بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
حسين مزاجي
آدرس : اصفهان-چهارباغ بالا روبروی رستوران خوانسالار کوی عطاالملک،شماره4 واحد2
وب سایت حسين مزاجي وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
سرور ثانی نژاد
آدرس : پاسداران، خیابان عابدینی زاده، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
یاشار طاهری
آدرس : اردبیل -چهارراه امام -کوچه سینما انقلاب - ساختمان قانون-طبقه سوم- واحد 10
وب سایت یاشار طاهری وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری اردبیل
الهام افراسیابی
آدرس : تهران، منطقه یک ، خیابان شریعتی، بالاتر از مترو قیطریه، بین کوچه پروین و واعظی، پلاک 1897 دفتر وکالت الهام افراسیابی، کدپستی 1933933171
وب سایت الهام افراسیابی وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
شاهین عبدالخانی
آدرس : یاسوج - خیابان هجرت 3 ساختمان بهمن بیگی طبقه اول واحد 2
وب سایت شاهین عبدالخانی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی قوه قضائیه
سیدجلال میرکاظمی
آدرس : تهران - خیابان انقلاب - پیچ شمیران - روبروی تجدید نظر دیوان عدالت اداری ساختمان تنکابن - ط 6- واحد 28
تلفن تماس : 02177684200 - 09122406368
وب سایت سیدجلال میرکاظمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی پذیرش کلیه دعاوی حقوقی ، کیفری ، خانواده دیوان عدالت اداری دادگاه انقلاب و دادگاه نظامی
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

مشکل مقابله با گرد و غبار کجاست؟

ارسال شده توسط : پرتال اطلاع رساني وكالت آن لاين در تاریخ : 30-07-1394
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
مشکل مقابله با گرد و غبار کجاست؟

در حالی که چند روز پیش رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست از تدوین سند جهانی مبارزه با گرد و غبار و اقدام‌های جدی و کاربردی دولت در این زمینه خبر داد، دیروز مدیر ملی کارگروه مقابله با گرد و غبار محیط زیست اعلام کرد: دولت توان تأمین اعتبار برای مقابله با توفان‌های گرد و غبار را ندارد!

اندر فوائد گرد و غبار - حقوق شهروندی - انصار عبدی پور - اصلاح آیین نامه آمادگی و مقابله با آثار زیان بار پدیده گردو غبار ( ریزگرد ) در کشور 

بروز پدیده گرد و خاک نخستین‌بار 9سال پیش یعنی سال85 اتفاق افتاد که البته منشای آن از کشورهای عراق، سوریه و اردن اعلام شد و از آنجایی که این پدیده در آن زمان ریزدانه بود تداوم زمانی بیشتری داشت و سطح گسترده‌تری از کشور را تحت تأثیر قرار داد به طوری که تا نواحی مرکزی و دامنه‌های جنوبی البرز نیز رسید و حتی آسمان تهران را هم تاریک کرد.

اگرچه گفته می‌شود که کشور ایران روی کمربند گرد و خاک جهان قرار دارد و منشای گرد و خاک هم صحراهای عربستان، شمال آفریقا و جنوب عراق است اما این همه ماجرا نیست زیرا تغییر در رژیم هیدرولوژیکی منطقه با احداث سدها، وجود کانال‌های انحرافی، تغییر الگوی مصرف، تغییر الگوی کشت و بی‌توجهی به از بین رفتن تالاب‌ها و در نمونه بارز که در چند سال اخیر بسیار درباره آن شنیده‌ایم، خشک شدن دریاچه ارومیه، همه و همه موجب شد تا همزمان با ایجاد تغییرات اقلیمی، آثار سوء پدیده گرد و غبار افزایش یابد و این روند همچنان و در سال‌های آتی نیز مهمان ناخوانده استان‌های مختلف کشور باشد.

فقه محیط زیست - حفاظت از محیط زیست ، از قانون تا عمل - روند برخورد قانونی با کارخانه های مخرب محیط زیست - قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست

در این میان آنچه قابل تامل است میزان توجه متولیان مقابله با این پدیده است زیرا بنا بر اعلام سازمان حفاظت محیط‌ زیست اولین درخواست جلسه از سوی این سازمان به معاون اول رییس‌جمهوری، برای طرح و بررسی موضوع در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دو سال پس از وقوع اولین گرد و خاک در کشور یعنی سال87 اعلام می‌شود.  

دراین درخواست تشکیل کارگروهی با مسئولیت سازمان حفاظت محیط زیست و عضویت وزارت‌خانه‌های نفت، جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیرو هم مطرح شد و مقرر شد طرح جامعی در این خصوص تهیه و در مدت یک ماه برای سیر مراحل قانونی تصویب و به دفتر این کمیسیون ارایه شود.

 همچنان اعلام تدوین سند ملی و جهانی

حالا 7سال از طرح و بررسی موضوع گرد و غبار در جلسه‌های مختلف دولت می‌گذرد، اما هنوز صحبت بر سر تدوین طرح سند ملی و جهانی برای مبارزه با این پدیده است.

چند سال پیش بود که آمارهای سازمان حفاظت محیط زیست نشان داد به طور تقریبی 80درصد وقوع گرد و غبار در ایران ناشی از کانون‌های خارجی به ویژه کشور عراق و 20درصد آن ناشی از کانون‌های داخلی است، این در حالی است که همین چند روز پیش رییس سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین سند جهانی مبارزه با گرد و غبار خبر داد و چند روز بعد از صحبت‌های معصومه ابتکار، مدیر ملی کارگروه مقابله با گرد و غبار محیط زیست نیز اعلام کرد: این سازمان به دنبال مستند کردن تحقیقات درباره گرد و غبار است و در این زمینه، طرح جامع گرد و غبار و شناسایی منشای آن در 23 استان کشور تهیه شده است.

اما آسیب‌پذیر‌ترین استان در کشور که بیشترین صدمه را از ریزگرد‌ها متحمل شده، استان خوزستان است، استانی که به گفته مدیرکل محیط زیست آن ۲۰۰هزار هکتار کانون تولید ریزگرد دارد، اما در سال گذشته فقط حدود ۶هزار هکتار با همکاری قرارگاه خاتم و با پشتیبانی مالی وزارت نفت و اجرای منابع طبیعی استان، مالچ‌پاشی شد که این مقدار هم روند قابل قبولی نداشته است. در این میان به گفته  شهروندان اهواز، یکی از مهمترین اقدام‌های دولت برای مقابله با پدیده گرد و غبار همین مالچ‌پاشی بود که متاسفانه متوقف شده است. ابتکار درباره علت توقف این اقدام توضیح می‌دهد: به دلیل ناامنی در کشور عراق امکان اجرای طرح‌های مقابله با آلودگی هوا را ندارد.

مولفه های حقوقی محیط زیست سالم - عصر مهدویت و حقوق محیط زیست

 نیاز به ۱۶۰میلیارد اعتبار برای کنترل توفان‌ها

از سوی دیگر، اگرچه بارها درباره تخصیص اعتبار برای مبارزه با گرد و خاک در کشور صحبت به میان آمده است، به طوری که در ماه‌های پایانی سال گذشته رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اعلام کرد: برای مقابله با گرد و غبار در کشورهای دیگر و به ویژه در داخل کشور برنامه‌هایی در دست اقدام داریم و برای این هدف، بودجه ملی مشخص شده است.

اما روز گذشته مدیر ملی کارگروه مقابله با گرد و غبار محیط زیست آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت: دولت توان تأمین اعتبار برای مقابله با توفان‌های گرد و غبار را ندارد. استان خوزستان نیز برای کنترل توفان‌ها به ۱۶۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که دولت نمی‌تواند این مبلغ را تامین کند.

اما ضیاءالدین شعاعی با اشاره به قرار گرفتن در ماه‌های سرد سال و احتمال بروز توفان‌های گرد و غبار، می‌گوید: وظیفه سازمان حفاظت محیط‌ زیست در کارگروه مقابله با گرد و غبار وظیفه اجرایی نیست، این سازمان در ستاد وظیفه دستگاه‌های مرتبط را مشخص و بر نحوه اجرای وظایف آنها نظارت می‌کند.

روند کند فعالیت‌های سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با گرد و غبار در اظهارات اخیر این مقام مسئول هم مشهود است. با گذشت 9سال از ورود این پدیده در کشور، شعاعی تصریح می‌کند: تقریبا تمام استان‌ها کار شناسایی منشاهای ایجاد گرد و غبار را آغاز کرده‌اند که برخی از این منشاء‌ها به دلیل خشکسالی‌های طولانی‌مدت است.

اکنون برخی پس از گذشت سال‌ها از بروز این پدیده در کشور همچنان به دنبال مقصر و محکوم کردن نهادهای مختلف هستند. مدیر طرح ملی مقابله با گرد و غبار معتقد است: بخشی از این اتفاق مربوط به سوء‌ مدیریت در کشور است. از سوی دیگر به عقیده عباس پاپی‌زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، از آنجایی که سازمان محیط زیست زیرمجموعه دولت است، نمی‌تواند خیلی با پروژه‌های غلط اجرایی دستگاه‌های دولتی مقابله کند.  به گفته وی، کشور در این زمینه خلای قانونی ندارد و در این میان اختیارات سازمان محیط زیست اختیارات هم خوب است. به عقیده وی، باید کمک کرد تا سازمان محیط‌ زیست یا از زیر مجموعه دولت خارج شود یا اینکه اختیارات خاصی به آن داده شود. این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید می‌کند: عملکرد سازمان محیط زیست از دو دهه قبل تاکنون مورد قبول نیست.

اما و اگرهای قوانین محیط زیستی - حقوق محیط زیست از منظر قرآن کریم 

تمامی اظهار نظرها در حالی است که بدیهی است اگر از 9سال پیش اقدام‌های  نهادهای مختلف با مدیریت صحیح بود و هر سال فقط 10درصد از برنامه‌ها پیش می‌رفت، حالا شاهد پیشرفت 90درصدی فعالیت‌ها بودیم، این همه بی‌نظمی در برنامه‌ها اتفاق نمی‌افتاد و بعد از این همه فراز و نشیب‌ در این زمینه، در نهایت اعلام نمی شد که  پولی برای مقابله با گرد و غبار نداریم.

منبع : روزنامه حمایت
بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

بر اتخاذ سیاست های پیشگیرانه در حفاظت از محیط زیست تاکید داریم
وظیفه دولت ها در جبران خسارات وارده به محیط زیست
مسئولیت مدنی و کیفری آلوده کنندگان هوا
مجازات قانونی برای مخربان محیط زیست
برخورد قانونی با آلوده کنندگان سواحل
راه نجات جنگل های ایران چیست؟
گشوده شدن لایحه حمایت از محیط بانان در دولت
قوانین ما رسما از محیط بانان حمایت نمی کند
در حوزه جرایم محیط زیست تمرکز بر پیشگیری از وقوع جرم باشد
برای حمایت از محیط بانان، محدودیت ها در استفاده از سلاح های شکاری را در نظر بگیریم

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
مقررات مربوط به رهن و وثیقه املاک حقوق کودک ابزاری برای ظرفیت سازی ملی است مسکن ، اوجی که فرود نداشت ، بازار مسکن همچنان کساد ! حکم پرونده کیارستمی صادر شد : محرومیت موقت از طبابت حقوق پناهندگان در اسناد بین المللی مجازات عدم کمک به مصدومان مجازات های قانونی برای تهدید کنندگان به قتل وضعیت پرونده منا در کمیسیون حقوقی - قضایی مجلس بررسی شد آزادی 15 زندانی ایرانی از دبی ، شارجه و عجمان داماد پدرزنش را مقابل کلانتری از پای در آورد چگونه سفته های به ضمانت گذاشته را پس بگیرم ؟ عاقبت جعل مدرک و مرده معرفی کردن فرد زنده فضای نامناسب جامعه عامل افزایش طلاق جزییات اجرای طرح ابلاغ الکترونیک بر اتخاذ سیاست های پیشگیرانه در حفاظت از محیط زیست تاکید داریم مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری خبر داد : جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان لایحه رسانه های همگانی تخلفات را به نسبت قانون مطبوعات توسعه داده است رای شماره های 406 الی 410 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال بندهای 1 و 2 مصوبه شماره 70441/ت51040-1393/6/23 هیات وزیران رای شماره های 394 الی 399 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال تعرفه 2117 از مصوبه شماره 3139/ش -1390/11/13 شورای اسلامی نقدی بر تغییر شماره مواد قانون مجازات اسلامی