×

قضات جدید از دادن حکم نترسید

قضات جدید از دادن حکم نترسید

معاون اول قوه قضائیه خطاب به کارآموزان قضایی گفت اگر علم، حلم و توکل به خداوند داشته باشید به هیچ وجه در انشای احکام نهراسید

قضات-جدید-از-دادن-حکم-نترسید وکیل 

معاون اول قوه قضائیه خطاب به کارآموزان قضایی گفت: اگر علم، حلم و توکل به خداوند داشته باشید به هیچ وجه در انشای احکام نهراسید.

 اعتبار علم قاضی در شمار ادله اثباتی - استقلال قاضی در آئین دادرسی - چرا باید قاضی مستقل باشد ؟ - قاضی آگاه هیچ گاه تندی نخواهد کرد 

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در مراسم تحلیف 118 نفر از کارآموزان قضایی که در محل ساختمان مرکزی قوه قضائیه و با حضور معاون منابع انسانی رئیس دستگاه قضا برگزار شد، اظهار کرد: امر قضا و قضاوت در هر جامعه‌ای به ویژه جامعه اسلامی عقلاَ و نقلاَ لازم است و نمی‌شود در جامعه‌ای قضاوت و قاضی ( مقالات مرتبط با قاضی -سوالات مرتبط با قاضی ) نباشد. در اسلام نیز به طریق اولی که باید همه مرزها و حقوق به طور دقیق رعایت شوند، قضا یک امر لازم است.

معاون اول قوه قضائیه تاکید کرد: امر قضا یک واجب کفایی است و چنانچه این امر روی زمین بماند بر همه مکلفینی که می‌تواند امر قضا را عهده‌دار شوند، واجب است به میدان بیایند.

قاضی نباید به مشکلات مردم بی تفاوت باشد - استقلال قضایی و نقش آن در اجرای صحیح عدالت 

وی با اشاره به خطیر و پرمخاطره بودن امر قضا گفت: به خاطر خطیر بودن امر قضاوت نمی‌توان آن را کنار گذاشت بلکه باید با اتکا به خدا و تحصیل علم و حلم و تقوا به عنوان یک امر لازم و مهم و اثرگذار در جامعه برای تحقق عوامل الهی و انتظام‌بخشی به جامعه قضاوت را اجرا کرد.

اژه‌ای ادامه داد: خوشبختانه امروز بستر خوبی برای فراگرفتن علوم و استفاده از تجربیات گذشتگان و همچنین آسیب‌شناسی در مسیر پیش رو، فراهم شده است که این امکانات در گذشته وجود نداشت.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: اوایل انقلاب افراد از حوزه و حتی بازار می‌آمدند و برخی مسئولیت‌ها را به عهده می‌گرفتند و کلاس‌ها و درس‌های امروز نیز نبود اما به لحاظ واجب کفایی بودن و اقتضای اوایل انقلاب ناگزیر بودیم تا در این مسئولیت‌ها وارد شویم و به حول و قوه الهی با توجه به آموخته‌هایی که از حوزه و دانشگاه داشتیم خوب عمل شد.

وی خطاب به کارآموزان قضایی حاضر در مراسم گفت: به آموخته‌های خودتان در حوزه و دانشگاه و حتی در کلاس‌های آموزشی اکتفا نکنید. تحقیق، پژوهش، مباحثه و مشورت یک قاضی ( مقالات مرتبط با قاضی -سوالات مرتبط با قاضی ) باید مستمر باشد. علم‌تان با حلم درآمیزید و فراموش نکنید که این مسیر سعه صدر، حوصله و بردباری در تحقیق، شنیدن، جمع‌بندی و انشای حکم نیاز دارد.

علم قاضی در قانون مجازات اسلامی 

اژه‌ای خطاب به قضات جدید گفت: اگر علم و حلم و توکل به خدا وجود داشته باشد به هیچ وجه نباید از انشای حکم هراسید. برخی از اینکه حکم دهند می‌هراسند یا دچار وسوسه و تردید می‌شوند، در حالی که باید موازین قانونی و شرع را رسم‌العین خود قرار دهید و براساس آن و به دور از رفتارهای سلیقه‌ای حکم دهید.

وی تاکید کرد: شک و دودلی برای یک قاضی مضر است و این کار نه تنها احتیاط نیست بلکه گاهی اوقات قاضی را به خطر و ناصوابی می‌کشاند.

معاون اول قوه قضائیه در پایان اظهارات خود با اشاره به ضرورت تقوا در امر قضاوت افزود: تقوا در همه جا لازم است اما در جایگاه قضاوت که منصب خداوند، پیامبر و وصی پیامبران است باید بیشتر از خودمان مراقبت کنیم.

منبع : تسنیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.