×

اجرای طرح پیشگیری از خشونت ها در استان ها

اجرای طرح پیشگیری از خشونت ها در استان ها

با نگاهی کوتاه به جرایم می‌توان پی برد که نزاع و در پی آن ضرب و جرح عمدی مهمترین علت تشکیل پرونده‌ها در بسیاری از استان‌های کشور است که در‌این میان باید راهکارهایی برای کاهش این آمارها اندیشید

اجرای-طرح-پیشگیری-از-خشونت-ها-در-استان-ها

 با نگاهی کوتاه به جرایم می‌توان پی برد که نزاع و در پی آن ضرب و جرح عمدی مهمترین علت تشکیل پرونده‌ها در بسیاری از استان‌های کشور است که در‌این میان باید راهکارهایی برای کاهش این آمارها اندیشید. مسئولان قضایی معتقدند که با آموزش و فرهنگ‌سازی می‌توان از بروز چنین اتفاق‌هایی پیشگیری کرد؛ براین‌اساس طرحی از سوی مسئولان قضایی برای کاهش خشونت تصویب شده است .

  ضرب و جرح عمدی چهارمین جرم در یزد

از آنجایی که خشونت در استان یزد به گفته معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یزد جزء چهارمین جرم در یزد محسوب می‌شود، می‌گوید: با توجه به حسن شهرت استان یزد و استشهار این استان به دارالعباده، قرار گرفتن جرم ایراد ضرب و جرح عمدی در رتبه چهارم برازنده و زیبنده این استان نیست.

سید علی اصغر رفاهی می‌افزاید: در سال گذشته 5هزار و 800 پرونده و در 6 ماهه اول سال جاری 3078 تعداد پرونده در زمینه ایراد ضرب و جرح عمدی در دستگاه قضایی استان یزد تشکیل شده که به برخی رسیدگی شده و بقیه نیز در حال رسیدگی است.

وی فرهنگ‌سازی را یکی از بهترین شیوه‌های کاهش جرایم به‌ویژه جرح ضرب و جرح عمدی در استان ذکر می‌کند و توضیح می‌دهد: نهاد‌های فرهنگی به‌ویژه شورای فرهنگ عمومی استان می‌توانند نقش اساسی را در زمینه کاهش جرایم در جامعه داشته باشند. وی با اشاره به لزوم همکاری نهادها در پیشگیری از وقوع جرم بیان می‌کند: دستگاه‌های مختلف به‌ویژه دستگاه‌های فرهنگی باید با اراده و عزم بالا به فعالیت می‌پردازند و برای ریشه‌کنی جرم در استان ایفای نقش می‌کنند.

 وی در ادامه با اشاره به اینکه نمی‌توانیم مشکلات و جرایم موجود را به گردن دیگری بیاندازیم، توضیح می‌دهد: مسئول دانستن دیگران راه‌حل مناسب برای کاهش جرم نیست بلکه باید نسبت به آسیب‌شناسی جرایم در جامعه اقدام و سپس راهکارهای لازم را در زمینه کاهش جرایم اتخاذ کنیم.

 پیشگیری از خشونت در دستور کار مسئولان قضایی

با توجه به اینکه رییس کل دادگستری سیستان‌وبلوچستان ضرب و جرح عمدی را بیشترین پرونده‌های واصله به مراجع قضایی در این استان عنوان می‌کند بر این اساس از تصویب طرح پیشگیری از خشونت و ضرب و جرح عمدی سخن به میان می‌آورد و در این باره می‌گوید: این‌طرح گامی مهم در مهار خشونت است.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی درباره تصویب طرح پیشگیری از خشونت و ضرب و جرح عمدی،  اظهار می‌کند: اتخاذ تدابیر و تمهیدات مؤثر در راستای پیشگیری از خشونت و جرایم علیه اشخاص از مواردی است که مورد تاکید شورای پیشگیری از وقوع جرم سیستان‌وبلوچستان بوده است.

 وی ادامه می‌دهد: پرونده‌های واصله به مراجع قضایی در خصوص جرایمی همچون نزاع، ضرب و جرح عمدی و توهین حجم زیادی از پرونده‌های محاکم قضایی را به خود اختصاص داده است و پیشگیری از این جرم با مشارکت یک نهاد یا سازمان  محقق نمی‌شود.  حجت الاسلام حمیدی می‌افزاید: توسعه عقلانیت و منطق در جامعه به پیشگیری و مهار خشونت کمک شایانی می‌کند و قانون‌مداری، التزام به قوانین جامعه و ترویج فرهنگ رعایت متقابل حقوق شهروندی پیش‌شرط‌های اصلی تحقق کاهش جرایم بر اشخاص محسوب می‌شود. رییس کل دادگستری استان سیستان‌وبلوچستان خاطرنشان می‌کند: ترویج فرهنگ از خود گذشتگی و ایثار، انتقال مناسب و مستمر مفاهیم فرهنگی و مذهبی و استفاده از ظرفیت بی‌بدیل ریش سفیدی و فرهنگ صلح و سازش در استان باید مدنظر متولیان فرهنگی حوزه پیشگیری و مهار خشونت قرار گیرد.  وی می‌گوید که با مساعدت نهادهای مخاطب طرح و در نظر گرفتن الزامات عملیاتی طرح پیشگیری و مهار خشونت و ضرب و جرح عمدی در سال آینده فراوانی جرایم مرتبط با خشونت و ضرب و جرح کاهش می‌یابد.

  آگاه‌سازی مهمترین راهکار کاهش نزاع

رییس کل دادگستری گیلان بیان می‌کند که طی سال گذشته ضرب و جرح عمدی بیشترین فراوانی جرم در استان را به خود اختصاص داده است.

احمد سیاوش پور درباره راهکارهای کاهش نزاع و آسیب‌های اجتماعی در جامعه توضیح می‌دهد که آگاه‌ سازی مردم از عواقب نزاع و درگیری مانند: مشکلات حقوقی پس از درگیری است.

وی خاطرنشان می‌کند که آموزش به مردم و آشنایی آنان با مصادیق جرم می‌تواند به عنوان یکی از راهکارهای پیشگیری از جرم قلمداد شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بحث پیشگیری یک موضوع فرا قوه‌ای محسوب می‌شود، می‌گوید: قوه قضاییه در این زمینه باید به موقع پرونده‌های جرایم را رسیدگی و حکم صادر کند و اجرای حکم خود یک عامل بازدارندگی به شمار می‌رود. سیاوش پور تاکید می‌کند که با توسعه سرمایه گذاری، تولید، پویایی اقتصاد و ایجاد اشتغال به یقین نرخ بیکاری و جرم در جامعه کاهش می‌یابد.

رییس کل دادگستری گیلان توسعه اشتغال، فرهنگ‌سازی، آموزش، علم و دانش، تقویت اعتقادات دینی و غیره را در پیشگیری از جرم بسیار مهم می‌داند و می‌افزاید: اعتقادات دینی و آموزه‌های دینی نقش بسیار موثری در پیشگیری از وقوع جرم و تحقق سلامت اجتماع دارد.

وی تصریح می‌کند: اجرای حدود الهی و تعزیرات در کنار سایر اقدامات فرهنگی نقش بازدارنده‌ای در این زمینه ایفا می‌کند.

  مساجد محلی برای کاهش نزاع

 سیاوش پور با اشاره به نقش بسیار مهم مساجد به عنوان یک کانون مذهبی در زمینه پیشگیری از وقوع نزاع خاطرنشان می‌کند: با جذب جوانان به مساجد و تفهیم معارف دینی و تحکیم مبانی اعتقادی آنان می‌توان جلوی وقوع بسیاری از نزاع‌ها در جامعه را گرفت.
رییس کل دادگستری استان بیان می‌کند: جرایم و مفاسد پیشرفت جوامع را مختل می‌ سازد و باید از طریق کارهای پیشگیرانه و پیوند عمیق با نسل جوان، جامعه را اصلاح و از بزهکاری بدور و مصون داشت.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.