×

پزشک خانواده طراحی ملک که به خوبی معرفی نشده است

پزشک خانواده طراحی ملک که به خوبی معرفی نشده است

گروه اجتماعی - سوسن نوری وزیر بهداشت با اظهار گلایه از همکاری نکردن تامین اجتماعی در برنامه پزشک خانواده، می‌گوید باید مشخص شود

پزشک-خانواده-طراحی-ملک-که-به-خوبی-معرفی-نشده-است

گروه اجتماعی - سوسن نوری: وزیر بهداشت با اظهار گلایه از همکاری نکردن تامین اجتماعی در برنامه پزشک خانواده، می‌گوید: باید مشخص شود که سازمان تأمین‌اجتماعی با توجه به تعداد بیمه‌شدگان خود چه نقشی در روستاها دارد؟ آیا قصد هزینه کردن دارد؟ یا در نقاط روستایی هزینه می‌کند؟ در هر صورت اقدامی در این بخش از سوی این سازمان برای مجموعه وزارت بهداشت مشهود نیست.  

ابتدای سال 84 بود که نظام ارجاع در قالب برنامه پزشک خانواده به عنوان مناسب‌ترین استراتژی برای پیاده‌سازی برنامه بیمه سلامت در کشور اجرایی شد. طرحی که از هدر رفتن هزینه‌ها جلوگیری می‌کند و بیمار با قرار گرفتن در مراحل اصولی پزشکی، دیگر نیازی نیست برای یک بیماری سرپایی و جزیی به چند متخصص مراجعه کند. بر اساس این طرح، خدمات و مراقبت‌های اولیه بهداشتی از سوی پزشک خانواده ارایه می‌شود تا اهدافی مانند کنترل هزینه‌های ناشی از خدمات تکراری، افزایش پاسخگویی به بیمار، امکان پیگیری خدمات ارائه شده به بیمار و تشکیل پرونده سلامتی برای همه افراد جامعه محقق شود. وضعیت طرح پزشک خانواده در ایران در حالی دنبال می‌شود که در بسیاری از کشورهای اروپایی این طرح اجرا می‌شود و حتی در پایتخت کشوری مانند لندن هیچ فردی بدون مراجعه به پزشک عمومی به پزشک متخصص مراجعه نمی‌کند. با این وجود و پس از گذشت 10سال از ارایه و اجرای این برنامه در ایران، اما همچنان پزشک خانواده با چالش‌های زیادی روبروست به طوری که هر از گاهی نسبت به چگونگی اطلاع‌رسانی آن به مردم تا نحوه تعاملات میان نهادهای مرتبط با این طرح انتقادهایی می‌شود.

 اهمیت تعامل تامین‌اجتماعی با وزارت بهداشت

در این میان، وزیر بهداشت در تازه‌ترین اظهارات خود درباره برنامه پزشک خانواده از سازمان تامین‌اجتماعی برای همکاری نداشتن در این زمینه با نظام سلامت کشور گلایه کرده است. این در حالی است که این سازمان با در اختیار داشتن 77بیمارستان و دی‌کلینیک،
دارا بودن 274پلی‌کلینیک و درمانگاه و بهره‌گیری از بیش از 47هزار موسسه تشخیصی و درمانی طرف قرارداد، نقش مهمی در نظام سلامت ایران دارد و تعامل مطلوب میان این سازمان با وزارت بهداشت برای بهتر اجرا شدن طرح پزشک خانواده از اهمیت خاصی برخوردار است.

به دنبال انتقاد نسبت به این موضوع، وزیر بهداشت اضافه می‌کند: به‌عنوان نمونه در فولادشهر اصفهان برای 15هزار نفر سرانه پزشک خانواده پرداخت می‌شود که حدود 12هزار نفر از آنها بیمه تأمین اجتماعی دارند، در حالی که با وجود پرداخت حق بیمه، این سازمان هیچ پولی به آنها پرداخت نمی‌کند. بنابراین باید راهکاری پیدا کرد تا در مواردی که بیمه شده تأمین اجتماعی وجود دارد متناسب با حق بیمه‌ای که پرداخت می‌کنند، هزینه شود.

از سوی دیگر، ضرورت تجمیع بیمه روستاییان در قالب بیمه سلامت ایرانیان، موضوع دیگری است که سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی بر آن تأکید می‌کند و می‌گوید: یک روستایی هیچ گناهی نکرده که چون در روستا زندگی می‌کند ارزش دفترچه او کمتر از دفترچه افراد ساکن در شهرها باشد و در عین حال وقتی یک روستایی به شهر می‌آید خدماتی به وی ارائه نشود، از این‌رو لازم است تا در مورد بیمه روستاییان تجدید نظر جدی صورت گیرد، البته تصمیم‌گیرنده نهایی وزارت رفاه است.

 نکات منفی طرح بازگو شده است

در این میان، وی انتقاد دیگری هم نسبت به چگونگی پیشروی برنامه‌های تبلیغی طرح پزشک خانواده دارد. به گفته وزیر بهداشت، در زمینه پزشک خانواده از اثرات مثبت و تغییرات صورت گرفته کمتر به مردم اطلاع داده شده و بیشتر نکات منفی بازگو شده است، این در حالی است که باید اقدامات صورت گرفته، تغییرات مثبت و میزان رضایتمندی که در این برنامه حاصل شده است به اطلاع همه مردم و مسئولان برسد، بنابراین لزوم درنظر گرفتن پیوست رسانه‌ای برای طرح پزشک خانواده ضروری است. قاضی‌زاده‌هاشمی تاکید می‌کند: با اجبار نمی‌توان مردم را به سوی پزشک خانواده تشویق کرد، باید مجموعه‌ای از امتیازات را برای مردم در نظر گرفت و به افرادی که در چرخه نظام ارجاع هستند، خدمات ویژه ارائه داد، تا مردم این برنامه را بپذیرند.

نکته دیگری که وی درباره برنامه پزشک خانواده به آن اشاره می‌کند این است که مراجعه به متخصص از مسیر ارجاع نباید به صورت اجباری باشد، مسیری که بیشتر کشورها آن را تصحیح کرده‌اند، بنابراین ما هم باید این مسیر را اصلاح کنیم.

 استقرار پزشک خانواده در پایگاه‌های سلامت

اما برنامه جدید طرح پزشک خانواده که قاضی‌زاده‌هاشمی درباره آن توضیح می‌دهد درباره استقرار پزشک خانواده در پایگاه‌های سلامت است؛ پایگاه‌هایی که در طرح جدید توسعه شبکه در شهرها اجرا می‌شود. در این میان، پزشکان عمومی مجری پزشک خانواده نیز باید از طریق برگزاری کنگره‌ها و همایش‌های علمی مرتبط، توانمند شوند و مورد تشویق قرار گیرند.

در این میان، وزیر بهداشت بر ایجاد زیر ساخت‌ها و امکانات لازم برای اجرای پزشک خانواده نیز در 2 استان فارس و مازندران تاکید می‌کند و می‌گوید: تسریع در تامین این امکانات باید شامل راه‌اندازی مراکز جامع خدمات، پایگاه‌ها و بیمارستان‌های مورد نیاز باشد. از سوی دیگر، باید برنامه‌های کشوری به‌منظور تشویق پزشکان خانواده برگزار شود و این افراد مورد احترام قرار گیرند، زیرا آنها در خط مقدم خدمات قرار دارند و باید برنامه‌های تشویقی برای ادامه تحصیل و تقویت نگاه اجتماعی نسبت به پزشک خانواده و تعریف سیستم ارتقا برای آنان، اجرایی شود.

اما قاضی‌زاده‌هاشمی، مشکل دیگر برنامه پزشک خانواده را تعریف نشدن سهم پزشکان خانواده در دوره‌های تخصصی عنوان و اضافه می‌کند: ضروری است، مشوق‌هایی با هدف تقویت پزشک خانواده در نظر گرفته شود و به رزیدنت‌هایی که علاقه‌مند به تحصیل در دوره پزشک خانواده هستند، یا افرادی که در ظرفیت بومی این رشته پذیرش می‌شوند، امتیازهایی داده شود.

آنچه مسلم است این است که نظام ارجاع در صورت اجرای کامل می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های درمان خانوارها شده و حتی نظام دارویی کشور را نیز اصلاح کند، همچنین راهکار مناسبی برای رعایت عدالت نسبی در توزیع خدمات درمانی کشور باشد.

از سوی دیگر شاید بهتر باشد برای پیشروی بهتر طرح نظام ارجاع، سازمان‌های بیمه‌گری که در بخش درمان روستایی کار می‌کنند، همانند وزارت بهداشت در حوزه اجرایی مورد توجه بیشتر قرار بگیرند و همچنین در امر پایش و نظارت فعالیت بیشتری داشته باشند، موضوعی که چندی پیش از سوی محمدجواد کبیر، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران هم مطرح شد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.