×

دفن جانباختگان حادثه منا مسئولیت بین المللی برای دولت عربستان دارد

دفن جانباختگان حادثه منا مسئولیت بین المللی برای دولت عربستان دارد

یک حقوقدان گفت ‌ دفن دسته‌جمعی اجساد جانباختگان حادثه منا دارای تبعات منفی است و همچنین مسئولیت بین‌المللی برای دولت عربستان دارد و این دولت نمی تواند چنین کاری را انجام دهد

دفن-جانباختگان-حادثه-منا-مسئولیت-بین-المللی-برای-دولت-عربستان-دارد

یک حقوقدان گفت:‌ دفن دسته‌جمعی اجساد جانباختگان حادثه منا دارای تبعات منفی است و همچنین مسئولیت بین‌المللی برای دولت عربستان دارد و این دولت نمی تواند چنین کاری را انجام دهد.

مسئولیت حقوقی دولت سعودی - مسئولیت بین المللی یک دولت بی کفایت - مسئولیت دولت عربستان در مقابل حادثه دیدگان رمی جمرات - دیه 900 میلیونی برای قربانیان حادثه مکه ! - پرونده حادثه منا بسته نخواهد شد -  آئین نامه تشکیل کمیسیون دائمی حج 

قاسم شعبانی ، درباره ابعاد حقوقی دفن احتمالی جانباختگان حادثه منا در عربستان اظهار کرد: چنین اقدامی جزو اختیارات دولت عربستان محسوب نمی شود. عربستان به موجب مقررات بین‌المللی موظف است اجساد جانباختگان حادثه منا را به دولت‌های متبوع تحویل دهد.

وی ادامه داد: در صورتی اجساد می‌توانند در کشور دیگری دفن شوند که با توافق بین خانواده و دولت متبوع‌شان صورت گیرد. لذا دولت عربستان نمی تواند راسا این اقدام را انجام دهد به ویژه اینکه بخواهد اجساد جانباختگان حادثه منا را به صورت دسته جمعی دفن کند.

این حاجیان بشر نیستند؟! -  آئین نامه امور حج - حکم و حج کشته شدگان فاجعه مکه چیست؟ - قانون  تشکیلات و اختیارات سازمان حج و و اوقاف و امور خیریه - زیارت حج 

این حقوقدان با بیان اینکه دفن دسته جمعی اجساد به صورت مسلم خلاف مقررات شرعی و بین‌المللی است خاطرنشان کرد: دولت ایران به هیچ وجه اجازه چنین کاری را نمی‌دهد و البته بعید است که دولت عربستان اقدام به انجام چنین کاری کند.

این وکیل دادگستری بیان کرد: هیاتی برای شناسایی اجساد جانباختگان حادثه منا به عربستان اعزام شدند البته تعدادی از جانباختگان این حادثه تاسف بار امروز به کشور بازگردانده می شوند و مابقی اجساد نیز در سردخانه ها هستند که هنوز شناسایی نشده اند.

شعبانی تاکید کرد: دفن دسته‌جمعی اجساد جانباختگان حادثه منا دارای تبعات منفی است و همچنین مسئولیت بین‌المللی برای دولت عربستان دارد و این دولت نمی تواند چنین کاری را انجام دهد.

آیا عمره تحریم می شود ؟ - مطالبه مهریه توسط ورثه در صورتی که مهریه سفر حج باشد 

این حقوقدان گفت: مقررات بین‌المللی فی مابین دولت ها اجازه نمی دهد اجساد اتباع دیگری که در کشور دیگر به هر دلیلی فوت می‌کنند در آن کشور دفن شود. در واقع دولت متبوع می تواند استرداد کند و اجساد را به کشور خود بازگرداند؛ بنابراین بعید است دولت عربستان چنین مجوزی را برای دفن اجساد جانباختگان منا به خود بدهد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.