×

رییس کانون وکلای دادگستری اصفهان وکلا، «استقلال وکیل» را برای جامعه بشری می‌خواهند

رییس کانون وکلای دادگستری اصفهان وکلا، «استقلال وکیل» را برای جامعه بشری می‌خواهند

رییس کانون وکلای دادگستری اصفهان با بیان اینکه وکلای دادگستری استقلال را برای جامعه بشری می‌خواهند، گفت وکلای دادگستری تابع قانون و مقررات و معتقد به قانون هستند

رییس-کانون-وکلای-دادگستری-اصفهان-وکلا،-«استقلال-وکیل»-را-برای-جامعه-بشری-می‌خواهند

 رییس کانون وکلای دادگستری اصفهان با بیان اینکه وکلای دادگستری استقلال را برای جامعه بشری می‌خواهند، گفت: وکلای دادگستری تابع قانون و مقررات و معتقد به قانون هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه اصفهان، سید مصطفی انوری‌زاده، در جشن استقلال کانون وکلای دادگستری اصفهان، اظهارکرد: اخیرا در برخی از مجامع مختلف قانونگذاری و قضایی گفته می‌شود که «وکلای دادگستری، استقلال می‌خواهند تا یقه و کش کش شوند و هر کسی هر کسی شود». متأسفم که عین این عبارات از مکان‌هایی صادر می‌شود که باید زیباترین جملات و کلمات از عدالت گرفته تا انسانیت و حقوق شهروندی صادر شود.

رییس کانون وکلای دادگستری اصفهان با بیان اینکه وکلای دادگستری استقلال وکیل را برای جامعه بشری می‌خواهند، ادامه داد: وکلای دادگستری تابع قانون و مقررات و معتقد به قانون هستند.

وی خاطرنشان کرد: وکیل دادگستری کسی است که شب‌ها و روزها تحصیل کرده و دوره‌های مهیج و طولانی را گذرانده و از مجراهای مختلف انسانیت گذشته و به درجه رفیع وکالت رسیده است و این فرد در جامعه به غیر از اینکه از حقوق اشخاص دفاع کند، هیچ آرزویی ندارد.

رییس کانون وکلای دادگستری اصفهان با بیان اینکه حق دفاع خاص کشور ما نیست، اضافه کرد: حق دفاع دستاورد بشری و حاصل مبارزات انسان‌ها در طول قرن‌ها در سطح جهان است و اگر وکلا از حق دفاع صحبت می‌کنند منظورشان حق دفاع جهانی است.

انوری‌زاده بیان کرد: در تمام سیستم‌های حقوقی جهان، وکیل مستقل به رسمیت شناخته شده و کانون‌های وکلای دادگستری، مستقل از آن پشتیبانی می‌کنند.

وی با بیان اینکه اسناد بین‌المللی مورد تأیید و تصویب قانونگذار قرار گرفته است، گفت: حاکمیت، سه قوه و دولت تکلیف دارند از قوانین بین‌المللی، اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق بین‌المللی حقوق مدنی - سیاسی تبعیت کنند و اگر قرار شد استقلال کانون‌های وکلای دادگستری و وکلا مخدوش شود، باید با تمام این قوانین خداحافظی کرد.

رییس کانون وکلای دادگستری اصفهان اظهار کرد: اساسنامه اتحادیه جهانی کانون‌ها به صراحت تنها وکیلی را به رسمیت می‌شناسد که مستقل و تابع کانون‌های وکلای مستقل دادگستری باشد و سازمان‌های بین‌المللی، میثاق بین‌المللی و منشور سازمان ملل بر این امر تکیه دارند.

انوری‌زاده با بیان اینکه مگر می‌توانیم وکیل غیر مستقل داشته باشیم، افزود: قول می‌دهم استقلال کانون وکلای دادگستری و وکیل که در کشور تصویب شده است، حفظ شود، چرا که نمی‌توان خلاف جریان تکاملی جهان حرکت کرد.

وی خاطرنشان کرد: قوانین عرفی و شرعی به افرادی اجازه می‌دهد بین مردم داوری و قضاوت کنند که نتیجه این داوری، حکم و رأی است که ممکن است این رأی، مربوط به نظم عمومی، جرایم و غیره باشد و در هر حال دولت اعمال حاکمیت و در تمام مراحل قضایی دخالت می‌کند و این امری طبیعی است، چرا که قانون به آن اجازه داده است.

رییس کانون وکلای دادگستری اصفهان تصریح کرد: مأموران انتظامی، دادگاه‌ها، دادستان‌ها، دادیاران و حتی مأموران اجرایی احکام، مشروعیت اقدامات خود را از قانون و حاکمیت می‌گیرند و حتی قاضی دادگستری نیز که باید بی‌طرف باشد، اعمال نظر، حقوق و حتی جایی را که نشسته است از حاکمیت و تشکیلات قضایی می‌گیرد.

انوری‌زاده با بیان اینکه مشروعیت سیستم قضایی از حاکمیت است، گفت: تمام سیستم قضایی جمع شده‌اند تا دلایلی را علیه متهم جمع‌آوری و نسبت به آن اظهارنظر کنند و البته تمام این ابزارها در اختیار حاکمیت است.

وی با بیان اینکه اصل 35 قانون اساسی، حق دفاع را محترم شمرده و آن را لازم دانسته است، تصریح کرد: اگر بپذیریم اصل 35 قانون اساسی باید اجرا شود، باید قبول کنیم که این اصل توسط کسانی اعمال و اجرا شود که وابسته به قوه قضاییه، دولت، قوه مقننه و در یک کلام وابسته به حاکمیت نیستند، چرا که اگر غیر از این باشد وکیل دادگستری دچار تردید و احتیاط خواهد شد.

رییس کانون وکلای دادگستری اصفهان اظهارکرد: وکیل مستقل، وکیلی است که وابسته به یک سازمان مستقل باشد و قدرت و حق دفاع را از نهادی مستقل به اسم کانون وکلای دادگستری دریافت کند و این وکیل تنها فردی است که می‌تواند از متهم دفاع کند و اصل 35 قانون اساسی را اجرا کند.

انوری‌زاده با بیان اینکه مدیریت کانون وکلای دادگستری باید از میان وکلا باشد، افزود: برگزاری آزمون وکالت، جذب نیرو، پرورش کارآموزان و صدور پروانه وکالت، رسیدگی بدوی به تخلفات انتظامی وکلا، ابطال پروانه وکالت، تعلیق وکیل دادگستری، تعیین بودجه و غیره با کانون وکلای دادگستری است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.