بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
محسن حسين پور
آدرس : تهران بلوار ميرداماد نبش نفت جنوبي پلاك ٢٦٨ طبقه دوم
تلفن تماس : 021-22270133 - 09127922824
وب سایت محسن حسين پور وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
طیبه برزگر
آدرس : تهران - فلکه دوم صادقیه- ایتدای خیابان آیت الله کاشانی -بعد از بانک مسکن - پلاک 80-طبقه 3 واحد سوم
تلفن تماس : - 09122249601
وب سایت طیبه برزگر وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز ،با بیش از 10 سال سابقه کار و وکیل بانکها و موسسات مالی و اعتباری و وکیل شرکتهای خصوصی
سرور ثانی نژاد
آدرس : سعادت آباد ، میدان کاج ،سرو غربی،پلاک 11 ،ساختمان پزشکان سینا ، طبقه دو نیم ، واحد 17
تلفن تماس : 22350512 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
فاطمه موذن
آدرس : تهران - انتهای حکیم غرب بلوار جوانمردان (تعاون) پلاک 18 ساخنمان نوبهار ط 6 واحد 19
تلفن تماس : - 09123255200
وب سایت فاطمه موذن وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
دکتر سهیل طاهری
آدرس : تهران-سعادت آباد- نبش خیابان 32- پلاک 116- طبقه 4 - واحد 9
تلفن تماس : 88689911-13 - 09122505985
وب سایت دکتر سهیل طاهری وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری مرکز و استاد دانشگاه
محمدرضا توکلی
آدرس : : تهران، میدان هفتم تیر، ابتدای خیابان قائم مقام فراهانی، کوچه یکم، پلاک 9، طبقه همکف
وب سایت محمدرضا توکلی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
آيلين محمدي رفيع
آدرس : تهران بلوار ميرداماد نبش نفت جنوبي پلاك ٢٦٨طبقه ٢ واحد ٨
تلفن تماس : 021-22116677 - 09125908241
وب سایت آیلین محمدی رفیع وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلا دادگستری مرکز
احسان عابدین
آدرس : سعادت آباد ، میدان کاج ،سرو غربی،پلاک 11 ،ساختمان پزشکان سینا ، طبقه دو نیم ، واحد 17
تلفن تماس : 22350512 - 09123956043
وب سایت احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
اسدعلی امرایی
آدرس : تهران اشرفی اصفهانی بالاتر از تقاطع نیایش بین فلاح و دربندی ساختمان 55 طبقه 2 واحد 5
تلفن تماس : 021-44872230-44872231/02144820428 - 09122595695
وب سایت اسدعلی امرایی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای مرکز
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

قبل از شیخ طوسی در فقه شیعه شرط ذکوریت در قضاوت مطرح نبود

ارسال شده توسط : گلرخ افقهي وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در تاریخ : 30-09-1388
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
قبل از شیخ طوسی در فقه شیعه شرط ذکوریت در قضاوت مطرح نبود

/اجلاس حقوق زنان در فرآیند عدالت قضایی/
محقق داماد:
قبل از شیخ طوسی در فقه شیعه شرط ذکوریت در قضاوت مطرح نبود

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در فقه شیعه قبل از شیخ طوسی شرط ذکوریت در قضاوت مطرح نبود و شیخ مفید هم اصلا نامی از این شرط در بیان شرایط قضات نمی‌برد، گفت: تعبیر شیخ مفید این است که کسی که منصب قضا را بر عهده می‌گیرد باید خردمند و دارای آگاهی کامل به کتاب خدا و ناسخ و منسوخ باشد و تصریح می‌کند که زنی که چنین شرایطی را داشته باشد هیچ معذوری وجود ندارد که به قضاوت بپردازد.

به گزارش خبرنگار حقوقی ایسنا، آیت‌الله مصطفی محقق داماد در دومین روز از اجلاس حقوق زنان در فرآیند عدالت قضایی درباره قضاوت زنان از دید فقه شیعه گفت: باید ریشه‌یابی کرد که موضوع شرط ذکوریت از کجا وارد فقه شده است چون قانون پیرو فقه است.

وی ادامه داد: شیخ طوسی در کتاب " النهایه" شرط ذکوریت را مطرح نکرده و برای اولین بار این شرط را در دو کتاب آخرش مطرح کرده است و می‌گوید که برای زن تصدی سمت قضا به هیچ وجه مجاز نیست و پس از او عده‌ زیادی از وی پیروی کردند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: واقعیت این است که مطالعه‌ی تاریخ فقه و ادله و دلایل این احتمال را که فقهای پس از شیخ طوسی کلا متاثر از شیخ باشند جدی می‌کند چون شیخ طوسی شخصیتی است که از نظر فقهای شیعه رییس اپوزسیون شیعه است.

وی ادامه داد: شیعه در تاریخ یک اپوزسیون است و رییس آن شیخ طوسی است. شیخ طوسی کسی است که به فقه شیعه ساختار داده است.

وی با بیان اینکه شیخ طوسی دلیل نگارش کتاب "المبسوط" را این دانسته که پیروان مکاتب سنت، فقهای شیعه را تحقیر می‌کردند، گفت: شیخ طوسی راست می‌گوید متون قبل از او متون روایی و متن‌گرا هستند و تمام متد فقهی برگرفته از متن روایات بدون توسعه دادن اندیشه فقهی است.

محقق داماد در ادامه نکاتی را درباره اندیشه‌های شیخ طوسی خاطرنشان کرد و گفت: توسعه‌ای که شیخ طوسی داد هرچند منظورش پاسخ به فروع مطروحه‌ای است که فقه شیعه متهم بوده است نمی‌تواند به آنها پاسخ دهد، شیخ طوسی می‌گوید می‌توانیم. این کاملا درست است و در اغلب موارد توسعه است اما نمی‌توان انکار کرد که در برخی مواقع به جای توسعه مقداری تضییق فراهم شده است.

وی افزود: فقهیانی مثل شیخ مفید که به صراحت می‌گوید زنی که شرایط قضاوت را داشته باشد معذوری برای او وجود ندارد دلیل‌شان این است که از پیشوایان دینی منعی نرسیده است. اما واقعیت این است که شیخ طوسی برای اینکه به حمله غیرمنصفانه اهل سنت به فقه امامیه پاسخ دهد بسیاری از جاها نمی‌گویم از آنها پیروی کرده ولی متاثر از آنهاست.

وی با بیان اینکه چهار مکتب فقهای اهل سنت به جز حنفیان شرط مرد بودن را برای قاضی ذکر کرده‌اند، گفت: فقه شافعی که الگوی شیخ طوسی بوده بر این مساله اصرار بیشتری داشته است. همچنین فقهای مالکی و حنبلیان هم این شرط را مطرح کرده‌اند اما فقهای حنفی متعقدند که زن فقط در امور مالی می‌تواند قاضی باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: واقعیت در تاریخ اندیشه این است که یک مرد بزرگ از نظر علمی علی‌رغم خدمتی که به دانش می‌کند در اثر ابهتی که دارد ایستایی ایجاد می‌کند. در تاریخ فقه در قرن پنجم که شیخ طوسی چنین عظمتی یافت تا یک قرن پس از او کسی حرف جدیدی نزد و دوران تقلید شروع شد که این یک نقطه منفی است.

وی ادامه داد: بعدها ابن‌ ادریس که نتیجه شیخ طوسی است نقدهای بزرگی به جد بزرگش مطرح کرد و پس از آن فضا آزاد شد. در تاریخ، چند فقیه بزرگ هستند که با کمال صراحت گفته‌اند که چرا خانم‌ها قضاوت نکنند؟

محقق داماد با برشمردن نام این فقها افزود: در دوران صفویه یکی از چهره‌های تابناکی که فتاوی بسیار نواندیشانه‌ای داد مقدس اردبیلی است که به تصدی قضا برای خانم‌ها فتوا می‌دهد بعد از او در دوره قاجار میرزای قمی است که با تردید همه ادله را رد می‌کند.

وی در ادامه گفت: در زمان خود حاج سیداحمد خوانساری یکی از فقهای مشهور به ورع، احتیاط و تقوا هستند که این بزرگوار نیز می‌گوید چه دلیلی وجود دارد که خانم‌ها قاضی نشوند. شیخ انصاری نیز فتوا به جواز به قضاوت زنان داده است.

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
کاهش ۴۴ درصدی جعل سند مالکیت کاداستری امسال آخرین سال معافیت سربازی با اخذ جریمه است/ ثبت‌نام تا آخر سال ادامه دارد جان دادن پسر ۳ ماهه به خاطر ضربه‌های پدر مقررات مربوط به صدور سند مالکیت المثنی شرایط ورود و جلب شخص ثالث به دادرسی مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی تهدید و مجازات آن پیامدهای بی توجهی به احضاریه دادگاه اعمال جریمه خودکار خودورهای فاقد معاینه فنی راه اندازی بانک جامع اطلاعات مجرمان کارکنان وظیفه ضابط دادگستری محسوب نمی شود صادر کننده چکی که در برابر بهره ربوی صادر شده باشد ، بخاطر برگشت چک مجازات نمی شود مقررات مربوط به تغییر نام صدور احکام ترافعی از سوی دادگاه ها آشنایی با اصطلاحات حقوقی آغاز ثیت نام آزمون وکالت سال 96 از امروز شرایط وجوب نفقه چیست؟ نفقه به چه صورت پرداخت می شود؟ لزوم ساماندهی بنگاه های املاک و خودرو راهکار قانونی برای نوسازی ساختمان های قدیمی