×

سلامت اداری و نظارت بر دستگاه ها زیر ذره بین سازمان بازرسی

سلامت اداری و نظارت بر دستگاه ها زیر ذره بین سازمان بازرسی

سازمان بازرسی کل کشور در حالی بر اساس اصل 174 قانون اساسی مسئولیت نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاه‌های اداری بر عهده دارد

سلامت-اداری-و-نظارت-بر-دستگاه-ها-زیر-ذره-بین-سازمان-بازرسی

سازمان بازرسی کل کشور در حالی بر اساس اصل 174 قانون اساسی مسئولیت نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاه‌های اداری بر عهده دارد که  در سال‌های اخیر این سازمان به مرجع مهمی برای مبارزه با فساد و ارتقای سلامت اداری تبدیل شده است به طوریکه به گفته سراج، سازمان بازرسی راه را بر روی مفسدان بسته است.

لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان بازرسی کل کشور - قانون راجع به مقررات اداری و استخدامی سازمان بازرسی کل کشور - صلاحیت قانونی سازمان بازرسی کل کشور در خصوص نظارت نسبت به مصوبات شوراهای اسلامی - قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب 1360 و اصلاحیه آن مصوب 1375 

قاضی ناصر سراج که رسیدگی به پرونده مهم فساد بزرگ اقتصادی را در کارنامه خود دارد، در شرایطی در دو سال گذشته بر مسند این سازمان نشسته است که علاوه بر تلاش‌های داخلی و نظارت بر 85 وزارتخانه و دستگاه دولتی، در حوزه بین‌المللی نیز گام‌های موثری برداشته و توانسته جایگاه ایران را در اجلاس‌های «آمبودزمان» و روابط دوسوریه با نهادهای بازرسی کشورهای دیگر تقویت کند.

رییس این سازمان و برخی کارشناسان با توجه به نوزدهم مهرماه، سالروز تاسیس سازمان بازرسی کل کشور، به تشریح جایگاه و نقش سازمان بازرسی کل کشور در نظارت بر روند امور و مقابله با جریانات فساد پرداخته‌اند.

سازمان بازرسی کل کشور مجاز به بازرسی از سازمان تعزیرات حکومتی است - قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور - سرپرست دفتر بازرسی ویژه سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد 

 سازمان بازرسی راه را بر مفسدان بسته است

ناصر سراج، رییس سازمان بازرسی در گفت‌‌و‌گو با «حمایت»  با اشاره به نقش و جایگاه سازمان بازرسی کل کشور در مبارزه با فساد و سلامت اداری، افزود: براساس اصل 174 قانون اساسی سازمان بازرسی مسئولیت‌های بسیاری در راستای سلامت اداری و برخورد با مفسدان برعهده دارد و در این قانون تمام وظایف سازمان مشخص است.رییس سازمان بازرسی با بیان اینکه نظارت بر حسن اجرای امور و نظارت بر حسن اجرای قوانین برعهده این سازمان است، ادامه داد:  در خصوص مبارزه با فساد سازمان بازرسی حتی با رشوه‌گیر‌ها و اختلاس‌کنندگان برخورد بدون اغماض انجام می‌دهد.

سراج با تاکید براینکه سازمان بازرسی مأمنی برای مفسدان نگذاشته است و راه را بر روی آنها بسته است، عنوان کرد: سازمان بازرسی کل کشور نه تنها در داخل کشور بلکه در روابط بین‌الملل«آمبودزمان»(سازمان‌های بازرسی در دنیا) اقدامات خوبی انجام داده است و با بسیاری از کشور‌های خارجی تفاهم‌نامه‌هایی برای ارتقای سلامت اداری و مالی و مبارزه با فساد منعقد کرده است.

راهکار مبارزه با فساد عمل به قانون ارتقاء سلامت اداری است - در قانون ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد رویکرد پیشگیرانه در نظر گرفته شده است - برنامه ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد - راهکارهای سلامت اداری از نگاه تویسرکانی 

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های نظارتی ما بسیار مدون و مرتب است، گفت: در سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی نیز هیات بررسی و نظارت مستقر شده است و به شکل مستقر به موضوع بررسی و جلوگیری از تخلف می پردازد.

رییس سازمان بازرسی با بیان اینکه نباید در کشور اختلاس و تخلفی صورت گیرد، افزود: سازمان بازرسی با سابقه بسیار به شکل جدی در بحث مبارزه با فساد مالی و اداری و دیگر موارد ورود می‌کند.

   پاسخ‌گویی به مطالبات مردم

بلندیان، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع سازمان بازرسی کل کشور اظهارکرد: جایگاه این سازمان پاسخ‌گویی به مطالبات مردم است.
معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع سازمان بازرسی کل کشور گفت: سازمان بازرسی کل کشور بیش از آنکه به دنبال سوءجریان مادی باشد به دنبال سوء جریان مدیریتی است و نباید از یاد برد که سوءجریان مدیریتی موجب ضررهای هنگفت در دستگاه‌ها می‌شود و فرصت‌های زیادی را از بین می‌برد.

لایحه بودجه و ارتقای سلامت اداری - تظریح اقدامات سازمان قضایی نیروهای مسلح در جهت ارتقای سلامت اداری و قضایی  - سازوکارهای جدید نظارت شهروندان بر سلامت اداری 

وی بازرسی‌های سرزده را در اولویت برنامه‌های سازمان بازرسی کل کشور دانست و افزود: در سازمان بازرسی کل کشور ضرورت بر بازرسی‌های سرزده از مراکز عمومی تأکید شده است و در این راستا پاسگاه‌های انتظامی، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و سایر مراکز خدماتی به طور سرزده مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

 سازمان بازرسی کل کشور نقش مهمی در ارتقای کارآیی دستگاه‌ها دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی، نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان بازرسی کل کشور به عنوان یک سیستم نظارتی خارج از دستگاه‌های اجرایی کشور نقش کلیدی در ارتقای کارآیی دستگاه‌های نظام و افزایش رضایت مندی مردم دارد.

وی افزود: بازرسی از مهمترین عوامل موفقیت یک نهاد در جامعه است و سازمان بازرسی کل کشور به عنوان یک سیستم نظارتی خارج از دستگاه‌های اجرایی کشور، آن هم از جایگاه فاخر قوه‌قضاییه، نقش مهمی در ارتقای کارآیی دستگاه‌های نظام و افزایش رضایت مندی مردم ایفا می‌کند.

 موانع و راهکارهای تحقق سلامت اداری - در قانون ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد رویکرد پیشگیرانه در نطر گرفته شده است 

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: با تصویب قانون سازمان بازرسی کل کشور در مجلس شورای اسلامی، امکان قانونی انجام وظایف نظارتی این سازمان به بهترین شکل ممکن فراهم آمده است و این سرمایه بزرگی است.

 مفسدان اقتصادی و اداری در حالی زیر ذره‌بین سازمان بازرسی کل کشور هستند که علاوه بر آن رسیدگی به پرونده‌های کلانی مانند پرونده متهم نفتی، دکل نفتی، زمین‌خواری‌های مختلف و رسیدگی به بی‌کفایتی برخی دستگاه‌ها در جریان بحران‌های مانند سیل روی میز بازرسان سازمان بازرسی کل کشور قرار دارد و علاوه بر اینها بازرسان این سازمان با استقرار در دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف، نظارت ویژه‌ای بر عملکردهای اداری دارند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.