×

جرایم پزشکی، شرایط و مراجع رسیدگی

جرایم پزشکی، شرایط و مراجع رسیدگی

بر فرض مثال یک مرجع قضایی ذی‌صلاح طبق قانون از پزشک یا درمان‌گر یا کادر درمانی در بیمارستان یا سایر مراکز درمانی بخواهد که راجع به بیماری فرد شرط صادر شود که در این زمان طبق قوانین کشور ما پزشک مجاز است که اسرار بیماری که در ارتباط با سوال دادگاه است را اعلام کند

جرایم-پزشکی،-شرایط-و-مراجع-رسیدگی

 دکتر کامران سلطانی

بر فرض مثال یک مرجع قضایی ذی‌صلاح طبق قانون از پزشک یا درمان‌گر یا کادر درمانی در بیمارستان یا سایر مراکز درمانی بخواهد که راجع به بیماری فرد شرط صادر شود که در این زمان طبق قوانین کشور ما پزشک مجاز است که اسرار بیماری که در ارتباط با سوال دادگاه است را اعلام کند.

آیا پزشکان نیز مرتکب تخلف می‌شوند؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت پزشکان به مناسبت فعالیت تشخیصی و درمانی که برای بیماران انجام می‌دهند، در بعضی از موارد دچار برخی از تخلفات می‌شوند که جنبه‌های مختلفی دارد.

در برخی از موارد این تخلفات و کوتاهی‌ها منجر به عوارضی برای بیماران نمی‌شود که بیشتر از جنبه انتظامی و حرفه‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد و طبق قانون محل رسیدگی به تخلفات پزشکان در سازمان نظام پزشکی است. اما در مواردی که تخلفات پزشکی منجر به آسیب و صدمه برای بیماران می‌شود، موضوع قصور و تقصیر پزشکی مطرح می‌شود و محل رسیدگی آن در دادسراهای عمومی و انقلاب است که در تهران در دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم پزشکی رسیدگی می‌شود و برای امر کارشناسی موضوع به کمیسیون تخصصی سازمان پزشکی‌قانونی ارجاع می‌شود.

در زمینه افشای اسرار بیمار توسط پزشک معالج باید گفت هم وفق سوگندنامه پزشکی که در پایان تحصیلات پزشکی، هر پزشک یاد می‌کند و هم طبق آیین‌نامه انتظامی سازمان نظام پزشکی، پزشک مجاز به افشای اسرار بیماران خود نیست. در قوانین کیفری یعنی قانون مجازات اسلامی کشور هم به صراحت این موضوع قید و جرم دانسته شده است، به نحوی که پزشکان، دندانپزشکان، جراحان و داروسازان و هر دسته از پرسنل کادر پزشکی که به مناسبت حرفه خود از اسرار بیماران باخبر می‌شوند، مجاز به افشای اسرار بیمار نیستند البته مگر در مواردی که قانون از پزشک اطلاعات بیمار را درخواست کرده باشد. بر فرض مثال یک مرجع قضایی ذی‌صلاح طبق قانون از پزشک یا درمان‌گر یا کادر درمانی در بیمارستان یا سایر مراکز درمانی بخواهد که راجع به بیماری فرد شرط صادر شود که در این زمان طبق قوانین کشور ما پزشک مجاز است که اسرار بیماری که در ارتباط با سوال دادگاه است را اعلام کند.

مجازات‌هایی که برای پزشک متخلف در نظر گرفته می‌شود، اگر محل رسیدگی آن در سازمان نظام پزشکی باشد، مجازات انتظامی است که برای پزشک متخلف مجازات‌هایی از قبیل تذکر شفاهی و در مراحل بالاتر توبیخ کتبی با درج در پرونده و درج در مجله و تابلو اعلانات، محرومیت از طبابت از مدت موقتی کوتاه تا مدت طولانی در یک محل خاص در کشور و یا تمام مراکز کشور در نظام پزشکی در نظر گرفته شده است. اگر محل رسیدگی به تخلف پزشک در دادسرا و دادگاه باشد، چون موضوع بررسی جرم است دارای مجازات می‌باشد. مجازات آن جنبه عمومی دارد که به صورت جریمه نقدی یا حبس حسب مورد و تشخیص دادگاه است.

*متخصص پزشکی قانونی

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.