×

چارچوب رسیدگی قضایی به تخلفات مطبوعات ضوابط قانونی است

چارچوب رسیدگی قضایی به تخلفات مطبوعات ضوابط قانونی است

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر جایگاه ویژه و حساس مطبوعات و رسانه ها در ارتقای سطح بینش و آگاهی جامعه، لغزش احتمالی رسانه ها را موجب لغزش جامعه دانست

چارچوب-رسیدگی-قضایی-به-تخلفات-مطبوعات-ضوابط-قانونی-است

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر جایگاه ویژه و حساس مطبوعات و رسانه ها در ارتقای سطح بینش و آگاهی جامعه، لغزش احتمالی رسانه ها را موجب لغزش جامعه دانست.

اشخاص دارای مسئولیت کیفری در جرایم مطبوعاتی - جرم مطبوعاتی چیست ؟ - جرائم مطبوعاتی در کدام دادگاه رسیدگی می شود ؟ - نحوه رسیدگی به جرائم مطبوعاتی - مسئولیت کیفری در قلمرو جرائم مطبوعاتی 

به گزارش خبرنگار قضایی فارس به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، غلامحسین اسماعیلی صبح امروز در مراسم تحلیف اعضای جدید هیئت منصفه مطبوعات با قدردانی از زحمات اعضای سابق و خوشامدگویی به اعضای جدید، انتخاب و حضور این افراد در هیئت منصفه مطبوعات را نشانه اعتماد مسئولان و اعتماد نظام اسلامی به آنان توصیف کرد و با اشاره به اینکه جهان امروز جهان ارتباطات و رسانه ها است به نقش امپراطوری رسانه ای غرب در پیشبرد اهداف استکباری نیز اشاره کرد و گفت: در جهان غرب امپراطوری رسانه ای در تلاش برای تبیین و تبلیغ ضد ارزشها، القای باورهای انحرافی و جلوگیری از درک صحیح افکار عمومی نسبت به مسائل جامعه است و در این راه توفیقاتی هم به دست آورده است.

اسماعیلی افزود: امپراطوری رسانه ای غرب مانعی در زمینه اطلاع رسانی صحیح و سیراب شدن جامعه بشریت از آگاهی است و در این راه با نفوذ در رسانه های کشورهای دیگر از جمله کشورهای اسلامی سعی می کند بخشی از مسئولیت و وظیفه خود را در ایجاد مانع برای آگاهی بخشی مردم از زبان، قلم و بیان رسانه های این کشورها به جوامع منتقل کند.

تعارض دادگاه کیفری استان و دادگاه اطفال در رسیدگی به جرم مطبوعاتی - بررسی لزوم علنی بودن محاکمه مطبوعاتی

وی باور رسانه های کشورهای اسلامی را برخلاف دیدگاه رسانه ای غرب همسو و در تلاش برای ترویج ارزشهای دینی، اخلاقی و اجتماعی و جلوگیری از مفاسد اجتماعی دانست و گفت: رسانه در جامعه اسلامی علاوه بر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم باید رسالت و نقش تربیتی داشته باشد و نسبت به ترویج و تبیین احکام اسلامی، دستاوردهای نظام اسلامی و آشنایی مردم با این احکام اقدام کند.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به سال همدلی و همزبانی از رسانه ها خواست از انتشار مطالبی که موجب انشقاق و چنددستگی در جامعه می شود اجتناب کنند و نقش بی بدیل و مهم خود را در ارتقای سطح جامعه همواره مدنظر قرار دهند.

اسماعیلی در همین زمینه تاکید کرد: مطبوعات و رسانه ها اگر خدای نکرده دچار لغزش شوند آثار زیانباری در پی خواهد داشت که این آثار زیانبار به مراتب حتی بیشتر از خطا و لغزش احتمالی قضات خواهد بود و در واقع اگر رسانه ها بلغزند جامعه ای را می لغزانند.

این مقام قضایی با تاکید بر لزوم دشمن شناسی اصحاب رسانه و آشنایی آنان با توطئه ها و برنامه ریزی دشمن برای ضربه زدن به نظام اسلامی اظهار کرد: رسانه ها باید مراقبت کنند که به ابزار دشمن مبدل نشوند.

وی با اشاره به وقوف دستگاه قضایی به اهمیت و جایگاه رسانه ها در جامعه، دیدگاه قضایی موجود در خصوص رسانه ها را «نگاهی پیشگیرانه» اعلام کرد و افزود: رسانه ها و مطبوعات نیز به عنوان بخشی از جامعه باید همواره نسبت به حفظ ارزشهای دینی و انقلابی جامعه و احترام به قوانین تلاش کنند تا خدای ناکرده نیازمند تعقیب و پیگرد قضایی نشوند.

رئیس کل دادگستری استان تهران چارچوب رسیدگی قضایی به تخلفات احتمالی مطبوعات را «ضوابط قانونی» دانست و با تاکید بر اینکه در برخورد با خطاها و لغزشهای احتمالی مطبوعات و رسانه ها بنای سخت گیری نداریم گفت: البته در جایی که مطبوعات و رسانه ها ارزشهای دینی، اخلاقی، اجتماعی و امنیت ملی را دچار خدشه کنند مدارا نخواهیم کرد و در این موارد نیز در چارچوب قانون و متناسب با نوع خطا تصمیم گیری خواهد شد.

جرایم سیاسی و مطبوعاتی - حقوق مطبوعات در ژاپن 

اسماعیلی در ادامه، رسیدگی به تخلفات مطبوعاتی را دارای ویژگی های خاص دانست و الزام به حضور هیئت منصفه مطبوعات، انجام رسیدگی علنی مگر در موارد خاص و فرجام خواهی در دیوان عالی کشور را از جمله این ویژگی های خاص در روند رسیدگی های مطبوعاتی اعلام کرد.

رئیس کل دادگستری استان تهران در پایان با تاکید بر اینکه انجام مراسم تحلیف در معدودی از مشاغل از جمله برای اعضای هیئت منصفه مطبوعات صورت می گیرد که نشان از اهمیت این جایگاه دارد ابراز امیدواری کرد اعضای جدید هیئت منصفه مطبوعات در مسیر انجام وظیفه و اجرای الزامات قانونی ویژه خود تمام تلاش خود را به کار گیرند و با دقت نظر و رعایت امانت در انجام وظیفه خود موفق شوند.

نحوه رسیدگی به جرائم مطبوعاتی - یک نمونه دفاع پرونده مطبوعاتی 

پس از سخنان رئیس کل دادگستری استان تهران مراسم تحلیف با قرائت سوگندنامه از سوی اعضای هیئت منصفه جدید مطبوعات برگزار شد.

منبع : خبرگزاری فارس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.