (ع) را می‌گیرد و می‌فرماید که «من کنت ولیه، فهذا ولیه، اللهم وال من والاه، و عاد من عاداه ... ».

آیت الله آملی لاریجانی تأکید کرد: باید دید که براساس آیه شریفه «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً » چه نقصی در دین وجود داشته و چه نعمتی اتمام شده است.

وی افزود: همراه بودن کتاب الله و عترت پیامبر (ص) و عدم افتراق آنان جای اندیشه بسیار دارد و باید دید که  این با هم بودن یعنی چه؟ پاسخ آن است که حقیقت این دو یکی است.

رییس دستگاه قضا افزود: آن حقیقتی که در قرآن با قسم بر آن تأکید شده است قسمتی که خود قرآن می‌فرماید «و انه لقسم لو تعلمون عظیم» این است که «انه لقرآن کریم فی‌کتاب مکنون لا یمسّه الاالمطهرون تنزیل من رب‌العالمین آن حقیقت بزرگ این است که آن امر وحیانی نازل قرآن کریم است، در کتابی مکنون که جز پاکان آن را مسّ نمی‌کنند ( به حقایق آن دسترسی پیدا نمی‌کنند). قرآن حقیقتی تنزیل شده از ناحیه پروردگار عالمیان است. این حقیقت با امیرالمؤمنین (ع) و ائمه اطهار (ع) همراه است و نشان می‌دهد که این عدم افتراق میان قرآن و عترت برپایه پشتوانه‌ای معنوی است  که  امیر‌المومنین (ع)  و ائمه اطهار (ع) دارا هستند و هر کسی نمی‌تواند متصّف به این مساله بشود.

آیت الله آملی لاریجانی سپس به پرسش از نعمت‌های الهی از مومنان در روز قیامت اشاره کرد و گفت: این نعمتی که در قیامت از آن پرسش می‌شود نعمت ولایت است و مرحوم آقای طباطبایی بیان بسیار فنی و دقیقی دارند که چرا این نعمت ولایت است؟ ایشان می‌فرماید که حقیقت همه نعمت‌ها برگشتش به این است که امری یا واقعیتی در مسیر عبودیت الهی استفاده بشود و تدبیر الهی در او ظهور پیدا کند.

وی افزود: در امتداد «اطیعوا الله »و «اطیعوا الرسول» و به تبع آن «اولی الامر منکم» است در واقع ما سه ولایت داریم:‌ ولایت الله، ولایت رسول الله (ص) و ولایت ائمه اطهار (ع) را داریم که پیوسته به هم است.

رییس دستگاه قضا تأکید کرد: حقیقت نعمت الهی آن است  که همه امکانات خود را در مسیر عبودیت حقّ و توحید بکار ببریم که  عبودیت در این جا  تحت تدبیر الهی و ولایت الهی بودن است و در واقع  اطاعت خداوند در اطاعت رسول الله (ص) و اولی الامر ظهور پیدا می‌کند.

آیت الله آملی لاریجانی اظهار کرد: با این اوصاف روشن می‌شود که چرا در روز عید غدیر خم فرموده‌اند «اتممت علیکم نعمتی» و چرا معرفی کردن امیرالمومنین (ع)اتمام نعمت است؛ به این دلیل که ولایت امیر‌المومنین (ع) به تبع ولایت الهی است، ولایتی که تدبیر الهی عبد است و از ناحیه عبد، عبودیت محض است.

   گزارش‌های  خلاف واقع  علیه ایران

وی در ادامه سخنان خود در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی به گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل و ادعاهای حقوق بشری علیه ایران اشاره کرد و با تأکید براینکه در این گزارش نیز ادعاهای خلاف واقع گذشته دوباره تکرار شده است، گفت: در این گزارش مسائلی مانند اعدام، جریان آزاد اطلاعات، حفظ حقوق زنان و مسائلی از این دست اشاره شده که تکرار مکررات است.

رییس قوه‌قضاییه با اشاره به مواضع غربی‌ها درباره مقابله ایران با قاچاق موادمخدر و اعدام‌های مربوط به آن، افزود: جمهوری اسلامی ایران فداکارانه به مقابله با قاچاق موادمخدر و ترانزیت آن به سوی اروپا و غرب می‌پردازد و عمده اعدام‌ها دراین خصوص است و اگر غربی‌ها جلوی کشت و تولید انواع مواد مخدر را در افغانستان بگیرند به طور قطع بخش عمده‌ای از اعدام‌ها در ایران که مربوط به قاچاقچیان موادمخدر است؛ کاهش می‌یابد.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: متأسفانه غربی‌ها که به راحتی کاروان عروسی را در افغانستان بمباران می‌کنند، فکری به حال مزارع کشت خشخاش نکرده‌اند و این جمهوری اسلامی ایران است که هزینه مقابله با قاچاق موادمخدر را می‌پردازد و فشارهای غرب در این زمینه به جمهوری اسلامی ایران احجاف و ظلم است.

رییس قوه‌قضاییه در خصوص ادعاهای مربوط به حقوق زنان در ایران با اشاره به تفاوت مبانی و پیش فرض‌های مربوط به حقیقت انسانی و کرامت انسان، گفت: دبیرکل سازمان ملل و کشورهای غربی حق ورود به قوانین جمهوری اسلامی ایران و هیچ کشور دیگری را ندارند و چنین دخالت‌هایی، خود مصداقی از زیرسوال بردن حقوق ملت‌هاست.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: در چارچوب ایمانی و مطابق با قانون اساسی، زنان در جمهوری اسلامی از بسیاری مزایای اجتماعی و سیاسی برخوردار هستند و مراتب علمی، سیاسی و سایر جنبه‌های اجتماعی را طی می کنند اما مجال دادن به ابتذال و آنچه از منظر غربی ها آزادی زنان است کاری خلاف عقاید ایمانی و چارچوب‌های قانون اساسی و حتی کاری غیرانسانی و غیرعقلانی است.

رییس قوه‌قضاییه گزارش‌های حقوق بشری سازمان ملل را دارای دو اشکال اساسی دانست و تصریح کرد: بسیاری از این گزارش‌ها برپایه اطلاعات غلط عناصر ضد انقلاب خارج از کشور است و از طرف دیگر مبتنی بر پیش فرض‌های فکری غربی‌هاست که می‌خواهند آن را به همه کشورها از جمله ایران تحمیل کنند و این مسئله از جانب ما قابل قبول نیست.

در این جلسه درباره پیش‌نویس آیین نامه تشکیلات، شرح وظایف و اختیارات شورای قضایی استان‌ها بحث و بررسی شد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.