×

فعالیت های پیشگیرانه در نیروهای مسلح سبب ثابت ماندن آمار جرائم شده است

فعالیت های پیشگیرانه در نیروهای مسلح سبب ثابت ماندن آمار جرائم شده است

معاون سازمان قضایی نیروهای مسلح با تأکید بر لزوم به کارگیری فعالیت‌های پیشگیرانه از وقوع جرم در نیروهای مسلح گفت فعالیت‌های پیشگیرانه در نیروهای مسلح ثابت ماندن آمار جرائم در نیروهای مسلح را موجب شده است

فعالیت-های-پیشگیرانه-در-نیروهای-مسلح-سبب-ثابت-ماندن-آمار-جرائم-شده-است

معاون سازمان قضایی نیروهای مسلح با تأکید بر لزوم به کارگیری فعالیت‌های پیشگیرانه از وقوع جرم در نیروهای مسلح گفت: فعالیت‌های پیشگیرانه در نیروهای مسلح ثابت ماندن آمار جرائم در نیروهای مسلح را موجب شده است.

محمود صفری،‌ معاون نظارت و بازرسی سازمان قضایی نیروهای مسلح در بیست و دومین مجمع استانی پیشگیری از وقوع جرایم در نیروهای مسلح مازندران گفت: با افزایش فعالیت‌های پیشگیرانه و آموزش ، آمار جرایم در نیروهای مسلح ثابت باقی مانده است.

وی در این همایش که با موضوع «بررسی علل نوین زمینه ساز جرم فرار از خدمت و راهکارهای کاهش و پیشگیری از آن» که در دانشگاه علوم نیروی دریایی امام خمینی(ره) نوشهر برگزار شد افزود: برای کاهش جرایم در نیروهای مسلح کار تحقیقاتی در مورد علل و عوامل وقوع جرایم با جدیت و کارشناسی از سال‌های پیش آغاز و با افزایش فعالیت های پیشگیرانه هم اکنون رشد جرایم متوقف شده است.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح باید به آموزش صحیح نیروها توجه ویژه‌ای شود و خوشبختانه این موضوع در حال حاضر در کشور به صورت جدی در دستور کار قرار دارد که نتیجه آن کاهش دائمی آمار ارتکاب جرایم است.

معاون نظارت و بازرسی سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: راهکارهای زیادی در زمینه پیشگیری از وقوع جرایم وجود دارد که نیازمند هماهنگی و همکاری بیش از پیش بین دستگاه ها و مسئولان است.

وی افزود: در حال حاضر یکی از افتخارات نیروهای مسلح ایران پائین بودن ارتکاب جرم است و همین جرایم کم موجود را نیز بیشتر سربازان وظیفه مرتکب می‌شوند.

صفری تاکید کرد: یکی از اولویت‌های امسال در زمینه پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح، انجام کارهای علمی و تحقیقاتی است تا از این طریق بتوانیم عوامل جرم زای درون سازمانی را شناسایی کنیم و از این طریق به نتیجه مطلوب برسیم.

وی با اشاره به دو رویکرد کیفری و پیشگیری برای مقابله با جرم افزود: در روش کیفری علاوه بر احتمال آسیب و محرومیت نیرو، معایبی همچون حس بی اعتمادی و افزایش هزینه‌ها وجود دارد ولی در روش پیشگیری که شریعت اسلام نیز بر آن تاکید دارد و امروز دنیا به آن رسیده است می‌توان با ارتقاء توانمندی افراد در تقویت باورها، احساسات و اراده، بیشترین بازدهی را به دست آورد.

صفری همچنین بر تقویت و گسترش اعمال نظارت مدیران بر زیرمجموعه، مشارکت استان‌ها و بخش‌ها در انجام بازرسی، اجرای بازرسی به صورت غیرمتمرکز‌، ارزیابی کارکنان و مدیران به صورت سالیانه و کاهش هزینه‌های بازرسی تاکید کرد.

حجت الاسلام صالحی مدیرکل عفو و پیشگیری سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز در این نشست با اشاره به اهمیت نیروی انسانی به عنوان خادم و مدافع کشور، نوع نگاه، توقع بیش از حد جوانان و وابستگی مفرط به خانواده را مهمترین علت ضعیف بودن انگیزه خدمت در جامعه بر شمرد.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان مازندران نیز در این مجمع گفت: درمان رفتاری نقش بسزایی در کاهش بیش از پیش جرایم نیروهای مسلح دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد مجتهد زاده اظهار داشت: نظارت در نیروهای مسلح امری لازم و ضروری است و باید فرماندهان بر نیروهای زیر مجموعه خود نظارت کامل داشته و در این راستا باید به شیوه درمان رفتاری توجه جدی داشت تا صورت مشاهده کوچکترین مشکل، برای درمان اقدام کرد.

وی با اشاره به موارد متعدد در پیشگیری و درمان جرایم در سیره اهل بیت(ع) افزود: باید از این الگوهای رفتاری بهره لازم را برد و آن را در بین نیروهای مسلح بسط داد و با برنامه های کارشناسی شده علاوه بر نظارت، درمان را نیز مد نظر قرار داد.

حجت الاسلام مجتهدزاده تأکید کرد: تشکیلات نظارتی، بازرسی و حفاظتی باید بر تمامی مسایل اشراف داشته باشند در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهیم شد و در این راستا مسایل اخلاقی اولویت نخست بوده که نیازمند ظرافت خاصی است.

حجت الاسلام زارعی دادستان نظامی استان مازندران هم آشنایی دانش آموزان با فرهنگ خدمت سربازی و تبدیل پادگان های آموزشی و یگان خدمتی به مراکز علمی و کاربردی را راهکار ایجاد شوق برای انجام این خدمت مقدس برشمرد.

منبع : خبرگذاری فارس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.