×

در برخی کشورها موضوع زنان تحت خشونت موجب وضع دفاعی ویژه برای آنان شده است

در برخی کشورها موضوع زنان تحت خشونت موجب وضع دفاعی ویژه برای آنان شده است

در برخی کشورها موضوع زنان تحت خشونت موجب وضع دفاعی ویژه برای آنان شده است

در-برخی-کشورها-موضوع-زنان-تحت-خشونت-موجب-وضع-دفاعی-ویژه-برای-آنان-شده-است

اجلاس حقوق زنان در فرآیند عدالت قضایی
میرمحمد صادقی:
در برخی کشورها موضوع زنان تحت خشونت موجب وضع دفاعی ویژه برای آنان شده است

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران

یک استاد دانشگاه در اجلاس حقوق زنان در فرآیند عدالت قضایی درباره لزوم به رسمیت شناختن حق دفاع مشروع زنان قربانی خشونت در مراجع قضایی گفت: زنان بعضا در مقابل خشونت‌ها عکس‌العمل‌هایی نشان می‌دهند اما محاکم در مقابل این عکس‌العمل‌ها چه باید کنند تا زنان از حق دفاع مشروع محروم نشوند؟

به گزارش خبرنگار حقوقی ایسنا، دکتر میرمحمد صادقی با بیان اینکه در قوانین برخی از کشورها موضوع زنان تحت خشونت موجب وضع دفاعی ویژه برای آنان شده است، گفت: مشکل کنونی این است که برخی خانم‌ها در مقابل خشونت‌ها دست به دفاع می‌زنند. آیا دادگاه‌های ما این دفاع را به رسمیت می‌شناسند و زنان را تبرئه می‌کنند یا خیر؟ از نظر حقوقی دفاع مشروع شرایطی دارد مانند اینکه دفاع باید ضرورت داشته باشد و تدریجی باشد.یعنی با آسان‌ترین شیوه شروع شود و بعد به راه‌های سنگین‌تر ختم شود.

وی افزود: اگر مدافع مشروع این شرایط را رعایت نکند، دفاع مشروع برای او مطرح نیست و اگر مثلا مرتکب قتل شده باشد در کشورهایی که مجازات قتل عمد ثابت است مجازات او قصاص است در واقع عمل او میان دفاع مشروع و مجازات آن عمل قرار دارد یعنی حد بینابینی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه افکار عمومی از مجازات زنان قربانی خشونت که دست به عکس‌العمل‌های افراطی می‌زنند قانع نمی‌شود، افزود: افکار عمومی تصور می‌کند با این احکام قضایی زنان برای بار دوم قربانی می‌شوند.

میرمحمد صادقی ادامه داد: ما راه‌های فقهی و قانونی برای حل این معضل در فرآیند قضایی داریم علی‌رغم اینکه فقها هم گفته‌اند دفاع باید متناسب باشد در اینجا آنچه باید ملاک باشد یک مقدار ذهنی و شخصی است. فردی که فکر می‌کند که دارد دفاع می‌کند و فکر می‌کند دفاع او متناسب است باید این را از او بپذیرند.

وی با اشاره به اینکه در لایحه جدید مجازات اسلامی موضوع اینکه کسی، دیگری را به اعتقاد مهدورالدم بودن بکشد قتل او از عمد به شبه عمد تغییر می‌یابد، گفت: این رویکرد باید گسترش یابد و اجازه دهیم که اگر زنان قربانی خشونت، عکس‌العمل افراطی نشان دادند بین آنها با کسانی که بدون انگیزه دفاعی مرتکب جنایت می‌شوند تفاوت بگذاریم.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.