×

آسیب شناسی نخستین وظیفه نظام تقنینی است

آسیب شناسی نخستین وظیفه نظام تقنینی است

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز، نخستین وظیفه نظام تقنینی را آسیب شناسی خواند و گفت آسیب شناسی یعنی بررسی، مطالعه، نیاز سنجی و شناختی چیزی که جامعه به آن نیاز دارد

آسیب-شناسی-نخستین-وظیفه-نظام-تقنینی-است وکیل 

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز، نخستین وظیفه نظام تقنینی را آسیب شناسی خواند و گفت: آسیب شناسی یعنی بررسی، مطالعه، نیاز سنجی و شناختی چیزی که جامعه به آن نیاز دارد...

علی نجفی توانا شامگاه یکشنبه در نشست جایگاه نقش حقوقدانان، وکلا و قضات در قانونگذاری که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، افزود: این متخصصین هستند که آسیب شناسی می کنند و در میان حقوقدانان واقع بین ترین قشر وکلا هستند که متاسفانه در سال های گذشته از استفاده از این قشر در قانونگذاری محروم بودیم.

وی با بیان اینکه وکیل خوب یک هنرمند است که با فن حقوقی آشنایی کامل دارد، ادامه داد: اگر هم در نظام تقنینی از حقوقدانان استفاده شد، کسانی بودند که مدرک حقوق را یدک می کشیدند و به طور کامل از علم حقوق برخوردار نبودند.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز، قانون را بازتاب نیازهای اجتماع دانست و خطاب به حضار و برگزار کنندگان این همایش اظهار کرد: کاش حکومت نیز بخشی از دغدغه های شما را در حوزه تقنین مورد توجه قرار می داد.

** قانونی پاسخگو است که جنبه میرایی نداشته باشد

وی ادامه داد: قانونی پاسخگو است که بتواند با درک درست از احتیاجات امروز و فردا به گونه ای تصویب شود که جنبه میرایی و مطرود شدن آن به حداقل برسد و مقاومت در برابر تفسیر و حوادث روز آمد را داشته باشد.

نجفی توانا با درنظر گرفتن چند پارامتر، افکار سیاسی، تقنینی، عمومی و تخصصی در نظام تقنینی، تصریح کرد: قانون، انعکاسی از دیدگاه حاکمیت وقت است و قانون، ضمانت اجرایی برای ارزش هایی است که حاکمیت یک کشور به آن توجه دارد؛ از این رو نخستین مهری که به قانون زده می شود، سیاست است.

 جناح بندی ها روی تصویب قانون تاثیر نگذارد

این حقوقدان دومین مهری که به قانون زده می شود را نظام تقنینی عنوان کرد و افزود: نمایندگان مجلس باید حافظ منافع ملی باشند و در خانه ملت جز به خدمت به ملت فکر نکنند و به دنبال رانت و امتیاز نباشند؛ معمولا علائق ، سلائق و جناح بندی ها روی چگونگی تصویب قانون اثر می گذارد که این اصلا درست و شایسته نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه افکار عمومی همان اکثریت خاموش هستند که در زمان احتیاج ترغیب و تهییج می شوند و در زمان عدم احتیاج رکود و سکون از آنها خواسته می شود، افزود: در کشورهای مردم سالار به افکار مردم توجه می شود چون قانون برای مردم و بازتاب نیازهای اجتماع است و هر چه حکومت مردم سالارتر به افکار عمومی با احترام و توجه بیشتر نگاه می شود و بالعکس.

نجفی توانا با بیان اینکه افکار تخصصی از دیگر پارامترهای نظام تقنینی است، خاطرنشان کرد: متخصصین چه در شکل و چه در محتوا با درک درست، نیازهای افکار عمومی را بدون ذهنیت گرایی در قالب مواد قانونی جان می دهند و با استفاده از ادبیات تقنینی ، قانونی را تدوین می کنند که ادبیات آن ماندنی است.

وی ادامه داد: چه کسی در بخش تقنین شایسته تر از متخصصان امر یا همان حقوقدانان که به جای تصویب قوانین آرمانگرا و ذهنیت گرا، قوانینی را تصویب می کنند که برآمده از نیاز جامعه و در اجتماع کاربرد داشته باشد.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز از حقوقدانان خواست تا کمک کنند در انتخابات پیش رو از افرادی استفاده شود که توان نمایندگی را داشته باشند.

در نشست جایگاه نقش حقوقدانان، وکلا و قضات در قانونگذاری، حقوقدانان و وکلا به بحث و بررسی در خصوص جایگاه و نقش حقوقدانان در نظام تقننینی و قانونگذاری کشور پرداختند.

به نقل از خبرگزاری ایرنا

منبع : کانون وکلای مرکز

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.