×

فقط 20 درصد واحدهای مسکونی بیمه هستند

فقط 20 درصد واحدهای مسکونی بیمه هستند

به گفته معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور، 20میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد که فقط 20درصد آنها تحت پوشش بیمه هستند، این درحالی است که ایران جزو 10کشور بلاخیز جهان است و از نظر آمار وقوع حوادث طبیعی نیز در جایگاه ششم جهان قرار دارد

فقط-20-درصد-واحدهای-مسکونی-بیمه-هستند وکیل 

 به گفته معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور، 20میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد که فقط 20درصد آنها تحت پوشش بیمه هستند، این درحالی است که ایران جزو 10کشور بلاخیز جهان است و از نظر آمار وقوع حوادث طبیعی نیز در جایگاه ششم جهان قرار دارد.

همزمان با افزایش شهرنشینی، خسارات ناشی از وقوع حوادث طبیعی مانند زلزله نیز افزایش می‌یابد. آمارهای منتشر شده در این زمینه نشان می‌دهد خسارات ناشی از زلزله در پاره‌ای از نقاط دنیا به‌ویژه در آسیا و کشورهای در حال توسعه بیشترین میزان را در بین خسارات حاصل از بلایای طبیعی به خود اختصاص داده است.

قائم مقام رییس کل بیمه مرکزی در این‌باره می‌گوید: حوادث طبیعی همچون سیل، زلزله، طوفان و خشکسالی و ... از مشکلات زندگی بشری است که هزینه‌های جانی و مالی فراوانی برای جوامع در طول تاریخ به همراه داشته است.

به گفته پرویز خسروشاهی، در فاصله سال‌های 1970 تا 2013 بر اثر وقوع حوادث طبیعی در سطح جهان بیش از 2800میلیارد دلار خسارت به بار آمده است که معادل 16درصد تولید ناخالص داخلی بزرگترین اقتصاد دنیاست. همچنین در فاصله سال‌های 1994 تا 2013، حدود 70هزار مورد حادثه فاجعه‌آمیز در جهان روی داده که در نتیجه این حوادث 1.35میلیون نفر جان خود را از دست داده‌اند.

در این میان، ایران نیز یکی از کشورهایی است که همواره در معرض سوانح طبیعی مختلف مانند زلزله، سیل، طوفان و خشکسالی قرار داشته که باعث بروز خسارت‌های بسیاری شده است. بر اساس گزارش برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد یا UNDP، ایران در رتبه بالاترین مرگ و میر ناشی از بلایای طبیعی به‌خصوص زمین‌لرزه قرار دارد.

از سوی دیگر، به گفته همین مقام مسئول از مجموع 40حادثه طبیعی شناخته شده در جهان امکان وقوع 31حادثه در ایران وجود دارد. بنابراین می‌توان گفت ایران جزو 10 کشور بلاخیز جهان است و کشور ما از نظر آمار وقوع حوادث طبیعی در مقام ششم جهانی قرار دارد.
اما این نکته را هم باید یادآور شد که در 25سال گذشته در کشور ما 125حادثه طبیعی روی داده است که در نتیجه آن 73هزار نفر کشته و 145هزار نفر زخمی شده‌اند و زندگی بیش از 41میلیون نفر تحت‌تاثیر قرار گرفته و حدود 20میلیارد دلار خسارت وارد شده است.
همه این آمار و ارقام در حالی به ثبت رسیده که معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرده است: 20میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد که متاسفانه فقط 20درصد آن تحت پوشش بیمه قرار دارد.

 بیمه 50درصد از منازل تا پایان 96
به گفته محمدفرید لطیفی، معاون بازرسی سازمان مدیریت بحران کشورتا سال گذشته کمتر از 10درصد از این اماکن تحت پوشش بیمه قرار داشتند، پس از آن با اقدامات سازمان مدیریت بحران و حوادث پیش آمده، تمایل به بیمه کردن واحدهای مسکونی در برابر حوادث افزایش یافت و در حال حاضر این عدد به 20درصد از کل واحدها مسکونی سراسر کشور افزایش یافته است اما برنامه‌ریزی‌های سازمان مدیریت بحران به‌گونه‌ای است که حداقل تا پایان سال آینده باید نیمی از واحدهای مسکونی کشور یعنی 50درصد عدد فعلی تحت پوشش بیمه حوادث قرار گیرند.
اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که بیمه‌ها نیز باید همکاری لازم را برای رسیدن به نقطه مطلوب در زمینه بیمه شدن منازل داشته باشند. موضوعی که این مقام مسئول در سازمان مدیریت بحران نیز به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: بیمه‌ها نقش موثری در کاهش خسارات ناشی از زمین‌لرزه و دیگر حوادث طبیعی دارند؛ یکی از مهمترین تاثیرات بیمه‌ها این است که شهروندان باید یکسری حداقل‌های استاندارد ایمنی را در ساختمان‌های خود رعایت کنند تا بتوانند تحت پوشش بیمه قرار گیرند و از سوی دیگر نحوه پرداخت خسارات نیز تغییر کرده و بیمه‌ها خسارات را به آنان پرداخت می‌کنند.
به گفته لطیفی، در صورت بیمه شدن واحدهای مسکونی، دولت از روند پرداخت مستقیم خسارت‌ها کنار رفته و بیمه‌ها مسئول پرداخت آن خواهند شد البته با نظارت‌ و اجرای طرح بیمه اماکن مسکونی، منابع دولتی که اکنون صرف جبران خسارت ناشی از حوادث طبیعی می‌شود، حذف شده و هزینه‌های ناشی از خسارات توسط بیمه جبران خواهد شد.

 مردم را باید راغب به بیمه کرد
اما اظهار تاسف وی از این است که همچنان جای خالی بیمه‌ها در این موضوع احساس می‌شود و باید سازوکارهای لازم برای افزایش رغبت مردم به بیمه ‌کردن منازل خود و همچنین توانمند کردن و حمایت از بیمه‌ها پیش‌بینی شود.
در این میان، یکسری اقدام‌‌ها در زمینه بیمه اماکن شهری و روستایی از سوی سازمان مدیریت بحران انجام شده است که به گفته معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور، تحت پوشش قرار گرفتن 500هزار واحد مسکونی در استان گلستان در سه سال اخیر، از آن جمله است که البته بیمه اماکن مسکونی استان‌های هرمزگان و خراسان‌شمالی نیز در دستور کار است.
از سوی دیگر، چالش مهم دیگر در خصوص بیمه واحدهای مسکونی، رغبت نداشتن شرکت‌های بیمه‌ای برای فعالیت منظم در مناطق محروم است. موضوعی که مسعود سعادت، مدیرعامل شرکت خدمات بیمه برکت، به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: تمایل نداشتن این شرکت‌ها درحالی است که در دو سال اخیر شاهد وقوع توفان و بارش‌های سیل‌آسا در مناطق روستایی و خسارات و تلفات زیاد ناشی از آن بوده‌ایم. اما در این میان مهمترین راهکار صنعت بیمه کشور برای مقابله با حوادث طبیعی این است که باید همه تولیدکنندگان سازه‌های در معرض خطر به تهیه بیمه‌نامه مسئولیت کیفیت ساخت و ساز، امکان ارزیابی ریسک و تعیین حق بیمه برای شرکت‌های بیمه براساس معیارهای فنی مربوطه موظف شوند.
قائم مقام رییس کل بیمه مرکزی در این‌باره می‌گوید: از الزامات بهره‌مندی از ظرفیت‌های بالای بیمه در امر مواجهه با خطرات ناشی از حوادث طبیعی، اجبار قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی در معرض خطر برای بیمه اموال و اشخاص است.
با همه این تضادها، یعنی جایگاه بالای ایران در تجربه بلایای طبیعی و از سوی دیگر انجام نشدن اقدام‌های ضروری برای به حداقل رساندن خسارت‌های ناشی از این حوادث غیرمترقبه، به نظر می‌رسد باید انگیزه لازم را برای شرکت‌های بیمه با هدف پوشش ریسک‌های مربوط به حوادث طبیعی ایجاد کرد. به اعتقاد خسروشاهی، یکی از مهمترین عوامل ایجاد انگیزه، ‌توانگری مالی بالای شرکت‌های بیمه است اما متأسفانه در سال‌های اخیر از راه‌های مختلف مانند عوارض و مالیات‌های غیرمتعارف بنیه مالی موسسات بیمه به شدت تضعیف شده است و رشته‌های بیمه‌ای مانند آتش‌سوزی و ... به بیمه شخص ثالث یارانه می‌دهند.
از سوی دیگر، معافیت بیمه‌های حوادث طبیعی و تسریع در تصویب لایحه تاسیس صندوق بیمه حوادث طبیعی برای همگانی شدن بهره‌گیری از خدمات بیمه‌ای باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.