بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
سیدجلال میرکاظمی
آدرس : تهران - خیابان انقلاب - پیچ شمیران - روبروی تجدید نظر دیوان عدالت اداری ساختمان تنکابن - ط 6- واحد 28
تلفن تماس : 02177684200 - 09122406368
وب سایت سیدجلال میرکاظمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی پذیرش کلیه دعاوی حقوقی ، کیفری ، خانواده دیوان عدالت اداری دادگاه انقلاب و دادگاه نظامی
رسول سعادت نيا
آدرس : بوشهر.خيابان امام خميني(سنگي) ساختمان پارسيان.طبقه دوم .واحد 201
وب سایت رسول سعادت نيا وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری بوشهر
بهزاد قوامی
آدرس : تهران - خیابان میردامادغربی-نرسیده به ولی عصر-ساختمان 349-طبقه 2 شمالی
وب سایت بهزاد قوامی وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
عباس بشیری
آدرس : تهران-بلوارکشاورز - خیابان فلسطین جنوبی - کوچه شهیدذاکری - بن بست اول -پلاک یک واحدشماره 10
وب سایت عباس بشیری و همکاران وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
سرور ثانی نژاد
آدرس : پاسداران، خیابان عابدینی زاده، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

تلاش برای حل بحران مدیریت بحران

ارسال شده توسط : پرتال اطلاع رساني وكالت آن لاين در تاریخ : 25-07-1394
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
تلاش برای حل بحران مدیریت بحران

مدیریت بحران در زمان وقوع بلایای طبیعی مهمتریــــن حلقـــه امداد‌رسانی و کاهش خسارات جانی و مالی در چنین شرایطی به‌شمار می‌رود، موضوعی که طی سال‌های گذشته و در مواقع بروز یک رخداد طبیعی مانند سیلاب تهران و ... به نقد گذاشته و ایراداتی نیز به شیوه عملکرد دستگاه‌های ذی‌ربط در این حوزه وارد شده است. بحثی که نتیجه آن شاید بیان پیشنهادهای جدید برای رفع مشکلات و ضعف‌های موجود در این حوزه بوده که در‌جدیدترین آنها تشکیل «وزارت حفاظت منابع و مدیریت بحران» و تجمیع نیروهای فعال در این بخش ارائه شده است.

قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران - آئین نامه اجرائی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور - قانون تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور 

 وقتی مدیریت بحران، بحران زده می‌شود
نبود  ارتباطات بین‌بخشی به‌منظور پیشبرد برنامه‌های اجرایی در مواقع بحرانی، استفاده نکردن از ظرفیت‌های موجود در این بخش، مسائل مربوط به نبود منابع مالی و به روز نبودن برخی از تجهیزات از جمله وسایل مورد نیاز برای پیش‌بینی بروز طوفان یا سیلاب و ... موجب شده تا برخی از افراد مانند مهدی هاشمی، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عنوان کنند که چنین مباحثی مدیریت بحران در کشور را بحران زده کرده است.به عقیده این نماینده مجلس شورای اسلامی  دولت نسبت به این موضوع اگر نگوییم بی‌تفاوت بوده باید گفت بسیار ضعیف برخورد و به شدت نارضایتی را در سطح مردم و نمایندگان آن ها تشدید کرده است.

ابلاغ قانون تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران - بحران غافلگیری ! 

چنین شرایطی اما موجب شده تا طی ماه‌های گذشته مسئولان و کارشناسان مدیریت بحران نظرات و راهکارهای خود را در قالب پیشنهاد ارائه دهند. روز گذشته نیز غلامرضا پورحیدری، رییس انجمن علمی مدیریت بحران کشور نیز از ایجاد نظام یکپارچه حفاظت از منابع و مدیریت حوادث و بحران‌ها در قالب پیشنهادی به عنوان راه‌حلی برای کاهش خسارات و خطرات در زمان بروز بلایا و حوادث طبیعی و ... یاد کرده است. تجربه‌ای که به عقیده وی یکبار دیگر نیز مسئولان کشور در دهه‌های گذشته آن را داشته‌ا‌ند. به عبارتی وی بر این باور است که تجمیع نیروهای انتظامی مختلف از جمله ژاندارمری، شهربانی و کمیته‌های انقلاب اسلامی بهترین تجربه برای ساماندهی مدیریت بحران کشور به شمار می‌رود. اگر چه اقدام مذکور حاشیه‌های بسیاری به همراه داشت که به تدریج از دامنه آن کاسته شد، اما ایده ای موفق بود که در زمان مناسبی صورت پذیرفت.
 علاوه براین با توجه به تجارب سایر کشورها، ساختاری که بتواند بهترین شرایط را برای حفاظت منابع گوناگون در برابر مخاطرات و تهدیدات به صورت یکپارچه فراهم آورد، «وزارت حفاظت منابع و مدیریت بحران» خواهد بود، بر همین اساس، پیش‌نویس پیشنهادی برای چنین وزارتخانه‌ای تدوین شده است تا راه را برای رسیدن به قانون مناسب‌تر و کامل‌تر فراهم کند که به‌رغم تلاش‌های فراوان، همچنان نیازمند کار کارشناسی از سوی مراجع ذی‌ربط است.
پیشنهادی که شاید بتوان آن را به نوعی پاسخی برای اظهار نظر چند روز گذشته سید امیرمحسن ضیایی ، رییس جمعیت هلال احمر دانست که با اشاره به ضعف دستگاههای مدیریت بحران کشور در ارزیابی ها اعلام کرده بود اگر همه دستگاهها به اثربخش بودن برنامه ها و وظایف خود توجه بیشتری داشته باشند، آن وقت شاهد تبعات ناگوار حادثه ای چون سیل اخیر نخواهیم بود.
 با توجه به اینکه براساس آمارهای مرکز جهانی حوادث غیر مترقبه وابسته به سازمان ملل در طول 30سال گذشته بیش از سه میلیون نفر در اثر حوادث طبیعی جان خود را از دست داده‌اند و زندگی بیش از یک میلیارد نفر تحت تاثیر این وقایع دچار مشکلات اساسی شده است. همچنین طبق آمارها و اطلاعات در جهان بیش از 40 نوع حادثه رخ می‌دهد که به واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور ما 31 نوع از این حوادث در ایران رخ داده است و به همین دلیل ما جرء 10 کشور حادثه خیز جهان هستیم.با توجه چنین شرایطی به دون شک مدیریت در مواقع بحرانی توسط سازمانی واحد یا چند نهاد که ارتباط مسنجم و مستمری با یکدیگر دارند از اهمیت زیادی برخوردار است. به عقیده پورحیدری شرایطی است که در آن، میزان نیازها بیشتر از امکانات و نیز بیشتر از میزان تاب‌آوری جامعه بحران نامیده می‌شود و در این شرایط باید مدیری توانمند و برخوردار از قدرت فرماندهی، نیازها را اولویت‌بندی کند تا بتواند بر اساس امکانات موجود به آنها پاسخ بدهد. در شرایط بحرانی، تصمیم‌گیری نه تنها سخت است که باید تصمیمات در زمان مقتضی که ممکن است بسیار اندک باشد، اتخاذ شود وگرنه فرصت از دست می‌رود و این مهم تنها از مدیران آموزش دیده و دارای ویژگی‌ها و اختیارات لازم برمی‌آید.

 راهکاری برای نظارت بر حسن اجرای قوانین  ابلاغی
به علاوه اینکه، بحران در ادبیات فعلی به معنای اعم برای حوادث و سوانح (کوچک و بزرگ)، شرایط اضطراری و شرایط بحرانی نیز به کار می‌رود. بنابراین وی با اشاره به متن پیشنهادی قانون تشکیل وزارت حفاظت منابع و مدیریت بحران، مدیریت خطر حوادث و بحران‌ها را دارای سه مرحله اصلی می‌داند که شامل تعیین نهاد یا سازمان مسئول، بررسی و ارزیابی خطراتو مدیریت جامع بحران می‌شود. بنابراین تعیین ساختار مسئول مدیریت شرایط اضطراری و بحران ضرورت دارد.

اقدامات مدیریت بحران در حد نیاز و ضرورت نیست

از این رو تشکیل وزارت حفاظت منابع و مدیریت بحران با هدف مدیریت یکپارچه در امر سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اقدامات اجرایی در زمینه حفاظت از منابع از جمله از محیط زیست و ... علاوه براین مدیریت حوادث و بحران‌های طبیعی و انسان‌ساخت و نیز ایجاد هماهنگی و انسجام در تمامی دستگاه‌های اجرایی و نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات ابلاغی می‎تواند بخش زیادی از مشکلات موجود را حل کند.
 البته رییس انجمن علمی مدیریت بحران ایران برای این وزارتخانه جدید حیطه ماموریتی نیز تعریف کرده است که شامل پیش‌بینی به عبارتی شناسایی مخاطرات و تحلیل و اولویت‌بندی و تهیه نقشه خطر،پیشگیری و کاهش آثار، آمادگی و پاسخ  می‌شود همچنین بازسازی و بازتوانی در مواجهه با تمامی مخاطرات اعم از طبیعی مانند زلزله، سیل، خشکسالی، برف و یخبندان و طوفان شن و انسان‌ساخت مانند سوانح حمل و نقل، آتش‌سوزی‌ها، نشت مواد زیان‌آور، انفجارات و اقدامات خشونت‌بار، به منظور حفاظت از منابع انسانی و سایر منابع اعم از طبیعی، محیط زیست، زیرساخت‌ها، تأسیسات و ... را  نیز در بر می‌گیرد.

 در زمینه آموزش همگانی موفق عمل نکرده‌ایم
اگر از کنار این پیشنهادات با توجه به محوریت کوچک سازی دولت و تعداد وزارتخانه‌هایی که در قانون برای دولت‌ها در نظر گرفته شده است بگذریم و این مجال را فراهم آوریم تا متولیان و کارشناسان امر نکات مثبت و منفی پیشنهادهای مذکور را بررسی کنند، نباید فراموش کرد که در کنار همه این تدابیر اصل مهم دیگری نیز وجود دارد که در کنار هر ایده و راهکاری توجه به ان ضروری است. به زباین ساده‌تر همانگونه که رییس جمعیت هلال‌احمر بیان داشته است، دستگاه‌های متولی بر ارزیابی برنامه‌های اجرا شده توجه‌ای نداشتند، چراکه در غیر این‌صورت مردم از آموزش‌های ارائه شده تاثیر لازم را دریافت کرده و به آنها عمل می‌کردند. به عبارتی ضیایی معتقد است که است که ما در زمینه آموزش همگانی موفق عمل نکرده‌ایم. براین اساس به نظر می‌رسد باید با اجرای برنامه‌هایی جامع و بررسی پیشنهادهای کاربردی که نتایج آن در کوتاه مدت و بلند مدت ملموس باشد کمک کرد باید تلاش کرد تا کارایی و کارآمدی عملکرد دستگاه‌ها را در حوزه بحران ارتقاء داد در غیر شاید هر تدبیری حتی با صرف هزینه‌های بالا گره از مشکلات موجود باز نکند.
 

منبع : روزنامه حمایت
بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
رای شماره های 406 الی 410 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال بندهای 1 و 2 مصوبه شماره 70441/ت51040-1393/6/23 هیات وزیران رای شماره های 394 الی 399 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال تعرفه 2117 از مصوبه شماره 3139/ش -1390/11/13 شورای اسلامی نقدی بر تغییر شماره مواد قانون مجازات اسلامی محاکمه مجدد زندانیان سیاسی بر اساس قوانین جدید ماجرای حمل جنین در داخل کیسه در شرق تهران مراجعه بیش از 262 هزار نفر به پزشکی قانونی در پی نزاع رهایی از قصاص قاتل به خاطر فرا رسیدن ماه محرم مجرمانی که تکرار بزه را در زندان مشق می کنند! چگونه از ازدواج قبلی زن یا مردی که خود را مجرد معرفی می کند ، با خبر شویم ؟ اطلاعیه مربوط به آزمون تصدی منصب قضا در سال 95 وضعیت رحم اجاره ای و اهدای اسپرم در ایران هزینه خشونت را در جامعه بالا ببریم تسهیل ازدواج قانونی بدون متولی متاهلان بیشترین مخاطبان سایت های همسریابی مراحل درخواست گواهی انحصار وراثت درجه بندی مجازات تعزیرات تحلیل حقوقی تخفیف مجازات های موضوع قانون رسیدگی به تخلفات اداری سازمان ها و ادارات موظف به پذیرش سند ثبت شده در دفاتر اسناد هستند کتاب رسالت حقوقدانان منتشر شد برگزاری دوره روزنامه نگاری پیشگیری با رویکرد فضای مجازی در نمایشگاه تلکام