×

نقاب از چهره مدعیان حقوق بشر به زیر کشیده شد

نقاب از چهره مدعیان حقوق بشر به زیر کشیده شد

عربستان در حالی عضو گروه مشورتی و رییس کمیسیون ماده 77 شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد است که اعدام و سرکوب مخالفان سیاسی از جمله مهمترین موارد نقض بنیادین حقوق بشر محسوب می‌شود

نقاب-از-چهره-مدعیان-حقوق-بشر-به-زیر-کشیده-شد وکیل 

 عربستان در حالی عضو گروه مشورتی و رییس کمیسیون ماده 77 شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد است که اعدام و سرکوب مخالفان سیاسی از جمله مهمترین موارد نقض بنیادین حقوق بشر محسوب می‌شود؛ اما آل سعود به عنوان حاکمان عربستان، نه تنها توجهی به جایگاه حقوق بشر ندارد که به راحتی   مخالفان سیاسی از جمله شیخ نمر باقرالنمر روحانی با نفوذ شیعه را اعدام می‌کنند و کسی هم معترض آنها نمی‌شود. اما چرا باید عربستان رییس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل باشد؟

شیعیان به واسطه اعدام شیخ نمر محمدباقر النمر به شدت به رفتارهای ضد انسانی و ضد حقوق بشری آل‌سعود معترض هستند اما این تنها شیعیان نیستند که به این وضعیت اعتراض دارند، بلکه نمک این آش آنقدر شور شده، که حالا صدای رسانه‌های غربی‌ هم در این خصوص درآمده است و آنها هم برایشان سوال است که مگر می‌شود رییس کمیسیون حقوق بشر بود و در یک روز 47 مخالف سیاسی را اعدام کرد.

روزنامه آمریکایی هافینگتون پست از جمله رسانه‌هایی بود که در قالب انتقاد تحلیلی به بررسی اقدام اخیر مقامات سعودی پرداخته است. این روزنامه در تحلیل خود آورده است: انتشار خبر اعدام 47 نفر در عربستان از جمله روحانی با نفوذ شیعه شیخ نمر باقر النمر باعث اعتراضات گسترده در مناطق شیعه‌نشین سراسر جهان از خود عربستان گرفته تا بحرین و کشمیر شد. رهبران شیعه در کشورهایی نظیر ایران، لبنان، عراق هشدارهای شدیداللحنی مبنی بر اینکه اعدام شیخ نمر سقوط نظام آل‌سعود را در پی خواهد داشت، داده‌اند. شیخ نمر النمر از اعتراضات ضددولتی در عربستان حمایت می‌کرد و در سال 2012 دستگیر شد.

این روزنامه ادامه داده است: به رغم ابراز خشم جهانی علیه اعدام‌ها در عربستان، ریاض به طور قطع با برخوردی از سوی نهاد حقوق بشری سازمان ملل مواجه نخواهد شد. در حقیقت عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل با توجه به بهره‌مندی از حمایت قدرت‌های جهانی نظیر انگلیس و آمریکا از نفوذ فراوانی برخوردار است. 47 عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل بین 5 منطقه جغرافیایی تقسیم می‌شوند و در جریان یک رای‌گیری مخفی، در مجمع عمومی سازمان ملل به مدت سه سال انتخاب می‌شوند. عربستان سعودی در نوامبر 2013 به عنوان یکی از اعضای این شورا از قاره آسیا انتخاب شد. با وجود آنکه گروه‌های حقوق بشری نسبت به عضویت عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل ابراز نگرانی کردند، این کشور در پیمودن این راه از حمایت حامیانی شامل انگلیس و آمریکا برخوردار بود.

هیلل نویر، مدیر اجرایی سازمان غیر دولتی دیده بان حقوق بشر نیز در این باره  گفته است: «این شرم‌آور است که سازمان ملل متحد کشوری مانند عربستان سعودی را برای ریاست این گروه انتخاب کرده است. دلارهای نفتی و سیاست بر حقوق بشر پیروز شدند، فریبکاری و بیشترین ضربه وارده به اعتبار نهادی که پایبندی به اصول اخلاقی سازمان ملل متحد را نشان می‌دهد این است که عربستان سعودی در سال ٢٠١٣ عضو آن شده است.»

البته به رغم ابراز خشم و نگرانی از این تحولات، هم‌پیمانان عربستان همچنان در کنار این کشور ایستاده‌اند. یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در زمان انتخاب عربستان گفت:  آمریکا از انتصاب عربستان در این کمیته استقبال می‌کند.

سارا لیا ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز در این خصوص به رویترز گفته است: صرف‌نظر از جرایم رخ داده اعدام دسته‌جمعی زندانیان تنها باعث لکه‌دار شدن هرچه بیشتر سوابق نگران‌کننده حقوق بشری عربستان خواهد شد.

طبق این گزارش، ماه سپتامبر فشارهای عربستان باعث لغو تصویب پیش‌نویس قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل توسط هلند به منظور انتصاب یک کمیته بین‌المللی برای تحقیق نقض حقوق بشر در جنگ یمن شد. گروه‌های حقوق بشری اقدام به مستندسازی استفاده از کودک سربازان، بمب‌های خوشه‌ای ممنوعه و تلفات بالای غیرنظامیان در جریان 9 ماه تجاوز هوایی عربستان به یمن کرده‌اند. اما شورای حقوق بشر سازمان ملل بعد از مقاومت‌های عربستان تنها به تصویب یک قطعنامه مبهم بدون تشکیل تیم تحقیقات بین‌المللی برای یمن بسنده کرد.

روزنامه آلمانی «بیلد» در مطلب نخست روزنامه خود گزارشی را منتشر کرد با این عنوان: «عربستان؛ ‌کشوری که غیر از نفت و خرما و تروریسم چیزی برای دنیا ندارد» نوشت که پس از اعدام‌های 47 نفر در عربستان «دولت آلمان همچنان ساکت است و تاکنون هم در زمینه ادامه صادرات تسلیحات به این کشور به اتفاق‌نظر نرسیده است. در سازمان ملل متحد و یا در اتحادیه اروپا هیچ‌کس به این توجه ندارد که عربستان ریاست کمیسیون حقوق‌بشر در سازمان ملل را بر عهده دارد.»

«کمال داوود» روزنامه‌نگار عرب هم در این مورد به روزنامه بیلد می‌گوید: «غرب فراموش کرده است که پادشاهی سعودی رویکردی خشک مذهبی از اسلام را در پیش گرفته است و از داعش دفاع می‌کند و می‌کوشد تا این اقدام را مشروعیت ببخشد.»

این گزارش‌ها و اظهارنظرها از سوی این قبیل روزنامه‌ها و چهره‌های غربی گویای بسیاری از ناگفته‌ها و گله‌هایی است که مسئولان حقوق بشری در ایران از داعیه‌داران حقوق بشری در امریکا و غرب دارند چرا که علیرغم تمام تلاش‌هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت تا با گزارش‌های دروغ این کشور را حامی تروریسم نشان دهد، کشوری مانند عربستان به عینه و در ملاء رسانه‌های خبری، اعدام و حمایت از تروریسم را در پیش گرفته و در این شرایط افرادی به نمایندگی از سازمان‌های حقوق بشری و نمایندگان آن در کشورهای مدعی حقوق بشر از جمله امریکا و غرب، به سکوت و یک اعتراض نمادین در پایین‌ترین سطح بسنده کردند!
نکته جالب توجه اینجاست که حکام آل‌سعود بارها که به عنوان تریبون امریکا و اسرائیل، حرف آنها مبنی بر ناعادلانه بودن دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران را از زبان خود بازگو می‌کردند، حال خودشان در دادگاهی به دور از شفافیت، حکم اعدام 47 نفر از منتقدان سیاسی کشورشان را صادر و اجرایی کردند.

بعید نیست که همین قبیل ادعاهای واهی و بی‌اساس از سوی مقامات سعودی و حمایت‌های دور از منطق امریکا و غرب، سبب بروز واکنش‌های گسترده جهانی در رسانه‌های کشورهای مختلف شده و سیل عظیمی از ملت‌های مختلف را نسبت به چنین اقدامی به واکنش‌های معترضانه از قبیل تجمع مقابل سفارت این کشور واداشته است.

با تفسیر شرایطی که مشاهده می‌شود و تحلیلی که روزنامه امریکایی ارائه کرده است، می‌توان به این مساله منتهی شد که به رغم تمام تلاش‌هایی که مقامات سعودی و غربی و آمریکایی برای ناامن نشان دادن جمهوری اسلامی ایران داشتند، پرده از چهره نمایشی این کشورها افتاد و چهره واقعی آنها نه تنها برای کشورهای خاورمیانه بلکه برای تمام مردم جهان روشن شد و دیگر ایران می‌تواند با اسنادی که خودشان علیه خودشان جمع‌وجور کردند، در مقابل گزارش‌های ضدحقوق بشری علیه خود، محکم‌تر از قبل بر مواضع و قوانین خود بایستد.

از طرفی هم شک و تردید جهانیان پیرامون چرایی ریاست آل‌سعود بر کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل به یقین تبدیل شد و با اعتراض خود در قالب اعتراض و تجمعات و قلم‌های رسانه‌ای، خواهان برکناری عربستان از این سمت چه مستقیم و چه غیرمستقیم شدند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.