×

دستگیری افراد باید بر اساس قانون باشد

دستگیری افراد باید بر اساس قانون باشد

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به اهمیت کار نیروی انتظامی گفت یک مامور پلیس باید مهارت حقوقی و کلامی و اخلاق حرفه‌ای داشته باشد، بدون تبعیض عمل کند و به هرکسی که ستم شد برای رفع آن تلاش کند

دستگیری-افراد-باید-بر-اساس-قانون-باشد وکیل 

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به اهمیت کار نیروی انتظامی گفت: یک مامور پلیس باید مهارت حقوقی و کلامی و اخلاق حرفه‌ای داشته باشد، بدون تبعیض عمل کند و به هرکسی که ستم شد برای رفع آن تلاش کند.

تدوین پیش نویس آیین نامه آموزش ضابطان قضایی توسط سازمان قضایی نیروهای مسلح - تشکیلات تفصیلی جدید سازمان قضایی نیروهای مسلح ابلاغ شد - نحوه رسیدگی به شکایات علیه کارکنان سازمان قضایی نیروهای مسلح - نشست های قضایی سازمان قضایی نیروهای مسلح 

 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم بهرامی در جمع مدیران و روسای پلیس پیشگیری ناجا با تاکید بر اینکه دستگیری افراد باید بر اساس قانون باشد، گفت: بر اساس قانون جدید آیین دادرسی کیفری اگر مامور کسی را دستگیر کند و بعد بر اساس نظر مقام قضایی معلوم شودکه مجرم نیست برای کل ایام بازداشت می تواند ادعای خسارت کند.

بهرامی ادامه داد: همچنین بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری، شاکی می تواند جبران تمام ضرر و زیان های مادی و معنوی و منافع ممکن الحصول ناشی از جرم را مطالبه کند.

وی در ادامه به نقش مهم نیروی انتظامی در تامین امنیت جامعه اشاره کرد و با تاکید بر رعایت قانون بکارگیری سلاح توسط ماموران انتظامی گفت: نیروی انتظامی به دلیل تنوع ماموریت و جلوگیری از وقوع جرم در جامعه در برخی اوقات برای نشان دادن اقتدار خویش نیاز به استفاده از سلاح دارد که قانونگذار برای ضابطه مند کردن استفاده از اسلحه، قانون بکارگیری سلاح را تصویب کرده است.

پیشگیری از وقوع جرم مهم ترین دغدغه سازمان قضایی نیروهای مسلح است - تدوین پیش نویس آئین نامه آموزش ضابطان قضایی توسطسازمان قضایی نیروهای مسلح 

این مقام قضایی، سلامت جسمانی و روانی متناسب با ماموریت محوله، ارائه آموزش های لازم در راستای ماموریت های محوله، تسلط کامل در بکارگیری سلاح و آشنایی دقیق با قانون بکارگیری سلاح را از جمله شرایط لازم برای ماموران مسلح و از تکالیف فرماندهان دانست.

بهرامی با اشاره به شیوع جرم ضرب و جرح در سطح جامعه گفت: با توجه به اینکه نیروی انتظامی نماد حکومت است هرگونه ضرب و جرحی باعث بدبینی مردم می شود.

وی بر ضرورت کنترل فرماندهان بر زیرمجموعه تاکید کرد و گفت: بخشی از اقتدار حکومت با نیروی انتظامی است و برای جلوگیری از سوء‌استفاده ها، کنترل محسوس و غیر محسوس زیر مجموعه ضروری است.

بهرامی در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر دو مرحله دارد، تصریح کرد: اولین مرحله امر به معروف و نهی از منکر زبانی است که وظیفه آحاد مردم می باشد و مرحله دیگر، عملی است که به عهده دستگاه های حکومتی است که باید از ارتکاب جرم و تخلف در جامعه جلوگیری کنند.

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به فرازی از سخنان مقام معظم رهبری در خصوص مصادیق منکر در جامعه گفت: ایشان می فرمایند «گناهکار فقط بدحجاب نیست که برخی به مساله بدحجابی چسبیده اند، این یکی از گناهان است؛ تخلف یک اندازه و یک نوع نیست. بالاترین تخلف ها آن تخلف و جرمی است که پایه های نظام را سست می کند؛ مانند نا امید کردن مردم، کج نشان دادن راه راست، گمراه کردن انسان های با ایمان و مخلص، سوء استفاده از اوضاع گوناگون در جامعه اسلامی و به فساد کشاندن نسل مومن است.»

وی یکی از مهمترین علت شیوع برخی جرایم در جامعه را فراموش کردن امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: در جامعه آنطور که باید و شاید به امر به معروف و نهی از منکر توجه نمی شود و بر اساس فرمایش امام حسین (ع) اگر امر به معروف و نهی از منکر اجرا شود تمام فرایض دیگر پا برجا می ماند.

هدف سازمان قضایی نیروهای مسلح ، کمک به اجرای ماموریت ها است - برنامه های سازمان قضایی نیروهای مسلح برای آموزش و نظارت بر ضابطان 

بهرامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: برقراری نظام اسلامی یک نعمت الهی است و دفاع از این نظام اسلامی که بزرگترین معروف است، بخشی از آن بر عهده نیروی انتظامی است.

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر باید مبتنی بر رفق و مدارا باشد، گفت: در قانون امر به معروف و نهی از منکر، حمایت و پشتیبانی از آمرین به معروف و ناهیان از منکر یکی از وظایف مهم نیروی انتظامی و دستگاه قضایی است.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.