×

600 زن قاضی داریم

600 زن قاضی داریم

600 زن قاضی داریم

600-زن-قاضی-داریم

اجلاس حقوق زنان در فرآیند عدالت قضایی
دادستان تهران:
600 زن قاضی داریم
زنان در عرصه کار قضا تعارف و فقدان علم را کنار بگذارند

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران

دادستان تهران با بیان این‌که زنان قاضی باید در عرصه کار قضا تعارف و فقدان علم و دانش را کنار بگذارند چراکه در غیر این صورت نمی‌توانند توقع پست‌های بالا را داشته باشند، اظهار کرد: زنان باید از وضعیت کنونی که بعضا احساس می‌شود خود را بی تفاوت و خارج از کارآمدی فرض می‌کنند، رهایی داده و با بروز خلاقیت،‌ ظرفیتشان را به نمایش بگذارند.

به گزارش خبرنگار حقوقی ایسنا، عباس جعفری دولت آبادی در اجلاس حقوق زنان در فرآیند عدالت قضایی به بررسی موضوع قضاوت زن در نظام قضایی پرداخت و اظهار کرد: بعد از انقلاب در رابطه با اشتغال زنان در حوزه قضایی رویکرد، حداقلی بود اما به تدریج تحولات عظیمی رخ داد و این تحولات در سال 1374 موجب شد زنان در حوزه و سمت‌های قضایی رشد پیدا کنند و اکنون به سمت دادیار، معاون دادسرا، مجتمع دادگستری و مستشاری دست پیدا کنند.

وی با بیان این‌که در بحث اشتغال زنان سه رویکرد رفاهی، فقرزدایی و کارآیی وجود دارد، گفت: در رویکرد رفاهی زنان شاغل می‌شوند تا به رفاه بهتری برسند اما در رویکرد فقرزدایی برخی کشورها معتقدند اشتغال باعث فقرزدایی و رفع تبعیض می‌شود اما رویکرد سوم که رویکرد کارآیی است از دو رویکرد دیگر مهمتر است و ما بیشتر باید در این حوزه فعال شویم. رویکردی که زنان می‌توانند در حوزه قضایی کارآیی بیشتری داشته باشند.

دولت‌آبادی افزود: در این رویکرد کارآمد بودن زنان در عرصه قضایی مهم است. مرد و زن در این حوزه باید توانمندی‌های خودشان را به اثبات برسانند.

دادستان تهران افزود: بعد از انقلاب برخی به دنبال این بودند که به جای تساوی به تشابه برسند و مشابه بودن را مساوی با عدالت می‌دانستند اما مشابه بودن در مواردی از دیدگاه اسلام خارج می‌شد.

جعفری دولت آبادی به بررسی قانون اساسی و اصول مربوط به اشتغال زنان پرداخت و گفت: بند 9 اصل سوم قانون اساسی به بحث رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه که بیانگر تاسیس جامعه الگو در جامعه اسلامی است، پرداخته و دولت مکلف به رفع تبعیض و ایجاد امکانات عادلانه‌تر برای همه شده است. اصل 20 و اصل 21 قانون اساسی نیز به حمایت از اشتغال زنان پرداخته است.

دادستان تهران با بیان این که در جمهوری اسلامی 600 زن قاضی داریم، افزود: از اوایل انقلاب بحث حذف زن قاضی را داشته‌ایم اما اکنون سمت زنان را توسعه می‌دهیم و محور در این توسعه، تحول جایگاه زنان و استفاده از ظرفیت آنان است. آنچه می‌تواند برای زنان تحول ایجاد کند کارآیی زنان در جایگاه‌ها است. کارآمد بودن زنان قاضی باعث توسعه سمت‌های آنها می‌شود.

دولت‌آبادی در ادامه به بررسی نقش مدیران ارشد برای توسعه سمت زنان در قضاوت پرداخت و عنوان کرد: وقتی فضا فراهم شد تعدادی از خانم‌هایی که در عرصه قضاوت حضور داشتند پیشرفت خوبی یافتند اما عده‌ای بی تفاوت، توقع دستیابی به پست‌های بالاتر را داشتند که این توقع دست یافتنی نیست.

دادستان تهران خطاب به زنان شاغل در قوه قضاییه، گفت: تحصیلات علمی و آکادمیک بالاتر از لیسانس یک ضرورت است بنابراین باید زنان شاغل در دستگاه قضا تلاش بیشتری برای بروز خلاقیت از خود نشان دهند.

وی گفت: امروزه در میان زنان قاضی 118 نفر دارای مدرک فوق لیسانس و دکترا هستند که در برخی از حوزه‌ها سمت‌های خوبی به آنها داده شده است.

جعفری دولت آبادی با بیان این‌که یک روز صحبت از حذف قضات زن بود اما امروز این رویکرد تغییر کرده است، خاطرنشان کرد: یکی از جاهایی که زنان می‌توانند بدرخشند و توانایی‌هایشان را به رخ مردان بکشند دادگاه خانواده است زیرا در دادگاه خانواده حضور زنان می‌تواند فضای دادگاه را تلطیف‌ و عادلانه‌تر کند.

دادستان تهران تاکید کرد: در نظام عدالت کیفری شاید بیشترین حضور را مردان داشته باشند اما این مغایرتی ندارد که دادیاران زن جوان خودشان را توانمند کنند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.