×

نحوه انعقاد قرارداد های داخلی

نحوه انعقاد قرارداد های داخلی

نحوه انعقاد قرارداد های داخلی

نحوه-انعقاد-قرارداد-های-داخلی وکیل 

 امور حقوقی و قراردادهای داخلی

معرفی

اقتصاد ایران همواره به درآمد حاصل از فعالیتهای استخراج، فرآوری و فروش منابع فسیلی وابسته بوده است و به دلیل اهمیت بالای صنعت یادشده برای کشور، قوانین و مقررات بسیاری بر حوزه فعالیتی آن تاثیرگذار هستند. صنعت نفت ایران با سابقه ای صد ساله اقدام به فعالیتهای داخلی بیشماری می نماید که تقریباً همه آنها از جوانب حقوقی برخوردار هستند. همین موارد، گستره فعالیتی امور حقوقی و قراردادهای داخلی را بسیار وسیع کرده است. از مذاکره و نظارت بر قراردادهای داخلی و خارجی از دریچه قوانین و مقررات داخلی گرفته تا دعاوی داخلی و انجام تحقیقات و مشاورتهای حقوقی مورد نیاز جزء وظایف و اختیارات امور مزبور می باشد که در ذیل در خصوص هر یک از آنان بطور مختصر توضیح می دهیم:

امور قراردادهای داخلی

صنعت نفت ایران برای رفع نیازهایی همچون حفاظت و حراست از اماکن، اموال و تأسیسات، خدمات آتش‌نشانی و ایمنی، خدمات سرویس،تعمیر و نگهداری تاسیسات، تهیه و طبخ غذا، بسته‌بندی، توزیع، سرو و اداره رستوران، خدمات چاپ و تکثیر و نامه رسانی، خدمات ماشین‌نویسی، امور دفتری، بایگانی، منشی و ... اقدام به انعقاد قراردادهای بیشماری می نماید. امور حقوقی شرکت ولی نفت ایران و بطور اختصاصی امور قراردادهای داخلی وظیفه اظهار نظر حقوقی نسبت به قراردادهای یادشده را دارد.

امور تحقیقات و مشاورتهای حقوقی

صنعت نفت یکی صنایع پویا در دنیا محسوب می شود و نیاز به آموزش مستمر یکی از عناصر اصلی ادامه و پیشرفت فعالیتهای آن محسوب می گردد. امور تحقیقات و مشاورتهای حقوقی همواره سعی نموده است ابتدائاً با تجهیز نیروهای خود از طریق آشنایی با مسایل روز حقوقی، مشاورتهای ارزنده ای را در اختیار سایر بخشها و مراکز صنعت نفت پیرامون موارد مبتلی به حقوقی قرار دهد.

امور دعاوی داخلی

صنعت نفت ایران به واسطه فعالیت گسترده آن در ایران، همواره با دعاوی متعدد حقوقی چه به عنوان خواهان و چه به عنوان خوانده روبرو بوده است. بنابراین متبحرترین نیروهای حقوقی را بکار گرفته تا پرونده های مطروح در دادگاهها، دیوان عدالت اداری و موراجع داوری را پی گیری و رتق و فتق نمایند.

امور اراضی و امور ثبتی

نیاز به تملک یا اجاره زمینهای محل انجام حفاری و سپس انتقال نفت و گاز استخراجی از چاههای نفتی به مبادی صادراتی یا پالایشگاههای داخلی و ثبت شرکتها و سهام آنها موجب تاسیس واحدی به نام امور اراضی و ثبتی گردید. هم اکنون این واحد در تعامل نزدیک با واحد امور دعاوی داخلی می باشد

یکی از وقایع مهمی که شخص انجام میدهد معاملات و امور مالی اوست و عدم دانش لازم وعدم مشاوره با اهل فن موجب پشیمانی و ضرر مالی و اتلاف وقت و مسائل جانبی دیگر برای او در بر خواهد داشت همگی ما برای تنظیم روابط حقوقیمان ناگزیر به تنظیم قرارداد با دیگران هستیم ، حال این قرارداد ها ممکن است راجع به خرید یا اجاره ملکی یا اتومبیل یا قرارداد استخدام یا شراکت با دیگری باشد ؛ مسائل مربوط به قراردادها فراوان است ، آنچه مسلم است برای بهتر فهمیدن هرچیزی دانستن معنای اجزای آن لازم است لذا برای آنکه قراردادی به بهترین نحو تنظیم شود، دانستن معنای برخی واژه ها ومعنای حقوقی عقد ضروری است در تعریف قانونی عقد یا قرارداد و یا معامله آمده است یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر تعهد به امری کنند که مورد توافق آنها باشد. یکی از شایع ترین عقود معمول در جامعه عقد بیع است در قرارداد ها منجمله مبایعه نامه های معاملات املاک تعهدات و مسئولیت هایی برای متعاملین پدیدار می گردد که به انها تعهدات و مسئولیت قراردادی می نامند تعهدات قراردادی به آثاری گفته میشود که مستقیما ناشی از قرارداد است از قبیل تحویل و تسلیم مورد معامله و تنظیم سند رسمی هرگاه هر یک از طرفین معامله از انجام تعهدات خود خودداری نموده و یا تاخیر نماید، مسئولیت جبران خسارت وارده به طرف مقابل را به عهده دارد و ایضا اگر مورد معامله دارای عیب و نقص باشد که بعدا موجب ورود خسارت گردد، مسوولیت جبران آن به عهده فروشنده است و در این راستا طرفین معامله میتوانند میزان خسارت ناشی از تاخیر در انجام تعهد را مشخص نمایند خسارت عدم انجام تعهد گاهی جانشین انجام تعهد و گاهی با انجام تعهد قابل جمع است تشخیص این دو از یکدیگر از عبارات و مفاد جملات بکار گرفته شده توسط طرفین استفاده میگردد خسارت تاخیر در انجام تعهد خریدار که متعهد به پرداخت وجه نقد میباشد حداکثر تا میزان نرخ تورم که توسط بانک مرکزی تعیین میشود خواهد بود و با توافق طرفین نیز قابل افزایش نمیباشد معهذا مهمترین نکات ابتدائیه و موارد مشترکی که در تنظیم یک قرارداد و هنگام انجام یک معامله در بنگاه های معاملات ملکی و دلالی باید رعایت نمود، ضمن توصیه امر ، به سپردن تنظیم و نگارش متون قراردادها به وکلای دادگستری و رسمیت بخشیدن به آنها در دفاتر اسناد رسمی؛و عدم تعجیل و رو دروایسی در انجام معامله و تحقیق؛ بدین قرار می باشند:

1- احراز وجود و صحت واعتبار مجوز قانونی بنگاه معاملاتی مرجوعه

2- تائید امضاء و اثر انگشت طرفین معامله توسط مسئول بنگاه معاملاتی

3- احراز سمت ، دلیل و اقامتگاه دقیق کسی که به جای دیگری سند را امضاء می نماید و ایضا محل تنظیم قرارداد جهت ابلاغ اوراق قضایی در صورت بروز اختلاف

4- قید قلم خوردگی یا پشت نویسی یا حاشیه نویسی در ذیل سند .

5- ذکر مشخصات اسناد مورد امانت در بنگاه و زمان استرداد آنان ونام اشخاصی که باید تحویل داده شود و شرایط آَن در قرار داد.

6- تنظیم قرار داد در چند نسخه متحد شکل و متحد المتن وامضای دو گواه با ایمان ذیل قرار داد با ذکر تاریخ و زمان شروع و انقضاء آن

7 - تصریح موضوع معامله با ذکر کلیه جزئیات و مشخصات آن در قرارداد ؛ مشروع و قانونی بودن موضوع آن و انگیزه طرفین مطابق مفاد سند رسمی ان و اخذ تصویر مصدق از ان

8- تحقیق و بررسی مالکیت و تصرف فروشنده و رویت اوصاف ملک و تطبیق مشخصات اسناد مربوطه و احراز عدم معامله معارض وپرهیز از انعقاد معاملات با توجه به مستندات فاقد ضمانت اجرای انتقال ملک بصورت رسمی

9- ذکر وجه التزام( علاوه بر اجرای تعهد) ، تعهدات ، شروط و مسئولیت جبران خسارات وتاخیر تأدیه وضمانت های اجرای عدم اجرای تعهد از سوی متعهد و سقوط خیارات مربوطه در صورت صلاح دید و یا درج شرط فسخ و ...که شایسته است دراین قسمت با وکیل و اهل فن مشورت شود

10- امضای همزمان متعاملین ذیل قرار داد پس از احراز هویت در حضور شهود

11- ذکر و تصریح شرایط ، زمان پرداخت و تحویل اسناد تجاری با ذکر شماره و شعبه و محل آن

12- تعیین و تصریح مهلت و زمان اجرای تعهد طرف معامله بر تنظیم سند انتقال در دفترخانه اسناد رسمی معین قبل یا بعد از تسویه باقیمانده ثمن

13- کسب نظر کارشناسان شهرداری و ثبتی و محلی متبحرمبنی بر عقب نشینی ملک و سایر مسائل مربوط به ملک و بالاخص قیمت ان در تاریخ انعقاد قرارداد

14-احراز اهلیت طرفین معامله ( عاقل و بالغ...) و قصد آنان از انجام معامله

15-عدم رهن بودن مبیع و درج و رعایت حقوق بانک در صورت رهینه بودن مبیع

16 - ذکر میزان سواد طرفین و تفهیم مفاد قرارداد و تائید ان توسط معرف

17- ذکر ثمن معامله یا قیمت کل مورد معامله و شرایط کلی آن

18- تصریح بر اسقاط ادعای چاپی بودن شروط قرارداد و عدم تفهیم و توجه به شروط مذکور

19- نحوه تحویل مورد معامله و تکلیف هزینه های مورد معامله و درج دیرکرد تحویل مورد معامله و ثمن(قیمت) و درج ضمانت عدم حضور احدی از طرفین در موعد مقرر در دفترخانه معین شده و یا درج ضمانت مستحق الغیر درآمدن مورد معامله و احراز عدم انتقال قبلی مورد معامله به ثالث یا عدم در توقیف بودن ملک

با توجه به اینکه معاملات بالاخص معاملات املاک دربین افراد جامعه زیاد انجام می شود، ولی اطلاعات شهروندان درخصوص نحوه تنظیم این نوع قراردادها یا همان مبایعه نامه ها واجاره نامه ها بسیار کم است و همین امر باعث بروز مشکلات عدیده ای می شود که همواره به ضرر طرف کم اطلاع می باشد..

اگر شما قرارداد جامع وکاملی داشته باشید که به لحاظ قانونی معتبر باشد، اگر طرف شما به تعهدات خود عمل ننماید، می توانید به راحتی به خواسته خود برسید البته لازم به یاد آوری است که نقل و انتقال اموال غیرمنقول از نظر قوانین ثبتی تابع تشریفات خاصی است، شخصی مالک شناخته می شود که سند رسمی به نام او صادر شده است اصولاً قراردادهای خصوصی که بین اشخاص منعقد می شوند، تا زمانی که مورد مخالفت و منع قانونگذار قرار نگیرند، بین آنان معتبر و لازم الاجراست نهایت اینکه خریدار در مقام استفاده از مزایای قانونی اسناد رسمی، قصد ثبت رسمی معامله منعقده و تنظیم سند رسمی را خواهد داشت و در صورتی که فروشنده (یا ایادی ماقبل او) دارای سند مالکیت رسمی باشند و از انتقال رسمی معامله و انجام تشریفات ثبتی خودداری کند، خریدار می تواند از طریق محاکم قضایی وی را به تنظیم سند رسمی و پرداخت خسارات دادرسی ملزم کند..

نحوه تنظیم قرارداد

در اجرای تبصره ماده (1) آیین‌نامه استخدام پیمانی مصوب 15/6/1368 هیأت وزیران و اصلاحات مورخ 2/2/1369 وهمچنین در اجرای ماده (3) آیین‌نامه فوق العاده سختی شرایط محیط کار و نوبت کاری مصوب 29/7/1366 و تصویبنامه‌شماره 1287067/ ت 14127ه مورخ 28/12/1375 هیأت وزیران موضوع پرداخت کمک هزینه عائله‌مندی و کمک هزینه‌اولاد به مستخدمین پیمانی و تصویبنامه شماره 62705/ ت 20241 هـ مورخ 19/5/1378 هیأت وزیران به منظور ایجاد رویه‌هماهنگ در تنظیم قرارداد مستخدمین پیمانی وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی مشمول قانون استخدام کشوری و دستگاههای‌موضوع ماده (4) قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی مصوب 27/10/1366 از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل تنظیم قرارداداستخدام پیمانی ضمن رعایت سایر مقررات مربوطه براساس مفاد این دستورالعمل و با استفاده از فرم تجدید نظر شده‌«قرارداد استخدام پیمانی‌» به نشانه ع ـ12 (7 ـ78) ت 4 سازمان امور اداری و استخدامی کشور انجام می‌پذیرد. بدیهی است فرم مورد عمل کنونی منسوخ و فرم ضمیمه این دستورالعمل جایگزین آن می‌گردد.

تعداد نسخ و نحوه تکمیل فرم

فرم «قرارداد استخدام پیمانی‌» در پنج نسخه شامل نسخه مستخدم واحد امور مالی دستگاه کارگزینی دستگاه واحد متبوع‌مستخدم و سازمان اموراداری و استخدامی کشور تنظیم و صادر می‌گردد.
1 ـ در ردیف 1 فرم نام دستگاه متبوع مستخدم درج می‌گردد.
2 ـ در ردیف 2 فرم شماره مستخدم براساس دستورالعمل شماره 25 سازمان امور اداری و استخدامی کشور وپس از اعلام‌شماره هویت ملی از سوی سازمان ثبت احوال کشور آن شماره بجای شماره مستخدم پیمانی قید می‌شود
3 ـ در ردیفهای 3 الی 9 فرم مشخصات فردی مستخدم بطور کامل نوشته می‌شود.
4 ـ در ردیف 10 فرم برحسب اینکه استخدام پیمانی براساس موضوع بند الف تبصره 60 قانون بودجه یا تبصره 2 ماده 7 قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی یا موضوع تبصره ماده 5 قانون استخدام کشوری و یا مواردی غیر از موارد فوق باشد درمحل مناسب علامت «*» درج می‌شود.
5 ـ در ردیف 11 فرم برحسب اینکه انعقاد قرارداد برای استخدام جدید یا تمدید آن باشد علامت «*» در محل مربوطه درج‌می‌شود.
6 ـ در ردیف 12 فرم عنوان و شماره پست سازمانی مستخدم درج می‌گردد.
7 ـ در ردیف 13 فرم عنوان رشته‌، رشته طبقه شغلی و گروه مستخدم براساس ماده 10 اصلاحی آیین‌نامه قرارداد استخدامی‌به شماره 62705/ ت 20241 ه مورخ 9/5/1378 هیأت وزیران نوشته می‌شود.
8 ـ در ردیف 14 فرم مستخدمینی که براساس موضوع تبصره ماده 5 قانون استخدام کشوری منصوب شده‌اند در محل نوع‌پست ثابت و مستخدمینی که براساس سایر مستندات منصوب گشته‌اند در محل نوع پست موقت علامت (*) درج می‌شود.
9 ـ در ردیفهای 15 الی 17 فرم سنوات خدمت قابل قبول به روز و ماه و سال و واحد سازمانی متبوع و محل خدمت به‌تفکیک دهستان بخش شهرستان و استان نوشته شود
10 ـ ردیف 18 فرم در صورتی تکمیل می‌شود که مستخدم پیمانی ایثارگر از امتیازات مربوطه استفاده می‌کند
11 ـ در ردیف 19 فرم وضعیت تاهل و عائله‌مندی مستخدم و حسب مورد تعداد فرزندان درج می‌گردد.
12 ـ در ردیف 20 فرم درصد ضریب افزایش سنواتی نوشته می‌شود.
13 ـ در ردیف 21 فرم تاریخ شروع و خاتمه قرارداد به تفکیک روز و ماه و سال درج می‌شود بدیهی است تاریخ اجرای حکم‌همان تاریخ شروع قرارداد مندرج در ردیف مربوطه می‌باشد
14 ـ در ردیف 22 فرم تاریخ و شماره مجوزی که وزارتخانه یا مؤسسه دولتی مربوط براساس تبصره 60 قانون بودجه سال‌1364 و قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی و سایر مقررات قانونی از سازمان اموراداری و استخدامی کشور یا مراجع قانونی‌برای انعقاد قرارداد کسب کرده است درج می‌شود.
15 ـ در ردیف 23 فرم توضیحات لازم در مورد شرح قرارداد نوشته می‌شود.
16 ـ در بندهای ردیف 24 فرم حقوق مبناء، افزایش سنواتی‌، فوق العاده شغل و فوق العاده جذب براساس ماده 10 اصلاحی‌آیین‌نامه قرارداد استخدام پیمانی و در سایر بندهای ردیف 24 حسب مورد فوق العاده‌های ذیل درج می‌گردد.
ـ فوق العاده مخصوص موضوع تبصره یک ماده 10 اصلاحی آیین‌نامه قرارداد استخدام پیمانی‌.
ـ فوق العاده کمک هزینه عائله‌مندی و کمک هزینه اولاد موضوع تصویبنامه شماره 128767/ ت 14127 هـ مورخ‌25/1/1375 هیأت وزیران ـ سایر فوق العاده‌های موضوع ماده 39 و 40 قانون استخدام کشوری و فوق العاده کارانه موضوع ماده 5 قانون نظام هماهنگ‌پرداخت کارکنان دولت‌.
17 ـ در ابتدای سطر ردیف 26 فرم نام دستگاه قید می‌شود.
18 ـ آخرین ردیف فرم که با علامت (*) مشخص شده است در صورتی تکمیل می‌گردد که میزان فوق العاده مخصوص‌متعلقه به مستخدم پیمانی بیش از 10 درصد باشد (برقراری فوق العاده مخصوص تا 10 درصد از اختیارات رئیس دستگاه‌است‌)

    

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.