×

قانون، تنها حربه وکلا است

قانون، تنها حربه وکلا است

چون وکلا طبق قانون عمل می‌کنند یعنی اگر دعاوی مالی باشد 10 درصد آن حق‌الوکاله دریافت می‌شود و اگر مالی نباشد یا طبق تعرفه عمل می‌شود یا طبق توافقی که بین طرفین صورت می‌گیرد این حق‌الوکاله تعریف می‌شود

قانون،-تنها-حربه-وکلا-است وکیل 

 فریده غیرت

چون وکلا طبق قانون عمل می‌کنند یعنی اگر دعاوی مالی باشد 10 درصد آن حق‌الوکاله دریافت می‌شود و اگر مالی نباشد یا طبق تعرفه عمل می‌شود یا طبق توافقی که بین طرفین صورت می‌گیرد این حق‌الوکاله تعریف می‌شود.

من قبل از شروع هر مطلبی روز وکیل را به تمامی همکاران وکالتی تبریک می‌گویم و امیدوارم همه وکلا شایستگی حفظ استقلال وکلا و کانون وکلا را داشته باشند و انشاءا... بتوانند ادامه دهند.

همان طور که مستحضر هستید قبل از سال 1332 تشکیلات وکلا در حقیقت جزیی از قوه‌قضاییه بود و قوه‌قضاییه نظارت و دخالت مطلق در تعیین و انتخاب وکلا داشت. در سال 1332 نخست‌وزیر وقت دکترمصدق مطابق با اختیاراتی که طبق لایحه داشت استقلال کانون وکلا را پیشنهاد کرد و در سال 1333 هم مجلس (قوه ‌مقننه) آن را تصویب کرد و از آن سال به بعد کانون وکلا یک نهاد مدنی مستقل شناخته شد و به تربیت وکلای دادگستری همت گماشت و البته تاکنون هم به هرحال با افت و خیز‌های فراوان این راه را ادامه داده است. اما در مورد اینکه عده‌ای از مردم در مورد وکلا شاید نظر صحیحی ندارند و مطالبی را در مورد وکلا عنوان می‌کنند باید گفت این ممکن است در مورد تمام مشاغل پیش بیاید همان طورکه ممکن است مورد پزشکان باشد و مردم از عملکرد بعضی از پزشکان راضی نباشند.

حال اینکه به علت تبلیغات بی‌جهت ممکن است بعضی از مردم در مورد وکلا هم نظراتی بدهند که در این مورد می‌توان گفت که اکثریت وکلا به خوبی به وظیفه خودشان که خدمت به مردم و احقاق حقوق مردم است عمل می‌کنند و به سوگند خود همچنان پایبند هستند. اما در مورد حق‌الوکاله که عنوان می‌شود این حق‌الوکاله‌ها بالاست، ولی در عمل این‌طور نیست. چون وکلا طبق قانون عمل می‌کنند یعنی اگر دعاوی مالی باشد 10 درصد آن حق‌الوکاله دریافت می‌شود و اگر مالی نباشد یا طبق تعرفه عمل می‌شود یا طبق توافقی که بین طرفین صورت می‌گیرد این حق‌الوکاله تعریف می‌شود.

در مورد توافق هم آزاد است، دو طرف حق دارند هر نوع قراردادی را منعقد کنند و در قبال انجام کاری اجرتی دریافت شود و حق‌الوکاله‌های کلان خیلی نادر است و به تمامی وکلا تسری پیدا نمی‌کند، وکلا قشری هستند که مدافع عدالتند و مدافع حق و قانون هستند و حربه آنها فقط قانون است و با حمایت قانون می‌توانند حق مردم را از دستگاه قضا مطالبه کنند ارتباط وکلا با دستگاه قضا هرگز قطع نمی‌شود و همواره تعامل و همراهی نزدیکی بین وکلا و دستگاه قضا وجود دارد و علت آن هم این است که وکلای دادگستری حقوق موکلان خود را از دستگاه قضا و قضاوت می‌خواهیم و ما همه در پناه قانون هستیم و حتی انتخاب وکیل با نظارت دستگاه قضاست. در سال‌های اخیر طرح‌هایی پیشنهاد می‌شود که استقلال وکلا را زیر سوال می‌برد و باعث حذف و محدودکردن این استقلال می‌شود که با تلاش جدی وکلا و بعضی از دست‌اندرکاران این اتفاق نیفتاده و حال طرح جامع وکالت مطرح است که امیدواریم به نحوی نباشد که استقلال و آزادی وکلای دادگستری محدود شود چون محدودکردن استقلال وکلای دادگستری باعث لطمه‌زدن به اصل دفاع می‌شود و در این صورت به همه مردم لطمه وارد خواهد شد و امیدواریم این استقلال همچنان پابرجا باشد و وکیل دادگستری در پناه قانون و در حمایت قانون بتواند نسبت به احقاق حقوق موکلان خود و گرفتن آن از دستگاه قضا کوشا باشد.

*وکیل پایه یک دادگستری

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.