×

کاهش زندانیان تحت قرار در زندان ها

کاهش زندانیان تحت قرار در زندان ها

رییس سازمان زندان‌ها می‌گوید، یک چهارم زندانیان کشور تحت قرار هستند و می‌توان از زندانی‌شدن آنها جلوگیری کرد همین مساله موجب شده تا کاهش زندانیان به خصوص زندانیان تحت قرار مورد تاکید مسئولان قضایی قرار گرفته است

کاهش-زندانیان-تحت-قرار-در-زندان-ها

 رییس سازمان زندان‌ها می‌گوید، یک چهارم زندانیان کشور تحت قرار هستند و می‌توان از زندانی‌شدن آنها جلوگیری کرد. همین مساله موجب شده تا کاهش زندانیان به خصوص زندانیان تحت قرار مورد تاکید مسئولان قضایی قرار گرفته است به طوریکه بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است 10درصد از زندانیان کشور کاهش یابد، اگرچه تعداد زیادی از استان‌ها تعداد زندانیان‌ را تا حد زیادی کاهش دادند اما این موضوع به حد مطلوب نرسیده است.

 پیگیری کاهش جمعیت کیفری

کاهش جمعیت کیفری که یکی از درخواست‌های مورد تاکید مقام معظم رهبری است که از سوی قوه‌قضاییه نیز پیگیری شده است.

بر این اساس برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای برای کاهش جمعیت کیفری از سوی نهادهای مسئول ارائه شده است. آزادی‌های مشروط نیز یکی از این طرح‌هاست بر این اساس مدیرکل زندان‌های فارس در گفت‌وگو با «حمایت» می‌گوید: کمیته‌ای با حضور رییس کل دادگستری استان فارس تشکیل شده است که بر این اساس هفته‌ای 2 روز جلسه تشکیل می‌دهند و شرایط زندانیان را بررسی می‌کنند.

سید حشمت‌الله حیات‌الغیب توضیح می‌دهد:  تاکنون 5 تا 6درصد زندانیان تحت قرار در استان کاهش داشته است.

وی با اشاره به وجود تیم مددکاری در زندان‌ها برای کاهش ورود افراد به زندان‌ خاطرنشان می‌کند که اولویت اصلی سازمان، نگهداری و اصلاح و تربیت زندانیان است . برای تحقق این اهداف باید فضای فیزیکی درون زندان‌ها را بازسازی و بهسازی کنیم و اندرزگاه در حال بازسازی با سرعت بیشتری تکمیل و راه اندازی شود.  وی ادامه می‌دهد: اعضای شورای طبقه بندی با فراهم کردن زمینه استفاده از تسهیلاتی همچون آزادی مشروط، مرخصی برای مجرمان جرایم عادی این مهم را در اولویت قرار دهند.

 کاهش 10 درصدی تعداد زندانیان تحت قرار در بوشهر

در این میان مدیرکل زندان‌های استان بوشهر از کاهش 10 درصدی تعداد زندانیان تحت قرار در زندان‌های استان بوشهر خبر می‌دهد و بیان می‌کند: باید این آمار را افزایش دهیم این در حالی است که برخی از مصادیق آیین دادرسی کیفری جدید از سرعت اجرای دستورالعمل سامان دهی زندانیان کاسته است و بحث اعطای مرخصی به زندانیان از آن جمله  است.

حمیدرضا حیدری توضیح می‌دهد: در این دستورالعمل، مرخصی پایان دوره حبس دیده شده است اما در قانون آیین دادرسی کیفری اعلام شده و در هر ماه 3 روز مرخصی به زندانیان داده شود.

وی با اشاره به کاهش جمعیت کیفری در زندان بوشهر، اظهار می‌کند: تعداد زندانیان تحت قرار سال گذشته 33درصد بود که امسال این رقم با کاهش 10 درصدی به 23درصد رسیده است.

مدیرکل زندان‌های استان بوشهر به بحث کاهش ورودی‌ به زندان‌های این استان اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به ضرورت کاهش جمعیت کیفری، امسال 10درصد کاهش ورودی به زندان‌های استان بوشهر را تجربه کردیم.

  کاهش 58 درصدی زندانیان تحت قرار در اردبیل

این در حالی است که رییس اداره قضایی و اجرای احکام اداره کل زندان‌های استان اردبیل از کاهش 58 درصدی زندانیان تحت قرار بالای دو ماه در 3 ماهه نخست سال جاری نسبت به زمان مشابه آن در سال گذشته خبر می‌دهد.

محمد واثقی  با اشاره به نقش مثبت قضات و دادستان‌ها در بهره برداری از تاسیسات حقوقی قانون‌ مجازات اسلامی، می‌افزاید: خوشبختانه این عزم برای استفاده از راهکارهای قانونی برای کاهش جمعیت کیفری از راس هرم تشکیلات قضایی تا بدنه فعال آن یعنی قضات در شهرستان‌ها و حوزه‌های قضایی وجود دارد و در 3 ماهه نخست سال 94 با پیگیری مسئولان زندان و مساعدت قانونی قضات تعداد 226 نفر از مددجویان با بهره گیری از همین تاسیسات حقوقی از زندان‌های استان آزاد شده است.

 تعیین‌تکلیف زندانیان تحت قرار زمان‌بر است

وی یکی از عمده مشکلات زندان‌ها در بخش قضایی را زمان‌بر بودن تعیین تکلیف زندانیان تحت قرار می‌داند و توضیح می‌دهد: با پیگیری شخص رییس کل دادگستری و همچنین تاکید دادستان‌ها و با فعالیت مددکاران و اعلام به موقع وضعیت قضایی زندانیان برای حوزه‌های قضایی، شاهد رسیدگی به موقع پرونده متهمان تحت قرار بالای دو ماه در 3 ماهه اول 94 هستیم و کاهش 58 درصدی نسبت به سه ماهه اول سال 93 را ‌توانستیم تجربه کنیم و این نوید بخش است، و انتظار داریم که به آمار تعیین تکلیف پرونده‌های تحت قرار بالای دو ماه در کمترین زمان ممکن است.

وی با تقدیر از تلاش‌های مددکاران زندان‌های استان، با اشاره به لزوم ترویج فرهنگ صلح و سازش، با عنایت به مفاهیم قرآنی سفارش شده در این باره، بیان می‌کند: ‌به همت مددکاران و با گذشت شاکیان تعداد 86 نفر از زندانیان با اخذ رضایت از شکات در سه ماهه اول ‌ امسال آزاد شده اند.

 کاهش 500 نفری جمعیت کیفری در کرمانشاه

بر این اساس مدیرکل زندان‌های کرمانشاه در گفت‌وگو با «حمایت» معتقد است که رییس کل دادگستری استان نسبت به کاهش جمعیت کیفری و جایگزین کردن مجازات حبس تاکید ویژ‌ه‌ای دارد که بر این اساس 500 نفر از تعداد زندانیان کاهش یافته است این در حالی است که عفو موردی نیز در برنامه‌ها قرار داشته است.

اژدر اسدبیگی تاکید می‌کند که آمار زندانیان باید 10درصد کاهش یابد بنابراین با بررسی پرونده‌ها کسانی که شرایط عفو را دارند مورد بخشش قرار می‌گیرند. این در حالی است که وی درباره زندانیان بلاتکلیف می‌گوید: این زندانیان توسط دادیار و بازرس درخواست صادر می‌کنند و درخواست به دادگاه ارایه می‌شود و بر این اساس پس از بررسی؛ حکم نهایی ارایه می‌شود.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.