×

نقش الکترونیکی شدن خدمات ثبتی در کاهش فساد

نقش الکترونیکی شدن خدمات ثبتی در کاهش فساد

سال 1392 بود که دستورالعملی در خصوص نحوه استفاده دفاتر اسناد رسمی از سامانه ثبت الکترونیک اسناد یا همان ثبت آنی از سوی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ابلاغ شد

نقش-الکترونیکی-شدن-خدمات-ثبتی-در-کاهش-فساد

 سال 1392 بود که دستورالعملی در خصوص نحوه استفاده دفاتر اسناد رسمی از سامانه ثبت الکترونیک اسناد یا همان ثبت آنی از سوی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ابلاغ شد و پس از کش و قوس‌های فراوان در نهایت اکنون تمام دفاتر به سامانه الکترونیکی ثبت اسناد مجهز شدند و اسناد خود را براساس آن تنظیم می‌کنند.

اعلام تعرفه حق التحریر دفاتر رسمی ازدواج و طلاق 1394 - نظامنامه مربوط به انتخاب سران دفاتر ازدواج و طلاق - دفاتر ازدواج و طلاق در قانون جمایت خانواده - مزایای تنظیم اجاره نامه در دفاتر اسناد رسمی - هشدار نسبت به کلاهبرداری از دفاتر اسناد رسمی - قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران - بررسی ابعاد کفالت در دفاتر اسناد رسمی - اقامه و فسخ اسناد در دفاتر اسناد رسمی - بیش از 11 هزار بازرسی از دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق - قانون تشکیل دفاتر اسناد رسمی - مهر و تابلو و آدرس دفاتر اسناد رسمی - نتخاب 6 دفتر اسناد رسمی برای ارائه خدمات الکترونیک مالیاتی 

بعد از موفقیت‌ها و کاهش مراجعات در این زمینه، اقدامات دیگر از جمله حذف ثبت دستی اسناد در دفتر‌خانه‌ها، حذف استفاده از هرگونه کاغذ در روند ثبت و اجرایی شدن امضای الکترونیکی افراد برای کاهش جرایم و دسترسی آسان در دستور کار قرار گرفت. این اقدام مهم و ارزنده که از سوی دستگاه قضا رقم خورد، علاوه بر کاهش فساد، در کاهش هزینه‌ها و صرف وقت مردم نیز تاثیرگذار بوده و همچنین ثبت آنی می‌تواند در کاهش اطاله دادرسی کمک کند .

همچنین می توان گفت که سامانه الکترونیکی شدن ثبت اسناد و حذف کاغذ در دفاتر مربوطه موجب جلوگیری از جعل سند و همچنین کاهش چشمگیر کلاهبرداری شده است.

تغییر شناسه کاربری و رمز عبور دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور - وکالتنامه های تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی و ایراد به آن ها در دادگاه ها - شایع ترین تخلف در دفاتر اسناد رسمی - آیین نامه اجرایی قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی 

برای بررسی موضوع به اظهارنظر مسئولان در این زمینه پرداختیم.

  امضای الکترونیک تخلفات را کاهش می‌دهد

در این راستا احمد تویسرکانی، رییس سازمان ثبت اسناد و املاک گفت: اجرای طرح امضاء الکترونیکی که یکی از تکالیف اصلی برنامه توسعه کشور است، در صورت اجرا باعث سرعت و شفافیت کار می‌شود.

وی گفت: حذف کاغذ در اجرای فرایندهای ثبتی از دیگر آثار اجرای این طرح است و با اجرای این طرح تمامی استعلامات و پاسخ به استعلامات فی مابین دفاتر اسناد رسمی و واحدهای ثبتی با امضاء الکترونیکی خواهد بود.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یادآور شد: ذکر این نکته حائز اهمیت است که اجرای این فرایند ضمن ملاحظات فنی و امنیتی بر بسترهای ارتباطی و اینترنتی موجود کشور استوار خواهد بود و کاهش سرعت و قطعی احتمالی اینترنت می‌تواند بر اجرای طرح تأثیر بگذارد که البته این مسایل در حوزه اختیارات و وظایف سازمان ثبت اسناد و املاک نیست.

اقاله و فسخ اسناد در دفاتر اسناد رسمی - هزینه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی سالانه افزایش می یابد - فعالیت های دفاتر اسناد رسمی فراتر از تنظیم سند رسمی بیع است - اعلام آمادگی سازمان ثبت اسناد برای تثبیت مالکیت منابع طبیعی

تویسرکانی افزود: یکی از مسائل مهم در تنظیم اسناد، هویت دقیق اشخاص است که با امضای الکترونیک این امر محقق می‌شود.

وی حذف مکاتبات فیزیکی را نتیجه دیگر امضای الکترونیک اعلام کرد و افزود: در حوزه فرآیندهای ثبتی حذف مکاتبات فیزیکی و تبادل اطلاعات بجای استفاده از کاغذ از طریق فضای مجازی نیاز به تجهیز همه مقامات و مسئولان به امضای الکترونیک دارد که در سازمان ثبت‌اسناد و املاک این اتفاق افتاد و تقریباً تمام سردفتران و مدیران ثبت به امضای الکترونیک مجهز هستند.

  اجرای طرح کاداستر تا تا پنج سال آینده در روستاها

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور حذف مکاتبات فیزیکی را نتیجه دیگر امضای الکترونیک اعلام کرد و افزود: طرح کاداستر نیز درتمام کشور درحال انجام است و تا پنج سال آینده در روستاها نیز انجام می شود.

تویسرکانی گفت: طرح کاداستر از سال 73 در کشور اجرایی شد و بر اساس برنامه‌ای که برای شهرها در نظر گرفته شد مقرر بود تا 1 میلیون 100 هزار هکتار از زمین‌های شهری تحت پوشش این طرح قرار بگیرد که تا سال 88، 400 هزار هکتار کاداستر شد و در سال‌های اخیر این میزان به بالای یک میلیون هکتار رسید که باعث شد تا برای تبدیل اسناد مالکیت اقداماتی صورت بگیرد. وی با بیان اینکه حدود 7 هزار دفتر اسناد رسمی در کشور داریم، تصریح کرد: سالانه حدود 90 میلیون برگ اوراق تحت عنوان نیم برگی، یک برگی و خلاصه معاملات در کشور چاپ می‌شد که تصمیم گرفته شد تا همه اینها از طریق سیستم انجام شد که باعث شد تا عقود معین و عقود تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی ثبت الکترونیکی شود.

 ایجاد مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور - گام بلند سازمان ثبت در جلوگیری از موقوفه خواری - سازمان ثبت اسناد و املاک در مسیر پیشرفت پیشگام بوده است - اعلام نتایج آزمون استخدامی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور 

  کاهش فساد با اجرای طرح کاداستر

محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «‌حمایت» در خصوص ثبت الکترونیک و اجرای امضای الکترونیک، اظهارکرد: این طرح می‌تواند نقش موثری در کاهش فساد و جرایم داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه دولت الکترونیک از اموری است که باید اجرایی شود، گفت:  امیدواریم با اجرای قانون کاداستر تمام اموری و مشکلات و کلاهبرداری‌ها و حتی زمین‌خواری‌ها نیز کاهش یابد و بودجه لازم به این طرح که بسیار جامع بوده و در کاهش جرایم موثر است، درنظر گرفته شود.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه بیان کرد: دستگاه قضا با اجرای ثبت الکتروینک و حذف کاغذ توانست اقدامی موثر و مفید در راستای کاهش مشکلات انجام دهد.

اسفنانی افزود: با اقدامات الکترونیکی شدن فرآیند ثبت ما به جرات می‌توانیم بگویییم شاهد کاهش بخش اعظمی از تخلفات و سوءاستفاده‌ها شدیم.

  حذف ثبت دستی اسناد در دفترخانه‌ها

همچنین محمدرضا دشتی اردکانی در گفت‌وگو با مهر در مورد اینکه چرا هنوز دفاتر بزرگ سندنویسی در دفترخانه ها جمع آوری نشده است، گفت: منتظر هستیم آیین نامه قانون کاداستر ابلاغ شود. البته ما 15 دفتر را در تهران پایلوت کردیم تا به صورت آزمایشی نوشتن دستی اسناد در دفترخانه ها حذف و تمامی مراحل ثبت اسناد الکترونیکی انجام شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا برنامه ای برای ثبت الکترونیکی دفاتر قبلی که مکتوب بوده دارید، گفت: باید تمام این دفاتر اسکن شود تا اطلاعات کاداستر و املاک تبدیل به بانک شود.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به اینکه آیا صدور امضای الکترونیک برای شهروندان الزامی است، اظهار داشت: با توجه به اینکه قرار است فعلا 15 دفترخانه به صورت تمام الکترونیک کار ثبت سند را انجام دهند، قطعا تا پایان سال این اقدام فراگیر می شود و لازم است شهروندان صاحب امضای الکترونیک باشند. مبلغ صدور این امضا 35 هزار تومان بوده و 2 هزار دفتر اسناد رسمی توانایی صدور گواهی امضا و اعطای «توکن» را دارند.

 استخدام در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور - از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ،  پورتال شناسه ملی اشخاص حقوقی راه اندازی شد 

دشتی اردکانی گفت: شهروندان با در دست داشتن کارت ملی می‌توانند در مدت 5 دقیقه صاحب گواهی امضا شوند و موسسات و شرکت‌ها و فروشگاه‌ها هم می‌توانند با داشتن مجوز و پروانه کسب اقدام کنند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.