×

جرایم سایبری مهمترین چالش مبارزه با فساد است

جرایم سایبری مهمترین چالش مبارزه با فساد است

رییس سازمان بازرسی کل کشورنخستین چالش کشورها در مقابله با فساد را برخاسته از تغییر شکل فساد در آینده به‌ویژه فساد و جرائم سایبری دانست و گفت این مسأله از دستاوردهای فرعی و نامیمون انقلاب تکنولوژیکی در عصر حاضر است که زمینه را برای ایجاد اشکالی جدید از فساد آسان کرده است

جرایم-سایبری-مهمترین-چالش-مبارزه-با-فساد-است وکیل 

رییس سازمان بازرسی کل کشورنخستین چالش کشورها در مقابله با فساد را برخاسته از تغییر شکل فساد در آینده به‌ویژه فساد و جرائم سایبری دانست و گفت: این مسأله از دستاوردهای فرعی و نامیمون انقلاب تکنولوژیکی در عصر حاضر است که زمینه را برای ایجاد اشکالی جدید از فساد آسان کرده است.

جرایم سایبر از نگاهی دیگر - چالش های فضای سایبر و مالکیت معنوی در ایران - جرم شناسی سایبر - جرایم سایبر - cyber crimes- قسمت اول - جرایم سایبر - cyber crimes- قسمت دوم 

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، ناصر سراج در چهاردهمین اجلاس انجمن آمبودزمان آسیایی در سخنرانی خود در جمع رؤسا و نمایندگان آمبودزمان‌های قاره آسیا گفت: پرداختن به موضوع چالش‌های آمبودزمانی، حاکی از ورود انجمن آمبودزمان آسیایی به دوران بلوغ خود است.

وی اظهار کرد: این چالش‌ها در سه قالب زمانی یعنی چالش‌های اولیه، چالش‌های جاری و چالش‌های آتی باید مورد توجه قرار گیرند.

دفاع از حریم خصوصی در محیط سایبر - بررسی جرایم سایبری - جرایم سایبری پس از پیدایش اینترنت 

رییس سازمان بازرسی کل کشور همچنین با اشاره به گذشت چند دهه از فعالیت‌های آمبودزمان‌های ملی و همچنین انجمن آمبـودزمان آسیایی، به چالش‌های آتی این انجمن اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین چالش‌های سازمانی برای آمبودزمان‌های آسیایی، علاوه بر ضرورت سازماندهی مناسب و انعطاف‌پذیر آمبودزمان‌ها در شرایط گوناگون در سطح داخلی، ایجاد ارتباطات میان‌آمبودزمانی فعال و مؤثر در سطح خارجی به‌ویژه در زمینه تبادل دانش، تجربه و انتقال اخبار مربوط و به‌جا میان اعضا است.

سراج یافتن روش‌های جدید، خلاق و ابداعی برای افزایش اعتماد مردم به آمبودزمان و فراهم آوردن زمینه مشارکت و همکاری‌های اثربخش مردمی را از جمله چالش‌های اجتماعی توصیف کرد که آمبودزمان با آن روبروست. وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: معتقدم چالش‌های آینده به‌رغم پرشمار بودن، اما در برخی زمینه‌ها از حساسیت بیشتری برخوردارند که آنها را می‌توان در سه گروه از یکدیگر مجزا اما به‌هم‌پیوسته قرار داد. رییس سازمان بازرسی کل کشور نخستین چالش را برخاسته از تغییر شکل فساد در آینده به‌ویژه فساد و جرائم سایبری دانست و گفت: این مسأله از دستاوردهای فرعی و نامیمون انقلاب تکنولوژیکی در عصر حاضر است که زمینه را برای ایجاد اشکالی جدید از فساد آسان کرده است.

وی ادامه داد: این دسته از فسادها همچون «شکلات‌های مسموم»، در بسته‌بندی‌هایی موجه و زیبا ظاهر می‌شوند اما درون آنها، بنیان‌های اقتصادی و اجتماعی جوامع ما را در معرض خطر قرار خواهند داد. سراج افزود: دومین چالش مهم آینده به مسأله بسیار مهم اما کمتر مورد توجه با عنوان «فساد در خانه همسایه» باز می‌گردد.

بررسی مسائل قضایی هرزه نگاری در محیط سایبر - صلاحیت کیفری در فضای سایبر - کالبد شناسی جرایم سایبری در ایران 

رییس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: نزدیک‌شدن کشورها به یکدیگر به دلیل فشردگی زمان و مکان و کم‌رنگ‌شدن مرزها در اثر تحولات شگرف ارتباطاتی، موجب گردیده تا فساد، جنبه‌ای بسیار سیال پیدا کند و دیگر، تنها در خانه همسایه باقی نماند تا جایی که خیلی زود باید انتظار وقوع آن را در خانه خود داشت؛ به همین خاطر امنیت خانه همسایه، امنیت محله را بالا می‌برد و از امنیت محله، همه در امنیت قرار خواهند گرفت. به گفته وی، سومین چالش پیش روی آمبودزمان در آینده، ناهمخوانی روش‌ها و ابزارهای مقابله با فساد با تحولات دوران جدید است. سراج اظهار کرد: اگر در مقابل فسادهای شکل‌گرفته در دوران جدید، روش‌ها و ابزارهای متناسب وجود نداشته باشد، در برخورد با آنها کار چندانی از پیش نخواهد رفت.

فقدان ابزار مناسب مانند کسی است که با چنگال، سوپ می‌خورد و لذا نباید انتظار داشته باشد به این زودی‌ها سیر شود و بر این اساس ابزارهای مناسب، کلیدهای موفقیت هستند و ناهمخوانی میان آنها و موضوعات موردنظر، چالش‌ها را خیلی زود به بحران تبدیل می‌کند و بحران‌ها، پرهزینه و ازبین‌برنده مشروعیت‌ها هستند.

 ویژگیهای حقوقی تروریسم سایبری - ماهیت جرایم سایبری

سراج خطاب به آمبودزمان‌های آسیا گفت: راهی جز همکاری‌های نزدیک و اثربخش، ما را در مقابله با فساد موفق نخواهد ساخت. پیشنهاد تشکیل کمیته دائمی رصد چالش‌های آمبودزمانی و پیشنهاد برگزاری جشنواره دوسالانه علمی‌فرهنگی فعالیت‌های اعضای انجمن آمبودزمان آسیایی از جمله اظهارات پایانی سخنان سراج در جمع اعضای انجمن آمبودزمان آسیایی بود. چهاردهمین اجلاس آمبودزمان آسیایی به میزبانی کشور پاکستان، سوم و چهارم آذرماه در شهر اسلام‌آباد در حال برگزاری است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.