×

برای کاهش اطاله دادرسی به قاضی بیشتری نیاز است

برای کاهش اطاله دادرسی به قاضی بیشتری نیاز است

معاون اول قوه‌قضاییه، گفت برای کاهش اطاله دادرسی به قاضی بیشتری نیاز است چراکه جمعیت کشور رو به افزایش است بنابراین ما علاوه بر قضات جذب شده، نیازمند قضات بیشتری هستیم

برای-کاهش-اطاله-دادرسی-به-قاضی-بیشتری-نیاز-است

معاون اول قوه‌قضاییه، گفت: برای کاهش اطاله دادرسی به قاضی ( مقالات مرتبط با قاضی -سوالات مرتبط با قاضی ) بیشتری نیاز است چراکه جمعیت کشور رو به افزایش است. بنابراین ما علاوه بر قضات جذب شده، نیازمند قضات بیشتری هستیم.

آیا لایحه شوراهای حل اختلاف منجر به کاهش اطاله دادرسی خواهد شد ؟ - راهکارهای جلوگیری از اطاله عمدی دادرسی - دلایل عمده اطاله دادرسی و راهکارهای کاهش زمان رسیدگی به پرونده های قضایی معضل اطاله دادرسی و لزوم ایجاد رویه های جدید حل اختلاف - علل اطاله دادرسی و راهکارهای مقابله با آن 

حجت ‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در حاشیه مراسم تحلیف کارآموزان قضایی در جمع خبرنگاران در خصوص اقدامات موثر و لازم برای کاهش جرم، اظهارکرد: این مهم به عوامل مختلفی ارتباط دارد که در فرصت‌های مقتضی این عوامل بیان می‌شود اما یکی از موضوعات قابل توجه اهتمام به امر پیشگیری است که اختصاص به قوه‌قضاییه ندارد و باید کل نظام، مجلس و قوه‌قضاییه برای کاهش جرم تلاش کنند تا پرونده‌های وارده به دستگاه قضا کاهش یابد.  وی در خصوص اطاله دادرسی در قوه قضاییه، ادامه داد: جمعیت کشور رو به افزایش است. بنابراین ما علاوه بر قضات جذب شده نیازمند قضات بیشتری هستیم البته به صرف افزایش قاضی نمی‌توان مشکل اطاله‌دادرسی را به طور کامل حل کرد.

تشریح دلایل افزایش اطاله دادرسی -   اطاله دادرسی و فشارفزاینده بر قاضی  - اطاله دادرسی به کل تشکیلات قضایی لطمه می زند - لزوم نظارت دستگاه قضا بر کار وکلا

به گزارش خبرگزاری‌ها، معاون اول قوه‌قضاییه تصریح کرد: موارد و عوامل مهمی برای کاهش اطاله دادرسی مورد نیاز است که باید در عرض و موازی جذب قاضی انجام شود تا از این طریق اطاله دادرسی کاهش یابد. محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در فصل محرم چه باید کرد که مداحان مسایل را سیاسی نکنند، عنوان کرد: مردم ما مسلمان و شیعه هستند و نسبت به عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) بسیار حساسیت دارند که این عزاداری باید به نحو احسن انجام شود اما حتما باید نظم و انضباط رعایت شود و مداحان به توصیه‌های مقامات مسئول از جمله نیروی انتظامی، توجه کنند.

 قضاوت در هر جامعه‌ای برای تشخیص حق از ناحق الزامی است

همچنین وی در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی با اشاره به ضرورت قضا و قضاوت در هر جامعه‌ای اظهارکرد: باید با قضا و قضاوت حق از ناحق مشخص شود و بر همین اساس امر قضا واجب کفایی است و اگر این امر مهم بر زمین بماند واجب است تا هر کس توانایی برعهده گرفتن آن را دارد آن را برعهده بگیرد.

معاون اول قوه‌قضاییه با اشاره به پرمخاطره بوده شغل قضاوت، گفت: با وجود پرمخاطره بودن این شغل نمی‌توان آن را کنار گذاشت و از زیر مسئولیت شانه خالی کرد بلکه باید با اتکا به خداوند و تحصیل علم و تقوا این اقدام و امر اثرگذار در جامعه برای تحقق عوامل الهی برای ایفا و استیفای حق انجام شود. محسنی‌‌اژه‌ای تاکید کرد: امر قضا به میزان پرمخاطره بودن اجر زیادی نیز در پی دارد و امروز باید خدا را شکر کنیم چرا که بستر خوبی برای فراگیری علم و استفاده از تجربیات گذشتگان با آسیب‌شناسی مسیر موجود است. وی افزود: امروز با همت دست‌اندرکاران امر قضا ومعاونت منابع انسانی بستر برای شما آماده شده است و با تهیه و آماده کردن بهترین کلاس‌ها مواد درسی و اساتید امکان پیشرفت شما مهیا است که در گذشته این طور نبود.

اعتبار علم قاضی در شمار ادله اثباتی - استقلال قاضی در آئین دادرسی - چرا باید قاضی مستقل باشد ؟ 

 به آموخته‌های خود در حوزه دانشگاه و کلاس‌های آموزشی اکتفا نکنید

معاون اول دستگاه قضا ادامه داد: در زمان انقلاب که ما وارد عرصه قضاوت شدیم این آموزش‌ها و تجربیات نبود و افرادی نظیر من هر چه در حوزه و دانشگاه از کلیات فقه و حقوق فرا گرفته بودیم برای قضاوت به کار گرفتیم که به خواست خدا خوب بود هر چند مشکلاتی نیز داشت.

محسنی‌‌اژه‌ای عنوان کرد: شما با تحلیف و سوگند امروز مسئولیتی بر عهده می‌گیرید و از خدا بخواهید تا بتوانید این مسئولیت را تا پایان عمر به خوبی انجام دهید. وی گفت: چنان کار کنید تا 20-30 سال دیگر که افرادی در جایگاه شما نشستند، بگویند گذشتگان ما با توجه به شرایط زمانشان خوب عمل کردند. معاون اول دستگاه قضا تاکید کرد: به آموخته‌های خود در حوزه دانشگاه و کلاس‌های آموزشی اکتفا نکنید و باید تحقیق و پژوهش و مباحثه و مشورت را ادامه دهید چرا که اگر بخواهید از ذخیره اکنون خود استفاده کنید موفق نخواهید بود. محسنی‌‌اژه‌ای بردباری در تحقیق، شنیدن، جمع‌بندی و انشای حکم را از ضروریات شغل قضاوت دانست و گفت: اینها وظایف سنگینی است اما به کمک خدا این وظیفه آسان می‌شود.

 علم، حلم و شجاعت مؤلفه‌های ضروری برای قضاوت است

وی تاکید کرد: هنگامی که کار را به درستی انجام دادید، نباید تردید کنید و بهراسید چراکه شک پس از فراغت از تحقیق و شنیدن مضر است نه احتیاط. معاون اول دستگاه قضا علم، حلم و شجاعت را در صدور حکم را از ضروریات دانست و گفت: به‌کارگیری این سه مولفه و استمداد از پروردگار ما را به آنچه که وظیفه داریم رهنمون می‌کند.

وی به قضات توصیه کرد: در مقابل وسوسه‌های نفسانی و شیطانی آگاه باشند و همه جا در هر حالی به خصوص در موقعیت قاضی ( مقالات مرتبط با قاضی -سوالات مرتبط با قاضی ) تقوا و مراقبت داشته باشند. محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد: برای شما کافی نیست تا به سمت گناه نروید بلکه باید مراقب باشید گناه را به سمت شما نیاورند که این موضوع بصیرت می‌خواهد و اگر اینگونه نشود ما را در عمل انجام شده قرار می‌دهند و در این حال خارج شدن از وسوسه‌ها بسیار سخت می‌شود. معاون اول قوه‌قضاییه خاطر نشان کرد: اگر گناه و دنیا را به ما بچسبانند برخی افراد در کار خود موفق می‌شوند چرا‌که اگر ما را آلوده کنند به خواسته‌هایشان می‌رسند، بنابراین نباید اجازه دهیم شیطان بر ما مسلط شود. وی عنوان کرد: شیطان گام به گام و رنگارنگ بر انسان وارد می‌شود یعنی به هر کسی از طریق نقطه ضعف وی وارد می‌شود یعنی برخی را از طریق مادی و دنیایی و برخی را از طریق شک و تردید پس باید تلاش کنیم شیطان و هوای نفس بر ما مسلط نشود.

قاضی نباید به مشکلات مردم بی تفاوت باشد - استقلال قضایی و نقش آن در اجرای صحیح عدالت 

 230 نفر از هزار و 200 نفر جذب‌شده در قوه قضاییه  دکتری دارند

در ادامه میرشریفی، مدیرکل کارگزینی قضات، با اشاره به جذب هزار و 88 نفر فارغ‌التحصیل در سال جاری، اظهارکرد: این رقم در سال‌های 90 تا 93 به ترتیب 184، 648، 915 و 808 نفر بوده است.
مدیرکل کارگزینی قضات تصریح کرد: جذب قضات به تنهایی مشکلات دادرسی را حل نخواهد کرد، بلکه باید ساختارها و رویه‌ها نیز تغییر کند تا در کنار جذب نیروی انسانی مشکلات کاهش یابد.

میرشریفی گفت: علاوه بر افزایش کمی قضات به شاخص‌های کیفی نیز توجه شده است، به گونه‌ای که در سال 93 از میان 25 هزار شرکت‌کننده در آزمون عمومی فقط 647 نفر به گزینش معرفی شدند.

مدیرکل کارگزینی قضات اظهارکرد: از طریق جذب اختصاصی نیز که در دستورکار قوه‌قضاییه قرار گرفته است، هزار و 258 نفر از نخبگان جذب شده‌اند که 230 نفر از آنها دارای مدرک دکترا بوده و 203 نفر از آنها از دانشگاه‌های مطرح همچون دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی هستند. وی تأکید کرد: در بخش کارآموزان نیز هزار و 670 کارآموز در قالب 60 دوره و 9 مرکز آموزش مشغول تحصیلند که از این تعداد 103 نفر فارغ‌التحصیل دکترا یا در حال تحصیل در مقطع دکترا هستند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.