×

حق سرقفلی برخلاف حق کسب و پیشه با تخلف ساقط نمی شود

حق سرقفلی برخلاف حق کسب و پیشه با تخلف ساقط نمی شود

آیا می دانستید مبنای سرقفلی ناشی از پرداخت مبلغ در اول اجاره است در حالی که مبنای حق کسب و پیشه بستگی به حسن شهرت و جمع‌آوری مشتری و رونق کسب دارد؟

حق-سرقفلی-برخلاف-حق-کسب-و-پیشه-با-تخلف-ساقط-نمی-شود

 آیا می دانستید مبنای سرقفلی ( مقالات مرتبط با سرقفلی - سوالات مرتبط با سرقفلی ) ناشی از پرداخت مبلغ در اول اجاره است در حالی که مبنای حق کسب و پیشه بستگی به حسن شهرت و جمع‌آوری مشتری و رونق کسب دارد؟

آیا می دانستید سرقفلی از ابتدای اجاره حتی به محض اتمام ساخت و ساز مکان تجاری وجود دارد (بطوریکه مشهور است بعد از اتمام ساخت و ساز مکانهای تجاری سرقفلی ملک با انواع جملات مشابه مثل «سرقفلی این ملک به فروش می‌‌رسد» در معرض فروش قرار می‌‌گیرد) در حالی که حق کسب و پیشه بدواً موجودیت نداشته و به تدریج با فعالیت مستأجر ایجاد می‌‌شود؟

آیا می دانستید اسقاط حق کسب و پیشه در اول اجاره با توجه به اینکه هنوز به وجود نیامده (به لحاظ عدم امکان اسقاط مالم یجب) ممکن نیست در حالی که توافق طرفین اجاره مبنی بر اسقاط سرقفلی موجه است و بلا اشکال؟

آیا می دانستید حق سرقفلی قابل ضمان است یعنی با ارزیابی کارشناس و تعیین ارزش آن قابلیت ضمان را دارا است در صورتی که بطور رسمی به ثبت رسیده باشد ولی حق کسب و پیشه این قابلیت را ندارد؟

آیا می دانستید حق سرقفلی قابل واگذاری و انتقال به غیر است ولی حق کسب و پیشه قابل واگذاری به غیر نیست مگر در صورت درخواست تجویز انتقال منافع و صدور حکم در این خصوص یا تفویض انتقال به غیر؟

پانزده سوال و پاسخ کاربردی در خصوص سرقفلی قابلیت توقیف سرقفلی برای وصول مهریه - توقیف حق کسب یا پیشه یا تجارت و سرقفلی - چگونگی انتقال حق کسب و پیشه به شخص ثالث 

آیا می دانستید میزان حق کسب و پیشه به تعداد مشتری‌های محل کسب و رونق کسب و کار بستگی دارد در حالی که میزان حق سرقفلی ( مقالات مرتبط با سرقفلی - سوالات مرتبط با سرقفلی ) با موقعیت و کیفیت بنا در ارتباط است؟

آیا می دانستید چنانچه مالک سرقفلی نگرفته باشد و مستاجر با دریافت سرقفلی ملک را به دیگری واگذار کند، پس از پایان مدت اجاره مستاجر اخیر حق مطالبه سرقفلی را ازمالک ندارد؟

آیا می دانستید حق سرقفلی با تخلف ساقط نمی شود ولی حق کسب و پیشه به صرف تحقق تخلف ساقط می شود؟

آیا می دانستید مستفاد از مفهوم حق کسب و پیشه و عوامل مؤثر اصلی در آن، شرط استحقاق پرداخت آن منوط به فعالیت کسبی مشروع و قانونی مستأجر در عین مستأجره می‌باشد؟

آیا می دانستید در حق کسب و پیشه در صورت عدم توافق مالک و مستأجر، درنهایت دادگاه وارد قضیه شده و از طریق کارشناس صلاحیت‌دار میزان حق کسب و پیشه را تعیین می‌نماید؟

آیا می دانستید در تعیین میزان حق سرقفلی هیچ عاملی غیر از میل و خواسته مالک دخیل نیست؟

حق کسب یا پیشه یا تجارت و ضوابط آن در حقوق فرانسه - تقسیم حق سرقفلی و حق کسب وپیشه و تجارت بین ورثه - تفاوت و تفکیک ماهوی حق سرقفلی از حق کسب و پیشه یا تجارت  

آیا می دانستید تحقق حق کسب و پیشه منوط به برقراری رابطه استیجاری می‌باشد لکن شرط تحقق حق سرقفلی ( مقالات مرتبط با سرقفلی - سوالات مرتبط با سرقفلی ) منوط به قرارداد اجاره نمی‌باشد (عقد صلح یا هبه)؟

منبع : راه مقصود

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.