×

شرایط برخورداری از حق حبس برای زوجه چیست؟

شرایط برخورداری از حق حبس برای زوجه چیست؟

در صورتی که زوجه در حین عقد مطلع باشد که زوج قادر به پرداخت مهریه نیست و به عقد وی در آید نه تنها نمی تواند تقاضای بطلان عقد را بنماید بلکه مجاز به استفاده از حق حبس خود هم نیست

شرایط-برخورداری-از-حق-حبس-برای-زوجه-چیست؟ وکیل 

در صورتی که زوجه در حین عقد مطلع باشد که زوج قادر به پرداخت مهریه نیست و به عقد وی در آید نه تنها نمی تواند تقاضای بطلان عقد را بنماید بلکه مجاز به استفاده از حق حبس خود هم نیست.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در سال های گذشته اکثر جوانان با این ضرب المثل معروف(با رخت سفید به خانه شوهر رفتی و با کفن سفید هم بیرون می آیی)از زبان والدین خود پا به زندگی زناشویی و تجربه ی یک زندگی جدید می رفتند یعنی به این منظور که طلاق به عنوان یک لکه ی نامناسب در خانوادها به حساب می آمد و دختری که ازدواج می کرد و راهی خانه ی بخت می شد طبق شرایطی خاص می توانستند از همسر خود جدا شوند اما گویا گذر زمان بسیاری از رسم و رسومات را نیز با خود برده و به فراموشی سپرده شده اند و اکنون رسوم جدیدی جایگزین آن ها شده است.

در سال های اخیر قبح طلاق و جدایی در میان جوانان ریخته و به راحتی و پس از داشتن کوچک‌ترین مشکلی که بر سر راه زندگیشان به وجود می آید ساز جدایی زده می شود اما بسیاری از همین افراد اطلاعات کافی و لازم را درخصوص طلب مهریه و یا تمکین همسر از زوج ندارند.

*باید و نباید های حق حبس برای بانوان در قانون

بر اساس ماده 1085 قانون مدنی، زن می‌تواند تا مهریه به او تسلیم نشده از ایفاء وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط بر اینکه مهر او حالّ باشد و این امتناع مسقط حق نفقه است.

این امکان امتناع از انجام تعهد تا ایفای تعهد طرف مقابل  را «حق حبس» می‌گویند که اعمال آن شرایطی به شرح زیر دارد:

 ١: مهریه باید حال باشد. برابر ماده 1083 قانون مدنی مهر می‌تواند کلا یا جزئا حال یا به وعده باشد.

٢: اگر مهر مدت دار باشد زوجه زمانی حق خواهد داشت مهر خود را مطالبه کند که زمان آن فرا رسیده باشد که در این وضعیت زوج نیز می تواند ایفاء وظایف زناشویی را از زوجه طلب کند و در این شرایط زوجه نمی‌تواند به حق حبس خود استناد کند.

٣:اما در حالتی که زوج ایفای وظایف زناشویی را از زوجه طلب نکند و زمان پرداخت مهریه هم رسیده باشد یا مهریه وعده دار نباشد ، زوجه می تواند از حق حبس خود استفاده کند.چون به موجب ماده 1082 قانون مدنی به محض وقوع عقد نکاح، زوجه مالک مهر می‌شود.

4:زوجه قبل از اخذ مهریه به ایفاء وظایف زناشویی عمل نکرده باشد. برابر ماده 1086 قانون مدنی، چنانچه زوجه قبل از گرفتن مهریه ، با میل خود ، از زوج تمکین خاص کند، حق حبس وی ساقط و دیگر اجازه امتناع از تمکین و سایر وظایف زناشویی ندارد.

چنانچه زوجه در حین عقد مطلع باشد که زوج قادر به پرداخت مهریه نیست و با این وصف به عقد ازدواج وی در آید نه تنها نمی تواند به لحاظ عدم قدرت و استطاعت زوج بر پرداخت مهریه تقاضای بطلان عقد را بنماید بلکه مجاز به استفاده از حق حبس خود هم نیست لذا می بایست پس از عقد ، با درخواست زوج به ایفاء وظایف زناشویی اقدام نماید ، در غیر این صورت ناشزه محسوب می شود.

*زوجه در چه مواردی می توانند از حق حبس استفاده کند؟

زوجه  تا دریافت کل مهریه مکلف به تمکین خاص و ایفاء وظایف زناشویی نیست.در صورت تقسیط مهریه حق حبس زوجه تا اتمام پرداخت اقساط باقی می‌ماند.

 *اعمال حق حبس مسقط حق نفقه زوجه نیست

زوج های جوان با داشتن اطلاعات کافی و در حد الزام می توانند راحت تر و البته عقلانی تر در خصوص آینده زندگی مشترک خود تصمیم گیری کنند.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.