×

افزایش آمار ازدواج و طلاق کودکان در 10 سال گذشته، دلیل چیست؟

افزایش آمار ازدواج و طلاق کودکان در 10 سال گذشته، دلیل چیست؟

روزنامه اعتماد نوشت بنا بر اعلام مشاور و دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی راهبردی سازمان تامین اجتماعی، ازدواج کودکان طی ١٠ سال گذشته کاهش نداشته است

افزایش-آمار-ازدواج-و-طلاق-کودکان-در-10-سال-گذشته،-دلیل-چیست؟

 روزنامه اعتماد نوشت: بنا بر اعلام مشاور و دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی راهبردی سازمان تامین اجتماعی، ازدواج ( مقالات مرتبط با ازدواج - سوالات مرتبط با ازدواج ) کودکان طی ١٠ سال گذشته کاهش نداشته است.

ماجرای ازدواج کودکان در حقوق ایران - ازدواج دختران زیر 13 سال ممنوع است! - بررسی قوانین مربوط به ازدواج کودکان در ایران - شرط ثبت ازدواج کودکن زیر ده سال - سن ازدواج ، شرایط نکاح ، اقسام نکاح - بررسی میزان تمایل به ازدواج در دختران و پسران - ازدواج در ایران و فرانسه - ازدواج سفید یا سیاه زیستن - ازدواج ناموفق به قلب آسیب می زند - افزایش سن ازدواج ، فقر فرهنگی یا فقر اقتصادی  ؟ -  آیا می دانید سن ازدواج چه سنی است ؟ - بررسی بالا بودن سن زنان نسبت به مردان در ازدواج 

فرشید یزدانی که در نشست ماهانه انجمن حمایت از حقوق کودکان با محوریت «ازدواج زودهنگام کودکان» صحبت می‌کرد، ضمن اشاره به تبعات ازدواج و طلاق ( مقالات مرتبط با طلاق - سوالات مرتبط با طلاق )برای افراد کمتر از ١٨ سال، واژگان به کار رفته برای این پدیده نه چندان جدید را برآمده از یک رویکرد سلطه‌‌محور دانست و گفت: «کودک با ازدواج وارد چرخه‌ای می‌شود که از نظر فردی، کودکی و شادی او را از بین می‌برد و این به پیری جسمی، جنسی، روحی و روانی می‌انجامد. از طرفی دیگر جامعه خود را از افراد توانمند محروم می‌کند و خانواده‌ای که کودک او رشد نیافته است دچار نقصان کارکردی می‌شود. ازدواج کودکان ناشی از رویکرد سلطه‌‌گرایانه است و با تحکم و تشخیص مصلحتی می‌توان کودکی را به ازدواج واداشت. یادآور می‌‌شوم که دلیل این تحکم، فقر اقتصادی و فرهنگی خانواده‌هاست. به باور من فقر اقتصادی است که فقر فرهنگی را همراه می‌آورد. آمار هم می‌گوید در جایی که توسعه‌‌یافتگی اقتصادی کمتری رخ داده، ازدواج کودکان بیشتر است. در عین حال ازدواج کودکان استمرار فقر است و مدام فقر را بازتولید می‌کند ضمن آنکه به تبع ازدواج زودرس، گسترش ابعاد آسیب‌های اجتماعی رخ می‌دهد که از جمله آن می‌توان به اعتیاد و طلاق کودکان اشاره کرد.»

 اعطای وکالت در طلاق - ضرورت آگاهی زنان از وکالت در طلاق -  منتفی شدن حق طلاق زوجه در صورت عدم تمکین - شکوائیه به دلیل ثبت نکردن واقعه طلاق  - همه چیز درباره طلاق توافقی -  طلاق توافقی ، چرا و چگونه ؟ - همه چیز درباره طلاق توافقی - فرق طلاق توافقی با طلاق خلع و مبارات چیست ؟ 

یزدانی در اشاره به آمارهای موجود از ازدواج کودکان در ایران گفت: «سال ٩٠-٨٩ آمار ازدواج کودکان را منتشر کردم که از آمار ثبت احوال استخراج و ذخیره کرده بودم‌ اما ثبت احوال این آمار را تکذیب کرد و از آن سال به بعد آمار ازدواج کودکان از آمار رسمی حذف شد اما طبق آمار رسمی از سال ٨5 تا شش ماه اول سال ٩4، ٨٩٠ هزار نفر آنان دختر بودند. از آن سال به بعد گفتند آمار ازدواج کودکان کم شده در حالی که این آمار افزایش پیدا کرده است.»

در حالی که ازدواج با واژه متضاد اما ناگزیر طلاق ( مقالات مرتبط با طلاق - سوالات مرتبط با طلاق ) همراه است به گفته یزدانی «عمده این طلاق‌ها سهم روستاییان بود که نسبت به جمعیت روستایی، آمار بالایی است،.»

حقوق فرزندان طلاق - طلاق ، اقسام طلاق و شرایط درخواست طلاق برای زنان - تفاوت حق طلاق و وکالت برای طلاق -  ازدواج دوم زوج و حق طلاق برای زن - طلاق خلع چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟ - ماهیت طلاق های به حکم دادگاه - طلاق در کانادا - طلاق در سایر ادیان 

در این نشست همچنین شیرین احمدنیا؛ عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، درباره تبعات بارداری و زایمان کودکانی که در سنین کودکی ازدواج ( مقالات مرتبط با ازدواج - سوالات مرتبط با ازدواج ) می‌کنند، گفت: «در کشورهای کمترتوسعه‌یافته که فرهنگ سنتی بر آن حاکم است افراد قلمرو کودکی را پشت سر می‌گذارند و وارد دوران بزرگسالی می‌شوند. در کشورهای در حال توسعه یک نفر از هر سه دختر پیش از رسیدن به ١٠ سالگی ازدواج می‌کند و با ٧٠٠میلیون زن در جهان مواجهیم که در کودکی مادر شده‌اند. بنا بر آمار اعلام شده از سوی یونیسف، شیوع ازدواج کودکان دختر در کشور نیجر ٧٨درصد، آفریقای جنوبی 6٨ درصد و بنگلادش 65درصد است و به استناد همین آمار، در ایران هم ١٧ درصد دختران پیش از ١٨ سالگی و سه درصد پیش از ١5 سالگی ازدواج کرده‌اند که قانون و شرع همچنان مجوز وقوع چنین ازدواجی را می‌دهند و‌ بنابراین حتی زیر سن ١٣ و ١5 سال هم ازدواج‌هایی رخ می‌دهد.»

منبع : خبر آن لاین

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.