×

قاچاق نفس تولید را بریده است

قاچاق نفس تولید را بریده است

یکی از سیاست‌های اصولی و مهمی که باید بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رهنمودهای مقام معظم رهبری برای عبور از مشکلات کنونی اقتصاد در دستور کار قرار بگیرد حمایت از تولید داخلی و تلاش برای تقویت تولید ملی است

قاچاق-نفس-تولید-را-بریده-است وکیل 

یکی از سیاست‌های اصولی و مهمی که باید بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رهنمودهای مقام معظم رهبری برای عبور از مشکلات کنونی اقتصاد در دستور کار قرار بگیرد حمایت از تولید داخلی و تلاش برای تقویت تولید ملی است. اکثریت کارشناسان اقتصادی هم این مهم را بارها و بارها تایید و بر حرکت نظام اقتصادی کشور در این جهت تاکید کرده‌اند. اما عوامل مختلفی در حال حاضر وجود دارد که حرکت در این مسیر را سخت کرده که قاچاق یکی از مهم‌ترین عوامل بازدارنده در مسیر تقویت تولید ملی است. پدیده قاچاق هر روز در کشور در حال گسترش است و همه جور اجناسی در حال حاضر از این طریق به بازار کشور وارد می‌شود. تولیدکنندگان ایرانی به دلیل مشکلات ساختاری حتی در رقابت با اجناسی که به صورت رسمی و با گذر از سد تعرفه وارد کشور می‌شود بعضا ناتوان هستند چه برسد رقابت با اجناس قاچاق که به دلیل دور زدن نظام تعرفه‌ای و بعضا به دلیل کیفیت بسیار پایین با قیمت‌های نازل وارد بازار مصرف کشور می‌شود و نفس تولیدات داخلی را بریده است.

قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز - اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز - آئین نامه اجرائی قانون نحوه اعمال تعزیزات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز - حجم قاچاق همچنان بالاست - قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات غیرمجاز 

مسئولان صنفی و کارشناسان اقتصادی بارها بر لزوم مقابله با پدیده قاچاق تاکید و عنوان کرده‌اند که رواج این پدیده از یک سو حیات تولیدکنندگان ایرانی را تهدید می‌‌کند و از این طریق  ایجاد اشتغال و حتی حفظ اشتغال موجود را هم با مشکل کرده‌ است و از سوی دیگر این کالاها به دلیل اینکه ارزیابی کیفی و بهداشتی هم نمی‌شود سلامت مصرف‌کننده نهایی را به مخاطره انداخته است. قاعدتا نمی‌شود انتظار داشت فروشنده اجناس قاچاق، برای محصولات خود خدمات پس از فروش ارایه کند یا در مقابل اجناس فروخته شده مسئولیتی بر عهده بگیرد. این مسئله باعث ایجاد نوعی بی سامانی در بازار مصرف کشور شده است. در این میان پوشاک، گوشی‌های تلفن همراه، انوع لوازم الکترونیکی و بسیاری مواد خوراکی سردمدار هستند اما اجناس قاچاق موجود در بازار به همین اقلام محدود نمی‌شود و در همه حوزه‌ها می‌شود اجناس قاچاق را به وفور در بازار سراغ گرفت.

مقابله با قاچاق دارو ، نیازمند تامین نیازهای داخلی - سهم زمین خواری از پول کثیف در سیاست بیشتر از قاچاق است - ابلاغ آیین نامه نحوه و سطح دسترسی به پایگاه  محکومان قاچاق کالا و ارز 

 چرا تقاضای خرید کالاهای قاچاق زیاد است؟

از طرف دیگر، یکی از مسائل مهم در این حوزه این است که برای کالاهای قاچاق وارد شده به کشور، تقاضا زیادی وجود دارد. دلیل مهم  وجود این تقاضای بالا قیمت پایین است اما عوامل دیگری هم وجود دارد. محمدرضا بهرامن، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران  در این باره معتقد است: «وجود تعرفه‌های بالا، نبودن کنترل لازم در بخش توزیع و مصرف و تحریم سیستم بانکی از جمله مهم‌ترین دلایل بروز پدیده قاچاق در اقتصاد کشور است و از سوی دیگر بالا بودن تقاضای خرید کالاهای قاچاق انگیزه این امر را افزایش داده است.»

وی درباره دلیل بروز قاچاق و راهکار‌های مقابله با آن به ایسنا گفت: «پدیده قاچاق یکی از عواملی است که می‌تواند فضای اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد و این پدیده در فضای اقتصادی جامعه ما به دلیل مسائلی که با آن روبرو است یکی از عوامل تاثیر‌گذار است. بروز پدیده قاچاق می‌تواند در هر زمانی آسیب‌های فراوانی به دولت بزند، دولت یازدهم یکی از مبانی خود را مبارزه با قاچاق قرار داده و بخشی از بودجه سالیانه را برای مقابله این مسئله اختصاص داده است اما وجود این عارضه می‌تواند باعث شود دولت به اهداف خود در بودجه‌ نرسد. اگر دولت بخواهد در این زمینه به راهکار‌های مناسبی برسد مطمئنا به زمان بیشتری نیاز دارد، چراکه در فرصت کوتاه این مسئله قابل حل نیست.»

بهرامن با بیان اینکه یکی از ساختار‌هایی که امروز باعث قاچاق می‌شود وجود تعرفه‌هایی است که بدون مطالعه در نظر‌ گرفته شده است که این اتفاق فرصت را در اختیار عوامل فرصت‌طلب قرار می‌دهد، گفت: « از طرف دیگر کشور ما مرز‌های متعددی دارد و متاسفانه در بخش توزیع و مصرف کنترل و دقت لازم وجود ندارد اما اصل موضوع در بروز پدیده قاچاق، اختلاف قیمت بین کالاهای مختلف در بازار و بالا بودن تقاضا برای کالاهای قاچاق است که این مسئله انگیزه را برای سودجویان بالاتر می‌برد.»

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان راهکاری برای مقابله با قاچاق گفت: «مکانیزه شدن گمرکات یکی از راه‌هایی است که فضا را برای ورود و خروج کالاها منظم‌تر می‌کند و می‌تواند راه را بر کسانی که قاچاق می‌کنند ببندد. اگر در مسیر پولی کنترل لازم وجود داشته باشد عاملی بازدارنده برای کالاهای غیر رسمی خواهد بود که به کشور وارد می‌شوند.»

وی با اشاره به اینکه باید به این موضوع توجه کنیم که تا زمانی که سیستم بانکی نمی‌تواند عملیات بانکی و جابجایی پول را به درستی انجام دهد نمی‌توانیم در زمینه مقابله با قاچاق عوامل بازدارنده ایجاد کنیم، گفت: «به دلیل اینکه هنوز تحریم‌های بانکی برداشته نشده، فضا برای سودجویان مهیاست. بخش خصوصی و تشکل‌ها می‌توانند در زمینه کنترل پدیده قاچاق موثر باشند.»

عدم حسن اجرا و نظارت ، دلیل افزایش قاچاق سوخت است - تعلیق مجازات در جرم قاچاق مشروبات الکلی

  قاچاق؛ تهدید جدی برای تولید داخلی

هر چه هست در کنار تمام عوامل ساختاری و نهادی در اقتصاد کشور، پدیده قاچاق هم تن نحیف تولید ملی را هدف گرفته و آن را به نفس تنگی انداخته است. بسیاری از صاحبان صنایع مختلف از جمله نساجی از گسترش این پدیده به ستوه آمده و حتی برخی ادعا می‌کنند صاحبان واحدهای کوچک کسب و کار خود را رها کرده و خود مبادرت به قاچاق می‌کنند.

محمد مروج حسینی، رییس انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به اینکه قاچاق مانند سدی محکم در برابر توسعه صنعت نساجی کشور قرار گرفته است، گفت: « درصد پوشاک کشور با قاچاق مواجه است، به گونه‌ای که سال گذشته ترکیه به تنهایی حدود 560 میلیون دلار کالا به کشور قاچاق کرده است و حدود 220 هزار تن پارچه از هندوستان وارد کشور شده است، اما در مجموع صنعت نساجی در دوره رکود فعالیت مناسبی داشته است.»

عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در این باره به حمایت می‌گوید: «پدیده قاچاق از جهات مختلف تولید داخلی را با تهدید مواجه کرده است. در سال‌های اخیر این پدیده گسترش بیشتری یافته و باید راهکارهایی نو برای مقابله جدی با این معضل تدوین شده و همه ارکان نظام هماهنگ با هم با آن به مبارزه جدی برخیزند.»  به گفته این نماینده مجلس، گسترش پدیده قاچاق انگیزه تولیدکنندگان خصوصا تولیدکنندگان کوچک و متوسط را تحلیل برده و در برخی حوزه‌ها عملا کار تولیدی را از صرفه اقتصادی ساقط کرده است.

وی‌ با بیان اینکه قاچاق کالا از یک سو در آمدهای گمرکی و مالیاتی دولت را کاهش داده است، می‌گوید: « از سوی دیگر گسترش این پدیده شوم در اقتصاد کشور  باعث خروج ارز، فرار گسترده سرمایه‌ها، افزایش بیکاری و کاهش تولیدات صنعتی داخلی می‌شود. نبود نظارت دقیق مراجع ذیربط در بخش مبارزه با قاچاق کالا، افزایش فعالیت‌های مرتبط به قاچاق کالا را در پی داشته است؛ موضوعی که در حال حاضر به چالش جدی برای تولیدکنندگان داخلی تبدیل شده است.»

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.