×

منع قانونی استفاده از تریبون های مذهبی برای تبلیغات انتخاباتی

منع قانونی استفاده از تریبون های مذهبی برای تبلیغات انتخاباتی

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تاکید بر اینکه استفاده از تریبون‌های مذهبی برای تبلیغ کاندیداها مغایر با قانون است‌، گفت با توجه به ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی در برهه کنونی هیچ فردی اجازه تبلیغ انتخاباتی از پشت تریبون‌های مذهبی را ندارد که در صورت رخ دادن چنین امری مسئولان مربوطه می‌توانند ورود پیدا کنند

منع-قانونی-استفاده-از-تریبون-های-مذهبی-برای-تبلیغات-انتخاباتی

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تاکید بر اینکه استفاده از تریبون‌های مذهبی برای تبلیغ کاندیداها مغایر با قانون است‌، گفت: با توجه به ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی ( مقالات مرتبط با انتخابات - سوالات مرتبط با انتخابات ) در برهه کنونی هیچ فردی اجازه تبلیغ انتخاباتی از پشت تریبون‌های مذهبی را ندارد که در صورت رخ دادن چنین امری مسئولان مربوطه می‌توانند ورود پیدا کنند.

طرح استانی شدن انتخابات با ایرادات متعددی مواجه است - قانون اصلاح ماده 29 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی - نقاط مثبت و منفی طرح استانی شدن انتخابات از زبان یک حقوقدان - بررسی جرایم مرتبط با انتخابات مجلس شورای اسلامی - انتخاب کانون ها و رسیدگی به تخلفات انتخاباتی 

محمد علی اسفنانی،‌ با بیان اینکه فلسفه عزاداری امام حسین(ع) فلسفه بیداری است گفت: استفاده از تریبون‌های مذهبی برای تبلیغات کاندیداها در زمان کنونی منع قانونی دارد و قانون چنین اجازه‌ای را به افراد نمی‌دهد، براین اساس مسئولان ذی ربط می‌توانند از طریق قضایی ورود پیدا کرده و به بررسی این موضوع بپردازند.

وی افزود: تبلیغ کاندیداها می‌تواند به عنوان امتیاز منفی در جهت تایید صلاحیت آنها محسوب شود چون یکی از موارد تایید صلاحیت افراد میزان تقید آنها به قانون است.

طرح استانی شدن انتخابات خام و دارای ابهام است - شورای نگهبان و نظارت بر انتخابات و همه پرسی - احمدی نیاز : نیازی به دستورالعمل جدید در رابطه با انتخابات نیست 

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی در مورد اینکه آیا مسئولان می‌ توانند با افرادی که از پشت تریبون مذهبی به نفع کاندیدایی تبلیغ می‌کنند‌، برخورد کنند گفت: بله. هیچ فرقی نمی‌کند که تبلیغات انتخاباتی از ناحیه کاندیدا ‌، اطرافیان کاندیدا و یا مسئولان اجرایی آن کاندیدا منتفعین از آن فرد باشند لذا طبیعتا هر کسی که در این زمینه اقدام کند به دلیل وجود ممنوعیت قانونی جای برخورد دارد.

اسفنانی درمورد نحوه برخورد مردم با این تخلف قانونی گفت:طبیعتا مردم نمی‌توانند خودشان را با افرادی که تریبون‌های مذهبی برای بیان حرف‌های سیاسی و انتخاباتی ( مقالات مرتبط با انتخابات - سوالات مرتبط با انتخابات ) استفاده کنند‌، درگیر کرده و یا اقدام سلبی انجام دهند منطقی‌ترین راه این است که مردم در چنین جلساتی شرکت نکرده و استقبال نکنند و حداقل ترین اعتراضشان را با عدم علاقه مندی با حضور در این جلسات نشان دهند طبیعتا چنین فردی متوجه می‌شود که مراسم عزداری امام حسین نمی‌تواند فضای تبلیغاتی باشد.

نماینده مردم فریدن در ادامه با تاکید بر اینکه هر مرامی فلسفه خاصی دارد گفت: در طول 1400 سال گذشته و بعد از واقعه کربلا مراسم عزداری اباعبدالله حسین در جهت بیداری مردم برگزار می‌شود که طبیعتا آلوده کردن چنین مراسمی و یا مخلوط کردن آن با مباحثی که مرتبط با فلسفه عاشورا ندارد بیشترین آسیب را به اعتقادات مردم به فلسفه پیام آوری عاشورا می‌زند.

وی با انتقاد از نحوه عزداری در برخی از هیات‌ها گفت: پیش از این مراسم عزاداری امام حسین به صورت سنتی و برای بیان حقایق آن روز و بیداری مردم با مدیحه سرایی از سوی ذاکرین اهل بیت برگزار می‌شد، اما اکنون در برخی از هیات‌های عزاداری مراسم‌ها بعضا به سمت تفرقه رفته و سبک و سیاق عزاداری و نوحه سرایی تغییر کرده است که این با فضای واقعی تفاوت بسیار دارد.

برای مقابله با تخلفات انتخاباتی نیازی به دستورالعمل نیست - قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی - مشکل بدون راه حل ، منبع تامین هزینه های انتخاباتی است 

اسفنانی افزود: از آنجا که محرم امسال با ایام انتخابات مقارن شده است‌، برخی به دنبال سوء استفاده ازاین مراسم در مناطق مختلف کشور اعم از روستا‌، شهرهای بزرگ و کوچک و کلان شهرها هستند که به هیچ عنوان نباید از مراسم عزاداری امام حسین برای شخصی کردن آن استفاده کرد. تمامی اولویت‌ها باید صرف عزاداری و بیان فلسفه عاشورا و بیان آن باشد.

اسفنانی در پایان تاکید کرد که نباید عزاداری امام حسین تبدیل به فضای انتخاباتی ( مقالات مرتبط با انتخابات - سوالات مرتبط با انتخابات ) و مصادره به مطلوب کردن یک سری افراد شود که توجیهی ندارد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.