بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
عارف رضایی
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه -خیابان آیت الله کاشانی-بلوار فردوس شرق- بعد از خیابان ابراهیمی-جنب بانک ملت-ساختمان بلوط طبقه اول - واحد 13
وب سایت عارف رضایی وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
طیبه برزگر
آدرس : تهران - فلکه دوم صادقیه- ایتدای خیابان آیت الله کاشانی -بعد از بانک مسکن - پلاک 80-طبقه 3 واحد سوم
تلفن تماس : - 09122249601
وب سایت طیبه برزگر وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز ،با بیش از 10 سال سابقه کار و وکیل بانکها و موسسات مالی و اعتباری و وکیل شرکتهای خصوصی
سرور ثانی نژاد
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
فاطمه موذن
آدرس : تهران - انتهای حکیم غرب بلوار جوانمردان (تعاون) پلاک 18 ساخنمان نوبهار ط 6 واحد 19
تلفن تماس : 02144172650 - 09123255200
وب سایت فاطمه موذن وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
علی رمضانزاده
آدرس : تهران، شهرک غرب،ابتدای بلوار فرحزادی،روبروی مجتمع تجاری میلاد نور،مجتمع تجاری شهرک غرب،طبقه سوم شرقی،واحد پنج.
وب سایت علی رمضانزاده وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
احسان عابدین
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09123956043
وب سایت احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
عباس بشیری
آدرس : تهران-بلوارکشاورز - خیابان فلسطین جنوبی - کوچه شهیدذاکری - بن بست اول -پلاک یک واحدشماره 10
وب سایت عباس بشیری و همکاران وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
موسسه حقوقی مجد عدالت
آدرس : سعادت آباد، نبش خیابان 32، پلاک 116، طبقه 4، واحد9
وب سایت موسسه حقوقی مجد عدالت
بنیاد وکالت ایرانیان
آدرس : سعادت آباد، نبش خیابان سی و دوم، پلاک 116، طبقه 4 واحد 9
وب سایت بنیاد وکالت ایرانیان
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

قبل از شیخ طوسی در فقه شیعه شرط ذکوریت در قضاوت مطرح نبود

ارسال شده توسط : گلرخ افقهي وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در تاریخ : 30-09-1388
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
قبل از شیخ طوسی در فقه شیعه شرط ذکوریت در قضاوت مطرح نبود

/اجلاس حقوق زنان در فرآیند عدالت قضایی/
محقق داماد:
قبل از شیخ طوسی در فقه شیعه شرط ذکوریت در قضاوت مطرح نبود

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در فقه شیعه قبل از شیخ طوسی شرط ذکوریت در قضاوت مطرح نبود و شیخ مفید هم اصلا نامی از این شرط در بیان شرایط قضات نمی‌برد، گفت: تعبیر شیخ مفید این است که کسی که منصب قضا را بر عهده می‌گیرد باید خردمند و دارای آگاهی کامل به کتاب خدا و ناسخ و منسوخ باشد و تصریح می‌کند که زنی که چنین شرایطی را داشته باشد هیچ معذوری وجود ندارد که به قضاوت بپردازد.

به گزارش خبرنگار حقوقی ایسنا، آیت‌الله مصطفی محقق داماد در دومین روز از اجلاس حقوق زنان در فرآیند عدالت قضایی درباره قضاوت زنان از دید فقه شیعه گفت: باید ریشه‌یابی کرد که موضوع شرط ذکوریت از کجا وارد فقه شده است چون قانون پیرو فقه است.

وی ادامه داد: شیخ طوسی در کتاب " النهایه" شرط ذکوریت را مطرح نکرده و برای اولین بار این شرط را در دو کتاب آخرش مطرح کرده است و می‌گوید که برای زن تصدی سمت قضا به هیچ وجه مجاز نیست و پس از او عده‌ زیادی از وی پیروی کردند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: واقعیت این است که مطالعه‌ی تاریخ فقه و ادله و دلایل این احتمال را که فقهای پس از شیخ طوسی کلا متاثر از شیخ باشند جدی می‌کند چون شیخ طوسی شخصیتی است که از نظر فقهای شیعه رییس اپوزسیون شیعه است.

وی ادامه داد: شیعه در تاریخ یک اپوزسیون است و رییس آن شیخ طوسی است. شیخ طوسی کسی است که به فقه شیعه ساختار داده است.

وی با بیان اینکه شیخ طوسی دلیل نگارش کتاب "المبسوط" را این دانسته که پیروان مکاتب سنت، فقهای شیعه را تحقیر می‌کردند، گفت: شیخ طوسی راست می‌گوید متون قبل از او متون روایی و متن‌گرا هستند و تمام متد فقهی برگرفته از متن روایات بدون توسعه دادن اندیشه فقهی است.

محقق داماد در ادامه نکاتی را درباره اندیشه‌های شیخ طوسی خاطرنشان کرد و گفت: توسعه‌ای که شیخ طوسی داد هرچند منظورش پاسخ به فروع مطروحه‌ای است که فقه شیعه متهم بوده است نمی‌تواند به آنها پاسخ دهد، شیخ طوسی می‌گوید می‌توانیم. این کاملا درست است و در اغلب موارد توسعه است اما نمی‌توان انکار کرد که در برخی مواقع به جای توسعه مقداری تضییق فراهم شده است.

وی افزود: فقهیانی مثل شیخ مفید که به صراحت می‌گوید زنی که شرایط قضاوت را داشته باشد معذوری برای او وجود ندارد دلیل‌شان این است که از پیشوایان دینی منعی نرسیده است. اما واقعیت این است که شیخ طوسی برای اینکه به حمله غیرمنصفانه اهل سنت به فقه امامیه پاسخ دهد بسیاری از جاها نمی‌گویم از آنها پیروی کرده ولی متاثر از آنهاست.

وی با بیان اینکه چهار مکتب فقهای اهل سنت به جز حنفیان شرط مرد بودن را برای قاضی ذکر کرده‌اند، گفت: فقه شافعی که الگوی شیخ طوسی بوده بر این مساله اصرار بیشتری داشته است. همچنین فقهای مالکی و حنبلیان هم این شرط را مطرح کرده‌اند اما فقهای حنفی متعقدند که زن فقط در امور مالی می‌تواند قاضی باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: واقعیت در تاریخ اندیشه این است که یک مرد بزرگ از نظر علمی علی‌رغم خدمتی که به دانش می‌کند در اثر ابهتی که دارد ایستایی ایجاد می‌کند. در تاریخ فقه در قرن پنجم که شیخ طوسی چنین عظمتی یافت تا یک قرن پس از او کسی حرف جدیدی نزد و دوران تقلید شروع شد که این یک نقطه منفی است.

وی ادامه داد: بعدها ابن‌ ادریس که نتیجه شیخ طوسی است نقدهای بزرگی به جد بزرگش مطرح کرد و پس از آن فضا آزاد شد. در تاریخ، چند فقیه بزرگ هستند که با کمال صراحت گفته‌اند که چرا خانم‌ها قضاوت نکنند؟

محقق داماد با برشمردن نام این فقها افزود: در دوران صفویه یکی از چهره‌های تابناکی که فتاوی بسیار نواندیشانه‌ای داد مقدس اردبیلی است که به تصدی قضا برای خانم‌ها فتوا می‌دهد بعد از او در دوره قاجار میرزای قمی است که با تردید همه ادله را رد می‌کند.

وی در ادامه گفت: در زمان خود حاج سیداحمد خوانساری یکی از فقهای مشهور به ورع، احتیاط و تقوا هستند که این بزرگوار نیز می‌گوید چه دلیلی وجود دارد که خانم‌ها قاضی نشوند. شیخ انصاری نیز فتوا به جواز به قضاوت زنان داده است.

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
مهلت پرداخت دیه چقدر است ؟ آیا قاتل با گذشت شاکی آزاد می شود؟ ممنوعیت وجود سلاح های تخریبگر در فضا بیش از 200 زن در سراسر ایران به دلیل جرایم غیر عمد در زندان هستند اگر دست چکمان را گم کردیم چه کنیم؟ وکلا کارچاق کن می شوند کارگر را برق گرفت و کارفرما را چراق نفتی ! نگاه حقوقی به عدم اختیار صدور پروانه وکالت توسط مرکز مشاوران و وکلای قوه قضاییه اگر به کسی پولی بدهید ، برای بازپس گیری آن اول باید اثبات کنید که به او بدهکار نبوده اید هشدار رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک نسبت به موانع اجرای قانون کاداستر احمد تویسرکانی رای شماره 1346 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع : رسیدگی به شکایات علیه سازمان بورس و اوراق بهادار دادگاه خانواده صلاحیت رسیدگی به چه پرونده هایی را دارد؟ تکلیف مهریه زوجه بعد از فوت نشر اکاذیب چه مجازاتی دارد ؟ مالکی که آپارتمان خالی است ، باید هزینه های ساختمان را پرداخت کند هشدار ! هر امضایی پای نوشته یا سند ، دلیلی علیه امضاء کننده است تعدد اقرار در چه جرائمی موثر است ؟ نقش سازمان بین‌المللی کار در جهانی شدن عادلانه لایحه معاهده استرداد مجرمین ین ایران و کره تصویب شد توهین دیگران چه مجازاتی دارند ؟