×

عربستان باعث ضربه زدن به حیثیت و ارکان اسلام شد

عربستان باعث ضربه زدن به حیثیت و ارکان اسلام شد

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت عربستان باعث ضربه زدن به حیثیت و ارکان اسلام شد و فاجعه منا در افکار عمومی برای دولت عربستان بسیار سخت تمام شده است

عربستان-باعث-ضربه-زدن-به-حیثیت-و-ارکان-اسلام-شد

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: عربستان باعث ضربه زدن به حیثیت و ارکان اسلام شد و فاجعه منا در افکار عمومی برای دولت عربستان بسیار سخت تمام شده است.

 ثبت شکایت خانواده جان باختگان منا از دولت عربستان - کار تایید هویت قربانیان حادثه منا آغاز شد - مسئولیت حقوقی دولت سعودی - مسئولیت بین المللی یک دولت بی کفایت - مسئولیت دولت عربستان در مقابل حادثه دیدگان رمی جمرات - قانون  تشکیلات و اختیارات سازمان حج و و اوقاف و امور خیریه - زیارت حج - دیه 900 میلیونی برای قربانیان حادثه مکه ! 

 سیدجلال دهقانی فیروزآبادی با حضور در همایش بررسی ابعاد حقوقی، سیاسی و فقهی فاجعه منا که امروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: ماهیت فاجعه منا دارای چند وجه است و از لحاظ سیاسی و بین‌المللی در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی قابل پیگیری است.

وی ادامه داد: این حادثه همچنین دارای ابعاد حقوقی، مذهبی، انسانی و امنیتی است که در حقوق بشر دارای اهمیت بالایی است.

آمار قربانیان منا به تفکیک استان ها - ایران می تواند به دلیل فاجعه منا علیه عربستان شکایت کیفری کند ؟ - دفن جانباختگان حادثه منا مسئولیت بین المللی برای دولت عربستان دارد - این حاجیان بشر نیستند؟! - آیا عمره تحریم می شود ؟ - مطالبه مهریه توسط ورثه در صورتی که مهریه سفر حج باشد  - آئین نامه امور حج - حکم و حج کشته شدگان فاجعه مکه چیست؟ 

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: کشوری که سه میلیون انسان را که به آن سفر کرده‌اند، پذیرفته است باید امنیت آن‌ها را حفظ کند. در خصوص حفظ نکردن امنیت نظام آل سعود مورد سئوال قرار گرفته است؛ در واقع دولتی که قادر به امنیت فیزیکی مسافرانش نیست به‌لحاظ مدیریت حاکمیتی دچار ضعف است.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه در فاجعه منا هویت دولت عربستان زیر سئوال قرار گرفته ادامه داد: این فاجعه برای دولتی که داعیه خادمی حرمین شریفین را دارد هزینه‌های زیادی به لحاظ ملی، منطقه ای و بین‌المللی در بر داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: درآمد سالیانه عربستان از حج نزدیک به 9 هزار میلیارد دلار است که این موضوع وجهه مذهبی و دینی مناسک حج را برای عربستان کاهش داده و دولت عربستان بیشتر به دنبال درآمد ناشی از حج است و زیرساخت‌ها را برای مدیریت این مناسک ایجاد نکرده؛ بنابراین می توان بی‌مدیریتی و بی کفایتی را در این حادثه لحاظ کرد.

پرونده حادثه منا بسته نخواهد شد -  آئین نامه تشکیل کمیسیون دائمی حج - دفن جانباختگان حادثه منا بدون اذن دولت و وراث متوفیان، خلاف همه اصول قانونی است

دهقانی فیروزآبادی اظهار کرد: این فاجعه اگر در شرایط عادی رخ داده باشد نشان از ضعف حاکمیت و مدیریت عربستان دارد. این حادثه در منطقه رابطه ما با عربستان را به رقابت خصمانه تبدیل کرد و به ویژه از سوی دولت عربستان که حتی حاضر به عذرخواهی نشدند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.