×

فعالیت پلیس پلاک در معابر پایتخت

فعالیت پلیس پلاک در معابر پایتخت

گروه اجتماعی-الهام صادقی ساماندهی تردد خودروها در معابر پرترافیک شهری تهران آن هم درشهری که به دلیل تمرکز ادارات، سازمان‌ها و مراکز درمانی، آموزشی و حجم بالایی از آمدوشد را در طول روز دارد

فعالیت-پلیس-پلاک-در-معابر-پایتخت

 گروه اجتماعی-الهام صادقی: ساماندهی تردد خودروها در معابر پرترافیک شهری تهران آن هم درشهری که به دلیل تمرکز ادارات، سازمان‌ها و مراکز درمانی، آموزشی و ... حجم بالایی از آمدوشد را در طول روز دارد، داستان دنباله‌داری است که سال‌هاست موجب شده تا مسئولان شهری و راهور به دنبال اتخاذ تدابیری باشند که هم نظم بیشتری به رفت و آمد خودروها بدهد و هم بازوی کمکی برای حل مشکلات ناشی از آلودگی هوا در این کلانشهر باشد. تدابیری که به عقیده بسیاری از شهروندان نتوانسته گره از مشکلات موجود بازکنند، اما این روزها مسئولان از ایده‌های جدید سخن می‌گویند، طرح‌هایی که گاهی به نوعی تکمیلی برای برنامه‌های گذشته است و موفقیت آنها نیز نیاز به بررسی کارشناسانه دارد.

 فعالیت پلیس پلاک در تهران

تعریف محدوده طرح ترافیک و بعد از آن در نظرگرفتن محدودیت تردد در برخی از مناطق شهری براساس زوج یا فرد بودن پلاک وسیله نقلیه، نصب دوربین‌های ثبت تخلف، برنامه‌ریزی برای ارتقاء سطح خدمات ارائه شده توسط شبکه حمل و نقل عمومی و مواردی از این قبیل همه و همه ایده‌هایی هستند که به گوش تهرانی‌ها آشنا بوده حتی در مواردی شاهد هستیم، برخی از رانندگان به سراغ شیوه‌هایی برای دور زدن این محدودیت‌ها می‌روند، که به طور مثال می‌توان به مخدوش کردن پلاک خودروها برای ورود به محدوده زوج فرد اشاره کرد. رفتاری که اکنون موجب شده است تا رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از فعالیت «پلیس پلاک» در سطح پایتخت خبر دهد و اینکه روزانه حدود 150 خودرو که اقدام به مخدوش کردن یا تغییر پلاک خود کرده‌اند، توسط این پلیس شناسایی و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند که برای آنان حبس و جریمه در نظر گرفته خواهد شد.

این در حالی است که سیدجعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران چندی پیش اعلام کرده بود که روزانه 500هزار خودروی غیرمجاز به محدوده زوج و فرد وارد می‌شوند. براین اساس می‌توان گفت راهکار حداقل حدود یک سوم وسایل نقلیه غیرمجاز برای ورود به این محدوده مخدوش کردن پلاک خودرو است، البته با احتساب اینکه همه افرادی که از این شیوه استفاده می‌کنند از سوی پلیس شناسایی ‌شوند. بحثی که  موجب شده است تا وی اجرای طرح کاهش یا LEZ  را راهکار جایگزین و جدیدی برای مدیریت محدوده زود و فرد بداند و در اظهار نظرهایی که LEZ را موجب چند برابر شدن تردد در محدوده مذکور می‌دانند را رد کند، ضمن اینکه تاکید داشته باشد که در روند اجرای طرح زوج و فرد نیمی از خودروها روز فرد و نیمی دیگر در روز زوج  وارد این محدوده می‌شوند.

دیگر اینکه هر روز علاوه بر حدود یک میلیون خودروی مجاز، همانطور که پیش‌تر اشاره شد 400 تا 500 هزار خودرو به صورت غیرمجاز نیز در این بخش تردد دارند. آن‌هم در شرایطی که آمار مذکور شامل خودروهایی است که از طریق دوربین شناسایی شده‌اند و خودروهایی که ممکن است از برخی روزنه‌ها وارد محدوده شوند، را در بر نمی‌گیرد.

 سرانجام مبهم برای LEZ

همه این‌ها موجب شده تا مسئولان شهری از طرحی جدید سخن بگویند که هربار اجرایی شدن آن به تاخیر می‌افتد. ایده‌ای جدید که ورود وسایل نقلیه را منوط به رعایت شاخص‌های زیست محیطی کرده و این امکان را فراهم می‌آورد تا رانندگان موتورسیکلت‌ها و خودروهای سواری برقی یا هیبریدی بدون محدودیت در این بخش از شهر آمد و شد کنند.برنامه‌ای که اگرچه بارها از ابتدای فصل پاییز درباره اجرایی شدن آن سخن گفته شده است، اما به دلیل موافق نبودن پلیس راهور و برخی دلایل به تعویق افتاده و اکنون نیزسردار حسینی در قالب اظهار نظر درخصوص ثبت‌نام طرح ترافیک برای سال آینده با توجه به احتمال اجرای طرح LEZ بیان می‌کند؛
تا جایی که من اطلاع دارم تغییری برای ثبت‌نام در این طرح در سال95 ایجاد نشده است که خود حکایت از معلوم نبودن سرانجام اجرای طرح LEZ دارد.بنابراین می‌توان اینگونه اندیشید که طرح جدید چندان هم قابلیت اجرا دارد و معلوم نیست عملیاتی شدن آن به چه زمانی محقق خواهد شد.

دوربین‌هایی که نقش ارشادی داشتند

در اینجا اما در لابه‌لای اخبار طرح‌های شهری و انتظامی که نه چندان قدیمی و نه چندان نو هستند به  دوربین‌های ثبت تخلف برمی‌خوریم که بعد از اجرایی شدن این شیوه نظارتی در محدودهای طرح ترافیک، قرار بود در محدوده طرح زوج و فرد از فروردین ماه امسال آغاز به‌کار ‌کنند تا گامی دیگری برای هوشمندسازی کنترل ترافیک پایتخت برداشته شود. دوربین‌هایی که در مبادی ورودی به حریم تعریف شده برای زوج و فرد نصب شد، بدون اینکه کارکردی داشته باشد و ورود به این محدوده را از پشت لنزهای خود به عنوان تخلف در نظر بگیرد. آن هم در شرایطی که سردار حسینی 21 فروردین ماه امسال عنوان کرده بود که پیش از این قرار بود تخلف ورود غیرمجاز به محدوده زوج و فرد در روزهای پایانی سال 93 به وسیله دوربین‌ها ثبت و اعمال قانون شود، اما به دلایلی آغاز این طرح به 22 فروردین‌ماه موکول شد و بر این اساس از صبح فردا تمامی خودروهای غیرمجاز که وارد محدوده زوج و فرد شوند به وسیله دوربین‌ها اعمال قانون خواهند شد.

این در حالی است که  با مکانیزه شدن رصد بیشتر مبادی ورودی‌ زوج و فرد و حذف برچسب طرح ترافیک، همچنین حذف حضور ماموران راهور در این مبادی برخی رانندگان دل به دریا زدند و با ورود به این بخش از شهر بعد از مدتی مدعی شدند که هیچ جریمه‌ای برای آنها اعمال نشده است و این دوربین‌ها تنها شکل نمایشی دارند. بحثی که اگرچه پلیس آن را رد کرد اما در فاصله کوتاهی از انتشار این اخبار عنوان کرد که تاکنون هدف پلیس تنها ارشادی بوده است و تصمیم بر این شده است که جرایم به ثبت رسیده تا ابتدای آبان‌ماه به شکل ارشادی باشد و متخلفان رقمی را بابت این جریمه پرداخت نکنند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ یازدهم آبان‌ماه به این نکته اشاره کرده بود که از ابتدای آبان جرایم ورود غیرمجاز به محدوده زوج و فرد اعمال شده و متخلفان برای هربار ورود غیرمجاز به محدوده زوج و فرد باید مبلغ 200 هزار ریال را به عنوان جریمه پرداخت کنند.این درحالی است که اکنون وی از جریمه ورود غیرمجاز به محدوده طرح زوج و فرد به وسیله دوربین‌ها از ابتدای دی‌ماه خبر می‌دهد. بنابراین رانندگان متخلف 6روز دیگر فرصت دارند تا بدون پرداخت جریمه وارد این محدوده شوند و با اتمام ماه آذر این رانندگان20هزار تومان جریمه خواهند شد. این موضوع البته تاحدی شاید این شائبه را در ذهن ایجاد کنند که شاید این بار نیز زمان اعمال قانون به صورت جریمه باز به تاخیر بیفتد و شاید مجال دیگری برای ورود به این محدوده وجود داشته باشد. اکنون اما باید دید برخی از طرح‌های جدیدی که راهور و مدیریت شهری تلاش دارد تا آنها را برای دستیابی به 2هدفی که در ابتدا عنوان شد، اجرایی کند سرانجام شکل عملیاتی به خواهد گرفت یا اینکه باز زمان اجرای آن به تعویق خواهد افتاد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.