×

روش قانونی برای برخورد با مزاحمت تلفنی

روش قانونی برای برخورد با مزاحمت تلفنی

مزاحمت تلفنی از جرایمی است که اثبات آن خیلی راحت است، چون ارتباطات الکترونیکی چه به صورت مکالمه چه به صورت اس ام اس در مخابرات ثبت و ضبط می‌شود و همه تلفن‌ها قابل شناسایی است، بنابراین اگر کسی مزاحمت ایجاد کند خیلی راحت مجرم به دام می‌افتد و با وی برخورد می‌شود

روش-قانونی-برای-برخورد-با-مزاحمت-تلفنی وکیل 

موسی قربانی

مزاحمت تلفنی از جرایمی است که اثبات آن خیلی راحت است، چون ارتباطات الکترونیکی چه به صورت مکالمه چه به صورت اس ام اس در مخابرات ثبت و ضبط می‌شود و همه تلفن‌ها قابل شناسایی است، بنابراین اگر کسی مزاحمت ایجاد کند خیلی راحت مجرم به دام می‌افتد و با وی برخورد می‌شود.

در قانون برای مزاحمت تلفنی جرم‌انگاری صورت گرفته شده است. در دو جا مزاحمت تلفنی جرم انگاری شده است. در قانون مخابرات ماده 120 که در آن‌جا مشخص شده، اگر کسی با تلفن مزاحمت ایجادکرد با شکایت شاکی اول مخابرات اخطار می‌دهد، اگر توجه نکرد تلفن را برای مدت محدودی قطع می‌کند و بعد اگر دوباره این کار را انجام داد به‌طور دائم تلفن قطع می‌شود. این کاری است که از سوی مخابرات صورت می‌گیرد. در قانون مجازات اسلامی هم برای این افراد مجازات بین یک تا 6 ماه حبس تعیین شده است. حتی در بعضی موارد، شخصی مثلا از تهران مزاحمت برای فردی در مشهد ایجاد می‌کند، بین مراجع قضایی اختلاف پیش آمده بود که چه مرجعی باید رسیدگی کند. بعدها در وحدت رویه مشخص شد، در جایی که مزاحمت تحقق پیدا می‌کند (یعنی تلفن مقصد) باید رسیدگی شود.

در این‌جا می‌توان گفت که قانونگذار و دستگاه قضایی به این امر پرداخته و مجازات آن فکر می‌کنم مجازات متناسبی باشد. در مورد این که چرا این اتفاق می‌افتد و ما شاهد مزاحمت تلفنی هستیم، این «چرا» خاص مزاحمت تلفنی نیست، می‌شود عنوان کرد که چرا قتل صورت می‌گیرد؟ چرا مواد مخدر به فروش می‌رسد و ... . البته پاسخی که می‌توان در نگاه اول به این سوال‌ها داد این است که همه جرایم ناشی از ضعف ایمان و فرهنگ است. یعنی کسی که در خانواده‌ای با فرهنگ بالا و با ایمان رشد کرده باشد هرگز به سمت و سوی جرایم نمی‌رود، خصوصا جرایمی که باعث تعدی به حیثیت و جان و مال و مردم باشد. ریشه اصلی جرایم در بی‌دینی است که همه باید تلاش کنند، به شکلی فرهنگ دینی در جامعه اجرا شود لذا ما شاهد هستیم که در ماه مبارک رمضان و ماه محرم به احترام این ماه‌ها جرایم کاهش می یابد.

اگر کسی در این زمینه شکایتی داشته باشد و ارکان جرم تحقق‌یافته باشد حتما به شکایتش رسیدگی خواهد شد. قوانین فعلی کامل است و مشکلی در قانون نیست بیشتر افراد فکر می‌کنند مجازات همه مشکلات جامعه را حل می‌کند. در صورتی که این‌طور نیست . مثلا در جرم قتل هیچ‌کس تردیدی ندارد (اگر خانواده شاکی گذشت نکنند) جرم قتل قصاص است ولی باز شاهد تکرار قتل عمد در جامعه هستیم یعنی هیچ کوتاهی توسط هیچ‌کس صورت نمی‌گیرد. اولیای دم کوتاه نمی‌آیند و حتما شکایت می‌کنند. چون حق‌الناس است دادگاه به طور ویژه رسیدگی می کند، . لذا چون جرمی مشاهده می‌شود لزوما به این معنا نیست که در مجازات مجرم کوتاهی شده در تمام دنیا کسانی هستند که مجازات هم حریف‌شان نمی‌شود. اصلا مشکل قانون و مجازات در این زمینه نداریم. مزاحمت تلفنی از جرایمی است که اثبات آن خیلی راحت است، چون ارتباطات الکترونیکی چه به صورت مکالمه چه به صورت اس ام اس در مخابرات ثبت و ضبط می‌شود و همه تلفن‌ها قابل شناسایی است، بنابراین اگر کسی مزاحمت ایجاد کند خیلی راحت مجرم به دام می‌افتد و با وی برخورد می‌شود.

*قاضی و عضو سابق کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.