×

نیازمند آیین دادرسی در حوزه جرائم فضای مجازی هستیم

نیازمند آیین دادرسی در حوزه جرائم فضای مجازی هستیم

معاون حقوقی قوه قضاییه گفت امروز دشمن جنگ را وارد فضای مجازی کرده و ممکن است سربازان دشمن نیروهای خودی باشند؛ در واقع امروز دیش‌های ماهواره‌ای که در خانه‌هاست همان خاکریز دشمن است

نیازمند-آیین-دادرسی-در-حوزه-جرائم-فضای-مجازی-هستیم وکیل 

معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: امروز دشمن جنگ را وارد فضای مجازی کرده و ممکن است سربازان دشمن نیروهای خودی باشند؛ در واقع امروز دیش‌های ماهواره‌ای که در خانه‌هاست همان خاکریز دشمن است.

ذبیح‌الله خداییان در نشست مشترک پلیس فتا و قوه قضائیه گفت: اگر مقایسه‌ای بین پیشرفت علوم در بخش‌های مختلف داشته باشیم مشاهده می‌کنید که در حوزه فناوری اطلاعات این پیشرفت شگفت انگیز بوده است؛ این در حالیست که وزیر ارتباطات در همایشی در مشهد بیان کردند رشد فناوری اطلاعات به شکلی است که مثل هواپیمایی با موتور جت حرکت می‌کند و ما می خواهیم با دوچرخه به آن برسیم.

وی افزود: اگر مروری بر این حوزه داشته باشیم می بینیم که رشد در حوزه فناوری اطلاعات حیرت‌انگیز است، به طوری که جرائم ما در گذشته دارای قبح ذاتی بوده است، اما با گسترش سرعت ارتباطات با جرائم وارداتی مواجه شدیم و به لحاظ رشد فناوری ارتباطات نیازمند قوانین به‌روز و جرم انگاری هستیم، البته مقابله با این جرائم باید تخصصی باشد.

خدائیان یادآور شد: ما در سال 48 قانون حمایت از هنرمندان و نویسندگان را داشتیم که این قانون معتبر بود، اما در سال 79 قانون حمایت از پدید آورندگان نرم افزارهای یارانه ای را تدوین کردیم؛ بنابراین این امر نشان می‌دهد که با گسترش سرعت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید قوانین‌مان را به‌روز کنیم.

وی افزود: امروز دشمن جنگ را وارد فضای مجازی کرده است و ممکن است سربازان دشمن نیروهای خودی باشند. امروز دیش‌های ماهواره‌ای که در خانه‌ها است همان خاکریز دشمن است.

وی گفت: دشمن در صدد استحاله فرهنگی است، امروزه حمله در فضای مجازی صورت می گیرد. بحران شخصیت یکی از پیامدهای زیانبار استفاده از فضای مجازی است چون این فضا هر روز محرک‌ها و خواسته هایی را به آنها نشان می دهد که جوانان ناچارند هر روز با سبک جدیدی روبرو شوند.

خداییان ادامه داد: جوانان در اتاق‌های مکالمه و چت خود واقعی خودشان را معرفی نمی‌کنند و نقش بازی می‌کنند؛ در نتیجه به مرور به فردی چند شخصیتی تبدیل می شوند، انحرافات جنسی یکی از آثار بارز فضای مجازی است، فیلمهای مستهجن و مبتذل باعث شده غریزه جنسی که خداوند برای بقای انسان آن را در وجود وی نهاده به انحراف کشیده شود.

معاون حقوقی قوه قضاییه با طرح این سئوال که آیا بالا رفتن سن ازدواج تماما به دلیل بیکاری است گفت: بلوغ زودرس جنسی، سوء استفاده های جنسی، کاهش علایق و ارزش‌های ملی و مذهبی، تزلزل در خانواده ها از آثار زیانبار فضاهای مجازی است؛ به‌طوری که شخص پس از جدایی افتخار می‌کند و حتی جشن طلاق می گیرد.

خدائیان تصریح کرد: اطلاعاتی را که در فضای مجازی به خورد ما می‌دهند گزینشی و متناسب با فرهنگ دست اندرکاران این فضا یعنی آمریکا است. وقتی که در فضای انتخابات یکسری غرب گرا وارد مجلس شوند و به غرب گرایش داشته باشند آنها دیگر نیازی به هزینه ندارند؛ چرا که این افراد خود به خود دنباله‌رو غرب خواهند بود؛ بنابراین ما باید جلوتر حرکت کنیم و اجازه ندهیم آنها مردم را هدایت کنند، این در حالیست که گاهی از فضای مجازی اعلام می شود که مردم در فلان پارک جمع شوند بنابراین ما باید در این مسائل از باب پیشگیرانه جلوتر حرکت کنیم.

معاون حقوقی قوه قضاییه ادامه داد: نیازمند آیین دادرسی متفاوت از سایر جرائم در این حوزه هستیم.

وی با بیان اینکه اگر در بحث شکلی و ماهوی قانون آیین دادرسی کیفری مشکل دارید و فکر می کنید با این قانون نمی توان با مجرمین فضای مجازی مقابله کرد پیشنهاد خودتان را ارائه دهید، گفت: این قانون آزمایشی است و ما بر روی اصلاح این قانون و قانون مجازات اسلامی کار می کنیم.

وی از در دست تدوین بودن قانون تعزیرات در این معاونت خبر داد و گفت: بخشی از قانون تعزیرات را به جرایم رایانه ای اختصاص داده ایم.

وی از ماموران پلیس فتا خواست که اگر موارد و مشکلاتی در بحث تعزیرات و آیین دادرسی مشاهده می کنند پیشنهادات خود را ارسال کنند تا معاونت حقوقی موارد را در این قانون قبل از ارسال به دولت لحاظ کند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.