×

کیا مجلس از حقوقدانان و وکلا در زمان نگارش و تصویب فوانین استفاده کند

کیا مجلس از حقوقدانان و وکلا در زمان نگارش و تصویب فوانین استفاده کند

یک حقوقدان بر لزوم استفاده از نظرات تخصصی حقوقدانان در کمیته‌های مختلف مجلس تاکید کرد

کیا-مجلس-از-حقوقدانان-و-وکلا-در-زمان-نگارش-و-تصویب-فوانین-استفاده-کند وکیل 

یک حقوقدان بر لزوم استفاده از نظرات تخصصی حقوقدانان در کمیته‌های مختلف مجلس تاکید کرد.

انتقاد یک وکیل دادگستری به حضور کمرنگ حقوقدانان در مجلس - متن کامل قانون تبلیغات انتخابات مجلس - بررسی جرایم مرتبط با انتخابات مجلس شورای اسلامی - قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

حسن کیا با حضور در غرفه ایسنا در نمایشگاه مطبوعات در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ایسنا، گفت: لازم است مجلس سازوکاری برای استفاده از متخصصان در زمان بررسی طرح و یا لایحه‌ای تدوین کند و در تمامی موارد اولویت را در به کارگیری حقوقدانان، اساتید و وکلا داشته باشد.

وی اظهار کرد: در نظر گرفتن کمیسیون حقوقی در مجلس برای امر قانون‌گذاری کفایت نمی‌کند به همین دلیل باید روند قانون‌گذاری کشور همچون کشورهای دیگر به سمتی رود که افرادی وارد مجلس شوند که آشنایی کامل با قوانین و بسترهای قانون‌گذاری داشته باشند.

 قانون اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و اصلاح قانون تغییر عنوان اعضای شوراهای اسلامی روستائی که به شهر تبدیل شده اند - قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس شورای اسلامی 

وی توضیح داد: علی‌رغم اینکه وظیفه قوه مقننه تصویب قوانین است، ولی متاسفانه در دهه‌های اخیر مجلس از پزشکان، مهندسان و سایر حرفه‌ها تشکیل شده است افرادی که در حوزه‌ها و منطقه‌های خود به دلیل محبوبیت توانسته‌اند آرای مردم را کسب کنند و به مجلس راه پیدا کنند. البته نمی‌توان به این شیوه دموکراسی نیز ایراد گرفت.

این مدرس دانشگاه در ادامه گفت: باید طرز فکر مردم به سمت و سویی برود که بتوانند نمایندگانی متخصص امر قانون‌گذاری انتخاب کنند کسانی که از حقوق و علوم سیاسی آگاهی داشته باشند. اکثریت مجالس کشورهای پیشرفته دنیا از حقوقدانان و یا افرادی با تحصیلات علوم سیاسی تشکیل شده است حال اینکه چنین افرادی در مجلس ما در اقلیت هستند به طوری که شاید 5 درصد از نمایندگان حقوقدان باشند.

اصلاح آئین نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی - قانون الحاق یک ماده به قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران - قانون تعیین محدوده حوزه های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی ایران 

کیا ادامه داد: باید با فرهنگ‌سازی ذهن و رای مردم را به سمتی ببریم که بیشتر، افراد حقوقدان و متخصص وارد مجلس شوند.

وی با تاکید بر اینکه تصویب قانون و قانون‌مند کردن جامعه نیازمند داشتن تخصص است گفت: این تصور که نمایندگان می‌توانند با تخصص‌های خود در امور مختلف قانون‌گذاری کنند درست نیست. اعتقادم بر این است که باید بدنه مجلس از حقوقدانان و وکلا تشکیل شود و اصناف و افراد دیگر در اقلیت قرار گیرند تا بتوانند پیشنهادات‌شان را در مسائل مختلف مطرح کنند چرا که فرآیند قانون‌نویسی و قانونمند شدن کارها امری کاملا تخصصی است.

وی توضیح داد:‌مثلا در موضوعی مثل کشاورزی متخصصان باید نظرات‌شان را ارائه دهند ولی در مرحله قانون‌نویسی باید حقوقدانان با تعیین چارچوب و حدود و ثغور تصمیم‌گیری کنند.

این حقوقدان با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر قوانین مرتبط با حقوق همچون قانون جزا و آیین کیفری بدون استفاده از متخصصان، وکلا و اساتید دانشگاه مورد بررسی قرار گرفته است گفت: صحبت ما بر این است که حتی اگر از حقوقدانان و وکلا در امر قانون‌گذاری استفاده نمی‌شود حداقل در مورد قوانین مربوط به وکلا و حقوقدانان از آن‌ها سوال و پرسش شود و نظرات‌شان گرفته شود. همین امر باعث شده که در سال‌های اخیر درصد قوانین ناکارآمد تصویب شده در مجلس از قوانین کارآمد بیشتر باشد.

به گفته وی با نگاهی به قوانین به این موضوع می‌توان پی برد که اکثر قوانین مصوب اجرایی نشده و یا اجرایی شدن آن هیچ تاثیر مثبتی در جامعه نداشته است و تنها یک قانون در کشور به تصویب رسیده است.

قانون تغییر حوزه انتخابیه داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی 

کیا در پایان گفت: مجلس باید با تعیین سازوکاری حتی با تغییر آیین‌نامه داخلی از متخصصان مربوط به بررسی طرح و یا لایحه‌ای استفاده کرده و نظرات‌شان را اخذ کند و بعد از متخصصان حقوقی و قانونی در انشا‌ و نگارش متون قانونی بهره گیرد. در امور صرفا حقوقی نیز باید اولویت در استفاده از حقوقدانان، اساتید و وکلا باشد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.