×

هر 12 ثانیه یک نفر قربانی جرایم سایبری می شود

هر 12 ثانیه یک نفر قربانی جرایم سایبری می شود

دادستان کل کشور در نشست مشترک قوه قضاییه و پلیس فتا که با حضور سردار حسین اشتری فرمانده ناجا و ذبیح‌الله خداییان معاون حقوقی قوه قضاییه برگزار شد

هر-12-ثانیه-یک-نفر-قربانی-جرایم-سایبری-می-شود

دادستان کل کشور در نشست مشترک قوه قضاییه و پلیس فتا که با حضور سردار  حسین اشتری فرمانده ناجا و ذبیح‌الله خداییان معاون حقوقی قوه قضاییه برگزار شد، با تاکید بر ضرورت پایبندی شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به مقررات گفت: شبکه‌های اجتماعی فعال در کشور باید پایبند به مقررات باشند و نمی‌تواند شبکه‌ای بدون توجه به مقررات در کشور فعال باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در این نشست با اشاره به دستاوردها و نتایج فضای مجازی گفت: امروز بر همه آشکار است در ساختهای بشر در حوزه فضای مجازی پیشرفتهای فناوری و اطلاعات، تولید و تبادل اطلاعات اثرات زیادی در حوزه اجتماعی دارد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، وی به موضوع مدیریت و امنیت فضای مجازی اشاره و تصریح کرد: پیشرفت در این حوزه باید توام با پیشبرد امنیتی، سالم‌سازی و حفظ امنیت باشد که به همین منظور راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات امری ضروری است. رئیسی با اشاره به آمارهای جهانی در خصوص ناامنی‌های فضای سایبر گفت: امروزه ناامنی‌های فضای سایبر در دنیا به حدی است که هر 12 ثانیه جرایم سایبری یک قربانی می‌گیرد و این مساله ضرورت حساسیت از سوی دست‌اندرکاران نشان می‌دهد. دادستان کل کشور با تاکید بر ضرورت حفظ امنیت در فضای مجازی عنوان کرد: دسترسی به اطلاعات امری قابل قبول است و اگر سخنی از حفظ سلامت و امنیت به میان می‌آید، نگاه‌ها ابتدا به مسئولان وزارت ارتباطات در حوزه زیرساخت‌ها برمی‌گردد و سپس در چارچوب اینکه نباید در فضای مجازی جرمی اتفاق بیفتد، اقدامات پیشگیرانه تشریح می‌شود. وی همچنین مساله نفوذ در شبکه‌های بانکی را یکی از دغدغه‌های جهانی دانست و افزود: نفوذ و تهدید پولی مساله پولشویی، قاچاق کالا، مواد مخدر، فضای ناسالم اخلاقی، تعرض به حریم خصوصی از دغدغه‌هایی است که کاربران در فضای مجازی دارند و بر این اساس باید با یک تلاش همگانی، یک اقدام جهانی و بین‌المللی با هدف سالم‌سازی صورت گیرد. رئیسی با استناد به همین اظهارات، تعامل و تبادل بین پلیس و دست‌اندرکاران حوزه بین‌الملل را امری ضروری دانست. وی پایبندی به مقررات را یک اصل برای شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد و افزود: شبکه‌های اجتماعی فعال در کشور باید پایبند به مقررات باشند و نمی‌تواند شبکه‌ای بدون توجه به مقررات در کشور فعال باشد.  دادستان کل کشور با اشاره به موضوع فیلتر بعضی از شبکه‌های اجتماعی، مقیاسی از کشورهای دیگر ارائه کرد و افزود: در کشورهای دیگر به خصوص کشورهای غربی نیز امر فیلتر به همین منوال بوده و اگر هر یک از شبکه‌های اجتماعی تهدیدی برای امنیت باشند، فیلتر می‌شوند. رئیسی همچنین با اشاره به انتخابات پیش‌رو گفت: فضای انتخابات سالم باید با چهار محور اخلاق‌مداری، قانون‌مداری برای کاندیداها و مردم، مشارکت عمومی و همچنین رقابت سالم همراه باشد.

 دیش‌های ماهواره همان خاکریز دشمن است

معاون حقوقی قوه قضاییه نیز در ادامه این نشست مشترک با بیان اینکه دشمن در شرایط کنونی جنگ را از فضای مجازی شروع کرده است، گفت: امروز دیش‌های ماهواره‌ای که در خانه‌ها است همان خاکریز دشمن بوده و ممکن است سربازان دشمن نیروهای خودی باشند.

ذبیح‌الله خدائیان اظهار کرد: با مروری بر حوزه فناوری اطلاعات، شاهد رشد حیرت‌انگیزی خواهیم بود؛ به طوری که جرایم ما در گذشته دارای قبح ذاتی بوده است اما با گسترش سرعت ارتباط با جرایم وارداتی مواجه شدیم و به لحاظ رشد فناوری ارتباطات نیازمند قوانین به‌روز و جرم‌انگاری هستیم. وی افزود: ما در سال 48 قانون حمایت از هنرمندان و نویسندگان را داشتیم که این قانون معتبر بود اما در سال 79 قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزارهای یارانه‌ای را تاسیس کردیم که این امر نشان‌دهنده ضرورت به‌روز کردن قوانین با گسترش سرعت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. خداییان با بیان اینکه دشمن به دنبال استحاله فرهنگی است تصریح کرد: اطلاعاتی که در فضای مجازی به خورد ما می‌دهند گزینشی و متناسب با فرهنگ دست‌اندرکاران این فضا یعنی آمریکا است. وی در پایان اظهارات خود با بیان اینکه نیازمند آیین دادرسی متفاوت از سایر جرایم در این حوزه هستیم، به مسئولان حاضر در نشست اعلام کرد تا در صورت داشتن پیشنهادی برای اصلاح قانون آیین دادرسی کیفری که به صورت آزمایشی در حال اجرا است، آن را ارائه کنند.

 نظرات رهبری مبنای کار پلیس در فضای مجازی است

سردار حسین اشتری فرمانده ناجا نیز در ادامه این نشست، با اشاره به احکام رهبری در خصوص فضای مجازی گفت: با توجه به نظرات رهبری در شورای عالی فضای مجازی، سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب مبنای کار پلیس در حوزه فضای مجازی است و باید به ابعاد و زوایای مختلف آن توجه و آن را تبیین کنیم.

وی با اعلام آمادگی پلیس برای تامین نظم و امنیت انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، گفت: باید بتوانیم پیشگیری‌های لازم را در حوزه انتخابات هم در فضای مجازی و هم در فضای حقیقی داشته باشیم تا مردم در فضای امن و سالمی در انتخابات شرکت کنند.

وی در ادامه از قوه‌قضاییه خواست تا کمیته مشترکی با حضور پلیس فتا و مدیران و کارشناسان قضایی تشکیل شود. فرمانده ناجا همچنین در حاشیه این نشست و در جمع خبرنگاران، با مثبت ارزیابی نشست مشترک، اظهار کرد: هدف از این نشست ایجاد هماهنگی بیشتر میان قضات و پلیس بود که خوشبختانه نتایج خوبی را در بر داشت و به منظور سرعت بخشیدن به رسیدگی به پرونده‌های مجرمان در فضای مجازی انجام شد.

 افتتاح مرکز فوریت‌های پلیسی در فضای مجازی

اشتری در ادامه با اعلام خبر راه‌اندازی و آغاز به کار مرکز فوریت‌ها 110 پلیس فتا گفت: این مرکز به دنبال 3 ماه تلاش همکاران ما در پلیس فتا راه‌اندازی شد و از این پس تمامی کاربران فضای مجازی می‌توانند سوالات، شکایات و گزارشات خود را به صورت آنلاین و از طریق سایت پلیس فتا با همکاران ما در این پلیس در میان بگذارند.

وی خاطرنشان کرد: در روال عادی کاری این مرکز، همکاران ما در کمتر از 10 دقیقه به گزارشات و سوالات کاربران اینترنتی پاسخ می‌دهند.

اشتری در پاسخ به سوالی در خصوص تمهیدات پلیس همزمان با نزدیک شده به ایام انتخابات افزود: پلیس فتا نیز آمادگی دارد تا با تخلفات رخ داده در فضای مجازی در حوزه انتخابات نیز برخورد قانونی را انجام دهد.

فرمانده ناجا در پاسخ به سوال دیگری درباره انتشار عکس‌های خصوصی دروازه‌بان پرسپولیس و ادعای وی مبنی بر شکایت به پلیس فتا، گفت: این موضوع در دادسرای جرایم رایانه‌ای مطرح شده و پرونده مذکور در حال رسیدگی است.

سردار اشتری در خصوص پاسخ پلیس به استعلامات نامزدهای انتخاباتی به عنوان یک مرجع قانونی، گفت: نیروی انتظامی یکی از 4 مرجع رسمی پاسخ به استعلامات صلاحیت نامزدهای انتخاباتی است و نیروی انتظامی هرگونه سوابق نامزدهای انتخابات را با توجه به محکومیت‌های آنها به وزارت کشور ارسال کرده است.

وی در واکنش به سوال دیگری مبنی بر وجود برخی تخلفات در محافل انتخاباتی در فضای حقیقی جامعه اظهار کرد: نیروی انتظامی طبق وظیفه ذاتی و قانونی خود با هرگونه جرایم مشهود برخورد می‌کند و در صورت وصول هرگونه شکایت شاکی خصوصی نیز با حکم قضایی مبادرت به انجام وظایف خود خواهد داشت و این موضوع نه تنها در محافل انتخاباتی بلکه در شرایط عادی نیز انجام می‌شود.

اشتری در مورد سرانجام تصمیم‌گیری نهادهای مسئول در خصوص فیلترینگ تلگرام گفت: موضوع بررسی فیلترینگ تلگرام در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح شده است و نیروی انتظامی نیز به عنوان ضابط قانونی تصمیمات این کارگروه را اجرایی خواهد کرد.

 ضرورت نظارت اپراتورها برای ساماندهی سیم کارت‌ها

جواد بابایی سرپرست دادسرای جرایم رایانه‌ای یکی دیگر از مسئولان بود که با حضور در این نشست، فضای مجازی را منعطف به زمان حال دانست و با اشاره به آسیب‌ها و ملاحظات فضای مجازی گفت: پیشرفت اینترنت از یک سو فرصت و از طرف دیگر تهدید است، شاخص‌های منحصربه فرد در این حوزه باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری از جمله سهولت ارتکاب جرم، فراملی و فرامرزی بودن جرایم و کم سن بزهکاران است که پرونده‌های زیادی در این زمینه مطرح است.

بابایی در ادامه بیان کرد: نظارت بر اپراتورها به عنوان ارائه دهندگان خدمات اینترنتی همراه در جهت ساماندهی سیم‌کارت‌ها به منظور ردیابی و شناسایی مجرمین اهمیت بسزایی دارد.

به گفته وی، طبق تحقیقات 71 مزاحمت‌های جرایم سایبری مربوط به زنان بوده و زنان 8 برابر بیشتر از مردان در معرض جرایم سایبری هستند.

سرپرست دادسرای جرایم رایانه‌ای تصریح کرد: در حوزه قضایی وانتظامی کارهای خوبی صورت گرفته، در استانها حداقل یک شعبه در این زمینه در نظر گرفته شده است و درحوزه پلیس نیز، پلیس فتا راه‌اندازی شده است، اما همه این اقدامات کافی نیست و مجموعه دستگاه قضایی و پلیس فتا باید دانش خود را در این حوزه به‌روز کند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.