×

پوربابایی قانون انتخابات جوابگوی نیازهای جامعه نیست

پوربابایی قانون انتخابات جوابگوی نیازهای جامعه نیست

یک وکیل دادگستری گفت سه دهه از قانون انتخابات گذشته است و این قانون جوابگوی نیازهای جامعه نیست؛ لذا باید قانون به روز شود

پوربابایی-قانون-انتخابات-جوابگوی-نیازهای-جامعه-نیست

یک وکیل دادگستری گفت: سه دهه از قانون انتخابات گذشته است و این قانون جوابگوی نیازهای جامعه نیست؛ لذا باید قانون به روز شود.

هوشنگ پوربابایی ، بیان کرد:‌ موضوع انتخابات از جنبه‌های گوناگون اعم از شدت تاثیر قانون انتخابات با توجه به شرایط کنونی، نواقص قانون انتخابات، تبلیغات انتخابات یا وظایف کاندیداها در امر تبلیغات و وظیفه هیات نظارت بر انتخابات قابل بررسی است.

وی درباره قانون انتخابات گفت: آخرین اصلاحیه قانون انتخابات در سال 1366 صورت گرفت. ممکن است بعدها بخشی از مواد به صورت جزیی اصلاح شده باشد که در روند قانونگذاری تغییرات زیادی ایجاد نکرده است؛ به طور کلی قانون در این زمینه از سال 66- 61 پایه‌گذاری شده است.

پوربابایی یادآور شد: قانونی که 3 دهه از آن گذشته طبیعی است که شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان، شرایط نظارت و اجرا، نحوه تبلیغات، مجازات متخلفان، شمارش آرا و ... را نسبت به کسانی در نظر گرفته که سه دهه از آن گذشته است؛ لذا قانون باید به‌روز شود.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: قانونی که سه دهه از آن گذشته جوابگوی نیازهای جامعه نیست و این موضوع باعث می شود به اصلاحاتی دامن زده شود که بعضی از این اصلاحات تخلف و بعضی جرم است و بعضی از این تخلف‌ها به عنوان تقلب و بعضی از این جرایم به عنوان جرایم امنیتی محسوب می‌شوند و این علت نقص قانون انتخابات است؛ به نظرم قانون انتخابات به‌درستی اصلاح نشده است.

وی افزود: طبق فرموده مقام معظم رهبری انتخابات و آرای مردم حق الناس است و حق الناس بودن یعنی مسئولیت‌زاست و هم دارای مسئولیت مدنی دنیوی و هم مسئولیت مدنی اخروی است؛ لذا کسانی که واجد شرایط نمایندگی نیستند صلاح نیست که در این حوزه وارد شوند. زیرا اعمال‌نظر چنین افرادی ممکن است در مجلس تاثیرگذار بوده و به ضرر مردم باشد.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: مجلس جایگاهی است که اعمال نظر هر نماینده ممکن است برای افراد جامعه عواقب متعددی داشته باشد؛ هم مادی و هم معنوی.

وی با اشاره به تبلیغات انتخاباتی و اینکه ما نمی‌توانیم پیشرفت تکنولوژی در جامعه را نادیده بگیریم، گفت: طبیعی است با توجه به فضای مجازی، امکان تخلف و تخریب یک کاندیدا نسبت به کاندیدای دیگر در امر تبلیغات وجود دارد؛ به این صورت که در فضای مجازی شخص و گروهی به صورت غیرواقعی طرفدار کاندیدایی خاص هستند و به امر تبلیغات می پردازند و ضررش متوجه کاندیدای رقیب است که این موضوع قابلیت شناسایی ندارد و ضرر اصلی‌اش متوجه کاندیدای رقیب می شود.

پوربابایی با اشاره به اینکه انتخابات خصوصا انتخابات مجلس یک مساله ملی محلی است، گفت: طبیعی است که ممکن است بی اخلاقی ها در این فضا به دلیل برنده شدن افزایش یابد لذا باید نامزدها و کاندیداهای انتخابات طرفداران خود را مدیریت کنند و آموزش های اخلاقی و علمی را به آنها بدهند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.