×

انتقاد نجفی توانا از شرایط اسفبار محیط زیست در کشور

انتقاد نجفی توانا از شرایط اسفبار محیط زیست در کشور

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت که شرایط کشور ما از لحاظ محیط زیست بسیار اسفناک است

انتقاد-نجفی-توانا-از-شرایط-اسفبار-محیط-زیست-در-کشور

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت که شرایط کشور ما از لحاظ محیط‌ زیست بسیار اسفناک است.

 فقه محیط زیست - حفاظت از محیط زیست ، از قانون تا عمل - روند برخورد قانونی با کارخانه های مخرب محیط زیست - قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست

علی نجفی توانا در همایش حق در محیط زیست از منظر حقوق بشر که از سوی کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای مرکز در محل این کانون برگزار شد، اظهار کرد: در بررسی فساد اقتصادی که بنده تخریب محیط زیست را بخشی از آن می‌دانم به این نتیجه رسیدم که در کشور ما رانت که در هیچ یک از قوانین‌مان تعریف نشده موجب مفاسد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از جمله تخریب محیط زیست شده است.

وی ادامه داد: بنده مدتی در شمال زندگی کردم و متوجه شدم که بخش مهمی از زمین‌های شمال از طریق رانت به افراد واگذار می‌شود. متاسفانه عدم نظارت سازمانی و عدم برخورد قضایی و اداری و ... باعث بروز مشکلاتی در زمینه محیط زیست شده است.

مولفه های حقوقی محیط زیست سالم - عصر مهدویت و حقوق محیط زیست

نجفی توانا با انتقاد از این‌که تا چه زمانی ما باید میراث طبیعی مملکت را بفروشیم و به حراج بگذاریم ادامه داد: امروز محیط زیست یک تکلیف فردی، حاکمیتی ، بین المللی و اجتماعی نیست بلکه شامل همه این موارد می‌شود.

وی افزود: چگونه دولت به تنهایی می تواند در برابر این هجمه که متوجه منابع طبیعی ماست مقاومت کند. ما این آمادگی را داریم که در این مسیر هر گامی را که لازم است برداریم اما به تنهایی توان مبارزه با این همه زمین خوار را نداریم و باید مردم را به مشارکت بطلبیم.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز تصریح کرد: چیزی که امروز مغفول مانده جذب مشارکت مردمی است و هر کجا که مردم ورود پیدا کردند ما توفیق لازم را به دست آوردیم. متاسفانه امروز شرایط کشور ازلحاظ محیط‌ زیست بسیار اسفبار است چرا که مردم ما فرهنگ حفظ محیط زیست را نیاموخته‌اند زیرا این فرهنگ به ما آموخته نشده است. مگر می شود با زور و تهدید و بگیر و ببند آنان را وادار به رعایت حقوق کنیم. متاسفانه امروز کار به کویرخواری رسیده چون دیگر جنگلی باقی نمانده است.

وی با تاکید بر اینکه علت ناکامی ها در مبارزه با مفاسد اقتصادی و اجتماعی عدم آسیب شناسی است افزود: ما قوانین فراوانی در برخورد با جرایم محیط زیست داریم اما متاسفانه قوانین به درستی اجرا نمی‌شود.

اما و اگرهای قوانین محیط زیستی - حقوق محیط زیست از منظر قرآن کریم 

نجفی توانا ادامه داد: ما وکلا، حقوقدانان وظیفه داریم که در این مسیر حرکت کنیم که هرجا محیط زیست نیاز داشت که علیه شخص یا اشخاص طرح دعوی کند، کمک کنیم و در این زمینه اعلام آمادگی خود را بیان می‌کنیم تا بتوانیم با کمک دیگران در این راستا اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه یک سازمان صنفی مدنی وظیفه‌اش تنها حق الوکاله گرفتن نیست گفت: با عرق ما منطبق نیست که ساکت بنشینیم.

نجفی توانا یادآور شد: زمانی که نماینده مجلس در رسانه‌ها اعلام می‌کند که گردنه‌ای را می‌خورد و جاده را می‌بلعد هیچ کس بلند نمی‌شود که حتی متخلف را توبیخ شفاهی کند لذا ما مکلفیم که ساکت ننشینیم و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهیم.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.