×

التیماتوم وزیر بهداشت درباره بوفه مدارس

التیماتوم وزیر بهداشت درباره بوفه مدارس

درحالی که اعلام شرایط استاندارد برای فعالیت بوفه مدارس و فروش اقلام مجاز در این مکان‌ها موضوعی است که هرساله در قالب چهارچوب قوانین تعیین و به مراکز آموزشی ابلاغ‌های می‌شود، اما به نظر می‌رسد

التیماتوم-وزیر-بهداشت-درباره-بوفه-مدارس

درحالی که اعلام شرایط استاندارد برای فعالیت بوفه مدارس و فروش اقلام مجاز در این مکان‌ها موضوعی است که هرساله در قالب چهارچوب قوانین تعیین و به مراکز آموزشی ابلاغ‌های می‌شود، اما به نظر می‌رسد تحقق این موارد آنقدرها هم تحت نظارت نیست و بعد از گذشت چند هفته از بازگشایی مدارس به فراموشی سپرده می‌شود. موضوعی که شاید موجب شده تا این بار وزیر بهداشت  در قالب اولتیماتومی اعلام کند که با همکاری کارشناسان بهداشت محیط، اجازه توزیع مواد آسیب‌رسان را در بوفه‎های مدارس نمی‌دهد.

برخورد قانونی با تخلفات مدارس غیردولتی - تعزیرات حکومتی و نظارت بر شهریه مدارس - قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی - شرایط احراز مدیریت مدارس 

اگرچه به گفته علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش نظارت سراسری بر پایگاه‌های تغذیه سالم در کشور نشان داده است که سال تحصیلی گذشته تنها 2درصد مدارس از مفاد دستورالعمل ابلاغی درباره این پایگاه‌ها تخطی کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد کنترل این مراکز چندان هم از توسط این وزارتخانه موفق نبوده است، زیرا که موجب شد

یک ماه بعد از بازگشایی مدارس سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در کسوت وزیر بهداشت و مهمترین مقام یکی از وزارتخانه‌های دخیل در این امر اعلام کند که ما در این زمینه بسیار جدی هستیم و اجازه نمی‌دهیم که خوراکی‌هایی در این مراکز توزیع شود که سلامت دانش‌آموزان را به خطر می‌اندازد.

 تشکیل کمپین برای امنیت غذایی مدارس

این در حالی است که مهرزاد حمیدی، معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش از تشکیل کمپین آگاهی بخشی برای ارتقای سلامت و امنیت غذایی مدارس خبر داده و بحث امنیت غذایی را یکی از سیاست‌هایی مهم در حوزه بهداشت و سلامت ذکر کرده است که مورد توجه آموزش و پرورش نیز قرار دارد. آن هم در شرایطی که این روزها ابتلا به اضافه وزن و چاقی به دلیل تغذیه ناسالم، استفاده بیش از حد از رایانه و کم‌تحرکی در بین نوجوانان شایع شده است و کارشناسان تغذیه براین امر تاکید دارند که طبق استانداردهای سلامت باید دانش‌آموزان از غذای کم چرب، کم شیرین و کم نمک استفاده کنند تا سلامت آنها حفظ شود.

نصب دوربین در مدارس قانونی است ؟ - آئین نامه اجرائی مدارس 

 مرجع صدور مجوز سازمان دانش آموزی است

نکته جالب این است که نظارت بر عملکرد بوفه‌های مدارس که نقش مهمی در تغذیه دانش‌آموزان در ساعات بین کلاس‌های درسی دارند، یک متولی واحد ندارد و علاوه بر این 2وزارتخانه‌ پای مسئول سومی نیز در میان است که نشان می‌دهد، تعدد ناظران نه تنها گره از کار باز نمی‌کند، بلکه خود شاید به بحثی حاشیه‌ای برای انداختن توپ به زمین هریک از این نهادها دور کردن انتقادها در این باره تبدیل می‌شود.

چهارچوب‌هایی که وزارت بهداشت تعیین می‌کند و آموزش و پرورش باید آنها را مد نظر قرار دهد در حالی که گفته می‌شود مرجع صدور مجوز فعالیت بوفه های مدارس سازمان دانش آموزی است. موضوعی که این روزها موجب شده تا فانی مواجهه با سئوالات خبرنگاران در رابطه با بحث واریز مبلغ تعیین شده جهت فعالیت بوفه‌های مدارس توسط این مراکز آموزشی با بیان اینکه باید این موضوع را از سازمان دانش آموزی جویا شوند به راحتی از پاسخگویی درباره آنچه که در مراکز آموزشی تحت نظارت وی می‌گذرد طفره برود.

واقعیت این است که این روزها کارشناسان تغذیه از کم‌‌خونی فقر آهن و اثر آن بر قدرت فراگیری، همچنین کمبود برخی ویتامین‌ها به عنوان خطر جدی بر سلامت فیزیکی و قدرت یادگیری این گروه سنی یاد می‌کند که بی‌توجهی به آن می‌تواند مشکلات زیادی را نه تنها برای تندرستی فرد بلکه برای جامعه ایجاد کند. هشداری که گویا این سه نهاد مسئول آن را در قالب توصیه‌ای فصلی برای مدتی در نظر می‌گیرند، تا دوباره مهرماه دیگر از راه برسد.

کمک های مردمی به مدارس ، اختیار یا اجبار - آئین نامه واگذاری زمین به موسسات مدارس غیرانتفاعی 

 وقتی فرهنگسازی فراموش می‌شود

البته اشاره به این نکته ضرورت دارد که آنچه این متولیان وضع می‌کنند تنها به محدوده مدرسه خلاصه می‌شود بدون اینکه برای فرهنگسازی در زمینه رفتار دانش‌آموزان، علاوه بر آن الگوی تغذیه‌ای خانواده‌ها برنامه‌ریی دقیق و علمی صورت گیرد.

 هرچند که حمیدی در اظهار نظرهای خود

بر ارائه آموزش عمومی در مدارس، منازل و محله‌ها تاکید دارد و معتقد است باید فرهنگ تغذیه سالم در بین خانواده‌ها ترویج یابد و  این موضوع با ایجاد پایگاه‌های تغذیه سالم و ارائه آموزش‌های عمومی محقق می‌شود، اما واقعیت این است که تاکنون همه این موارد تنها به عنوان برنامه‌ای کاغذی مطرح بوده و نتوانسته قالب اجرایی و تاثیرگذار به خود بگیرد.

 شرایطی که تنها با نگاهی اجمالی به آنچه خانواده‌ها در وسایل مدرسه فرزندان خود می‌گذارند تا در زنگ تفریح میان وعده‌ای برای آنها باشد یا انواع خوراکی‌هایی که دانش‌آموزان از فروشگاه‌های نزدیک به مدرسه خود خریداری می‌کنند قابل برداشت است.

 وقتی ناظر سه نهاد مختلف باشد

در این میان همانطور که گفته شد کمپین آگاهی بخشی برای سالم‌سازی بوفه‌های مدارس و ارائه اطلاعات مورد نیاز برای افراد شاغل در بوفه‌ها و تغییر ذائقه دانش‌آموزان موضوع دیگری است که گفته می‌شود این روزها در دستور کار بزرگترین نهاد متولی امر آموزش در کشور قرار دارد.آن هم در شرایطی که نظارت فنی و تخصصی در حوزه تغذیه سالم از نظر مدیریتی و متمرکز براین موارد بر عهده معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش است، اما ساماندهی اجرایی بوفه‌ها تحت نظر سازمان دانش‌آموزش انجام می‌شود. حال اینکه آیا فعالیت این مکان‌ها در مدارس آنقدرها پیچیده است که باید سه نهاد متولی آن باشند؟ آیا این امر خود موجب ایجاد نوعی نامنظم بودن در عملکرد نخواهد شد؟

جالب اینکه علاوه بر  نظارت مراکز بهداشتی بر بوفه‌های مدارس سازمان دانش‌آموزی مجوزهای لازم برای چگونگی فعالیت این مراکز را به مدارس ارسال می‌کنند.

 اما بحث جایگزین کردن غذاهای سالم با مواد مضر به عبارتی موارد مربوط به تغذیه بین روز ویژه با آموزش و پرورش است و چهارچوب و انواع خوراکی‌های ممنوع را نیز وزارت بهداشت اعلام می‌کند.

 البته به نظر می‌رسد وزارت بهداشت هم دستی بر فعالیت‌های مربوط به حوزه پاکسازی بوفه‌های مدارس از خوراکی های مضر دارد که به نوعی ماجراها را پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌کند.

روندی که براساس آن علی‌اکبر‌سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت عنوان می‎کند؛ سال گذشته تفاهم نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش در مورد بوفه‌ مدارس داشتیم، تمام بوفه ها را یک بار بررسی کردیم تا در مراکز مذکور سوسیس، کالباس و نوشابه توزیع نشود.
خوشبختانه تا حدودی به تفاهم نامه‌ای که بسته شده بود جامه عمل پوشانده شد.

این در حالی است که هنوز ‌درتعدادی از موارد سوسیس و کالباس ‌دربوفه ها وجود دارد اما قول داده‌اند که امسال این مقدار نیز به صفر برسد. شرایطی که ماحصل آن التیماتومی شده که قاضی‌زاده هاشمی درباره بوفه‌ مدارس داده است و اینکه از روز یکشنبه 3 مهرماه کارشناسان بهداشت محیط در این زمینه بوفه‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهند، به عبارتی سه نهاد متولی همچنان مشغول به ایفای نقش خود هستند در حالی که هنوز این مراکز سامان نیافته‌اند و اگر به برخی از مدارس سر بزنیم متوجه می‌شویم که علاوه بر مواد خوراکی بسیاری از آنها استاندارد‌های بهداشتی را نیز رعایت نکرده‌اند.

قانون تاسیس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور 

براین اساس به نظر می‌رسد برای یک‌بار هم که شده باید این سه متولی گرد یک میز بنشینند و در باره نظارت بر این امر چاره‌ای جدی بیاندیشند، زیرا که هرگونه نبود نظارت یا توزیع مواد ناسالم به طور مستقیم بر سلامت و قدرت یادگیری گروه سنی تاثیر دارد که قرار است آینده کشور را بسازند و پیشرفت آن را رقم بزنند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.