×

بررسی شخصیت افراد برای کاهش جرم

بررسی شخصیت افراد برای کاهش جرم

گروه قضایی-انسیه آبشاری شناسایی ویژگی‌های شخصیتی مجرمان در کنار نظارت بر رفتارهای آنان در بلند مدت می‌تواند از وقوع جرایم بعدی از سوی آنان پیشگیری کرده و از این طریق در کاهش وقوع جرم تاثیر مضاعفی داشته باشد

بررسی-شخصیت-افراد-برای-کاهش-جرم وکیل 

انسیه آبشاری: شناسایی ویژگی‌های شخصیتی مجرمان در کنار نظارت بر رفتارهای آنان در بلند مدت می‌تواند از وقوع جرایم بعدی از سوی آنان پیشگیری کرده و از این طریق در کاهش وقوع جرم تاثیر مضاعفی داشته باشد.

پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی - راه کارهای پیشگیری از وقوع جرم - نقش پلیس در پیشگیری از وقوع جرم - نقشه برداری جرم - توصیف جرم 

مجرمان و افرادی که ممکن است مرتکب به جرمی شوند، زمانی که حاشیه امن خود را از دست بدهند و به این باور برسند که دستگیری آنها سخت نیست، کمتر دست به اعمال مجرمانه می‌زنند. حال یکی از مواردی که دستگاه قضا بر روی آن متمرکز شده، رصد اعمال و رفتار‌ افراد است چراکه این امر می‌تواند گام موثری در راستای پیشگیری از جرم باشد. در حال حاضر تنها شناسنامه کیفری افراد با سابقه و مجرم در جامعه تحت کنترل است در حالی که لازم است تا شناسنامه شخصیتی نیز برای مجرمان تهیه و آماده‌سازی شود. البته نباید این نکته را فراموش کرد که خلاء قانونی نیز در این زمینه وجود ندارد چراکه در ماده 279 قانون آیین دادرسی کیفری، شناسنامه شخصیتی مجرم درنظر گرفته شده است که این امر رویکردی به شخصیت فرد است.

اصل قانونی بودن جرم و مجازات - فرهنگ سازی و نظارت دو رکن اساسی در پیشگیری از وقوع جرم است -  مبنای جرم انگاری 

در این راستا دو موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی و حفظ و صیانت از خانواده از مواردی است که باید همیشه در اولویت قرار گیرد تا راهکار‌ها و اقدامات کارساز برای رصد شخصیت افراد در درون خانواده و برای امنیت دیگران شکل گیرد چراکه  این روزها با افزایش و نفوذ شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی در زندگی‌ها شاهد تغییرات اجتماعی و تاثیر آن بر افراد هستیم که این خود نیاز به رصد و کنترل ویژه دارد، بنابراین هم رصد تغییرات اجتماعی و نفوذ وسایل ارتباط جمعی در رفتار افراد و هم رصد شخصیتی افراد چه سابقه‌دار چه افراد بی‌سابقه باید جزو ضروریات باشد که خوشبختانه اکنون این امر در اولویت معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه‌‌قضاییه است.

در حال حاضر نیز با نزدیک شدن  به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان نیز باید رفتار انتخاباتی افراد تحت نظارت قرار گیرد تا اگر اقدامی مجرمانه شکل گرفت، دستگاه مربوطه در این زمینه ورود کند و این موضوع نیز از چشم مسئولان پنهان نماند. پس در نهایت باید بگوییم که رصد رفتارها و  پیشگیری از وقوع جرم باید به شکل دقیق صورت گیرد و این امر یکی از موارد مهم در کشور محسوب می‌شود. برای بررسی موضوع به گفت‌وگو با کارشناسان مربوطه در این زمینه پرداختیم.

  ضرورت رصد رفتاری افراد

نیره اخوان بیطرف نیز در گفت‌وگو با « حمایت» در خصوص کنترل خشم و رصد رفتارها برای جلوگیری از بروز جرایم، اظهارکرد: افراد جامعه باید به شکل دقیق رفتار مجرمانه‌ شان تحت نظارت باشد تا مسئولان مربوطه بتوانند برای حل مشکلات و جلوگیری از بروز جرایم اقدامی پیشگیرانه انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه رصد شخصیتی افراد باید در دوران تحصیل نیز صورت گیرد، گفت: دستگاه قضا و معاونت پیشگیری از وقوع جرم با توجه به قانون موجود باید اقدامی موثر برای پیشگیری انجام دهد که یکی از این موارد رصد شناسنامه شخصیتی افراد است که در بسیاری از کشور‌های پیشرفته این امر برای کاهش جرایم و پیشگیری از اعمال مجرمانه صورت می‌گیرد.

 مرکز کنترل خشم یکی از موارد پیشگرانه در وقوع جرم است

در این خصوص همچنین محمود گلزاری، معاون سابق وزیر ورزش و جوانان و روانشناس در گفت‌وگو با « حمایت» اظهارکرد: یکی از موارد پیشگیری از وقوع جرم تشکیل مراکز کنترل خشم است که راه‌اندازی شده است و در راستای کنترل و جلوگیری از اعمال مجرمانه گام بر می‌دارد. وی با بیان اینکه معاونت پیشگیری از وقوع جرم باید با نهاد‌ها مربوطه برای کنترل و نظارت بیشتر و همچنین رصد شخصیتی تمام افراد جامعه ورود کند، گفت: امید است که با عزم جدی میزان جرایم و خشم در جامعه کاهش یابد.

آیا می دانید شروع به جرم چیست ؟ - جرم و عناصر تشکیل دهنده آن در حقوق موضوعه 

این روانشناس و استاد دانشگاه، افزود: باید وضعیت خشم و خشونت در ایران به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد چراکه تنها یک عامل به این وضعیت دامن نمی‌زند درواقع مسائل امنیت اقتصادی مردم، اشتغال جوانان و استحکام خانواده موجب بروز چنین وضعیتی شده است مهم این است که برای برطرف کردن این مسائل و در عین حال تزریق روحیه شادی و صبوری به مردم کارهایی انجام شود.

گلزاری بیان کرد: اقدام معاونت پیشگیری از وقوع جرم در خصوص رصد شناسنامه شخصیتی افراد بسیارارزنده است.

 شناسنامه شخصیتی افراد رصد شود

در این میان حسین شهرابی فراهانی نماینده دادستان کل کشور در نخستین نشست کمیته ملی پیشگیری از خشونت در محل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه،  معتقد است: قانون آیین‌دادرسی کیفری یک قانونی علمی است که بیشتر به برخورد علمی با متهم پرداخته است.

وی اضافه کرد: به ویژه در ماده 279 قانون آیین دادرسی کیفری، شناسنامه شخصیتی مجرم درنظر گرفته شده است که این، رویکردی به شخصیت فرد است.

شهرابی فراهانی با تاکید بر جالی خالی شناسنامه شخصیتی افراد از دوران طفولیت، گفت: متاسفانه براساس قانون تنها برای مجرمان خطرناک این وضعیت درنظر گرفته شده است و اگر می‌خواهیم به خشونت خانوادگی بپردازیم، پیشنهاد می‌کنم این امر مهم انجام شود و پرونده شخصیت از طفولیت و حتی ازدواج صورت گیرد.

نماینده دادستان کل کشور همچنین از آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه و رسانه‌ها خواست تا پا به میدان گذاشته و فعالیت خود را در پیشگیری از خشونت شروع کنند.

شهرابی فراهانی با استناد به قانون اساسی که وظیفه پیشگیری را بر عهده قوه‌قضاییه، دولت و نیروی‌انتظامی گذاشته است، گفت: قبلا در این حوزه موازی کاری می‌شد که وظیفه معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضاییه این است این فعالیت‌ها را هم پوشانی کند.

گذشت شاکی در مورد جنبه خصوصی جرم - جرم شناسی 

این مقام قضایی، بستر ازدواج و کار را برای جوانان کشور مهیا ندانست و ادامه داد: وزارت ورزش و جوانان باید درباره کار و ازدواج جوانان تلاش کند و دادستانی کل کشور نیز برای برداشت قدمی در این مورد و پیشگیری از خشونت آمادگی تام و کامل دارد تا قبل از اینکه جرم به دست ما و دادسراها برسد، همانجا رفع و رجوع شود.

 

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.