×

وقوع یک طلاق به ازای هر 8 ازدواج در کشور

وقوع یک طلاق به ازای هر 8 ازدواج در کشور

وقوع یک طلاق به ازای هر 8 ازدواج در کشور

وقوع-یک-طلاق-به-ازای-هر-8-ازدواج-در-کشور وکیل 

معاون مرکز اطلاعات و آمار زنان خبر داد:
وقوع یک طلاق به ازای هر 8 ازدواج در کشور
رشد قابل توجه نرخ طلاق در استان‌های مرزی، مهاجرپذیر و توسعه‌یافته‌تر

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران

معاون مرکز اطلاعات و آمار زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی از رشد قابل توجه نرخ طلاق در استان‌های مرزی، مهاجرپذیر و توسعه یافته‌تر خبر داد و افزود: بر اساس بررسی‌های این مرکز، نرخ طلاق با میزان تقید به سنت رابطه عکس دارد.

ناهید اعظم رام پناهی در گفت‌وگو با خبرنگار «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نرخ طلاق را در استان‌های مرزی مانند کرمانشاه و خراسان جنوبی، استان‌های مهاجرپذیر مانند خراسان رضوی، قم و نیز استان‌های توسعه یافته‌تری چون تهران،‌ قزوین و مرکزی را نسبت به جمعیت همان استان رو به رشد ارزیابی و اظهار کرد: طلاق در استان‌های پایبند به سنت چون یزد، همدان و خراسان جنوبی نرخ کمتری دارد.

وی با تاکید بر این که بررسی پرونده‌های مختومه سال‌های اخیر در دادگاه‌های خانواده‌ کشور حاکی از این است که بیشترین دعاوی به طلاق‌های توافقی اختصاص دارد، خاطر نشان کرد: بر اساس نتایج بررسی عملکرد دفاتر حمایت از حقوق زنان که پیرامون مشکلات مبتلا به زنان به آنان مشاوره می‌دهند، بیشترین مشاوره‌های ارائه شده درباره مطالبه مهریه، سپس مطالبه نفقه و بعد از آن اجرت‌المثل بوده است.

معاون مرکز اطلاعات و آمار زنان، با اشاره به این که میانگین نسبت طلاق به ازدواج در کشور در شش ماهه نخست سال جاری 24/13 درصد بوده است، این رقم را چنین تفسیر کرد: از هر هشت ازدواج در کشور طی نیمه نخست امسال، یکی منجر به طلاق شده است.

وی ادامه داد: در تهران از چهار ازدواج در نیمه نخست سال، یکی به طلاق منجر شده است و این یعنی در این استان علاوه بر این که بالاترین نرخ طلاق در کشور نسبت به متوسط جمعیت استان متعلق به تهران است، پایین‌ترین نرخ ازدواج در کشور نیز متعلق به این استان است.

رام پناهی نتایج آخرین بررسی‌های مربوطه به سن طلاق را که مرکز اطلاعات و آمار زنان در سال 86 انجام داده است، این طور عنوان کرد: بالاترین میزان طلاق در مردان طی 25 تا 29 سالگی و در زنان طی 20 تا 24 سالگی بوده است و این نشان از روند جدیدی در وقوع طلاق دارد. به عبارتی بیشترین طلاق‌ها در سال‌های اخیر، در نخستین سال‌های ازدواج اتفاق ‌افتاده است.

وی در ادامه روند تغییر سن ازدواج را بر اساس سرشماری نفوس مسکن سال 85 نسبت به سال 80، کاهشی ارزیابی کرد و افزود: سن ازدواج در زنان نسبت به مردان با کاهش بیشتری مواجه بوده است.

معاون مرکز اطلاعات و آمار زنان متوسط سن ازدواج در سال‌های 85 را برای مردان 2/26 و برای زنان 2/23 عنوان کرد و افزود: به طور کلی سن ازدواج در سال‌های 65 تا 80 هم برای زنان و هم مردان روند صعودی داشته است و با اعمال سیاست‌های کنترلی، در سال‌های 80 تا 85 این روند نزولی شد.

وی همچنین با اشاره به افزایش نرخ ازدواج در دو سه سال اخیر، اظهار کرد: متاسفانه در نیمه نخست سال 88 نسبت به نیمه نخست 87، نرخ ازدواج با چهار درصد کاهش همراه بوده است.

رام پناهی در ادامه اظهار نظر عده‌ای مبنی بر بالاتر بودن آمار دختران هرگز ازدواج نکرده نسبت به پسران را بر اساس نتایج سرشماری نفوس مسکن سال 85 رد و تشریح کرد: در صورتی که سن ازدواج را برای زن و مرد 15 تا 34 سال در نظر بگیریم، پسران هرگز ازدواج نکرده دو میلیون و 600 هزار نفر بیش از دختران هرگز ازدواج نکرده هستند.

وی ادامه داد: این در حالیست که اگر سن ازدواج برای دختران را 15 تا 29 و برای پسران 20 تا 34 سال در نظر بگیریم، تعداد دختران هرگز ازدواج نکرده، یک میلیون و 100 هزار نفر بیش از پسران است.

معاون مرکز اطلاعات و آمار زنان در ادامه تاکید کرد: بر اساس آمار اگر اختلاف سنی زوج و زوجه به دو تا چهار سال کاهش یابد ، نه تنها با جمعیت بالای دختران مجرد مواجه نخواهیم بود، بلکه ممکن است تعداد پسران مجرد بیشتر از دختران مجرد شود.

وی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که بیشترین درصد مردانی که سال گذشته اقدام به ازدواج کرده‌اند 20 تا 24 ساله و در رده بعدی 25 تا 29 ساله بوده‌اند، افزود: بالاترین نرخ ازدواج زنان در سال گذشته نیز در سنین 20 تا 24 و پس از آن 15 تا 19 سالگی بوده است و این یعنی سن ازدواج در سنین قابل انتظار است.

رام پناهی در پایان با بیان این که کاهش سن ازدواج نمی‌تواند دلیل افزایش نرخ طلاق باشد، گفت: شتاب‌زدگی در تصمیم‌گیری یکی از عمده‌ترین دلایل افزایش نرخ طلاق در سال‌های نخست ازدواج است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.