×

برجام تاثیری در قیمت دارو ندارد

برجام تاثیری در قیمت دارو ندارد

این روزها اجرایی شدن برجام جدا از همه بازتاب‌ها و اظهارنظرهایی که در روابط سیاسی و بین الملل کشور دارد، اما در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و درمان نیز سئوالات متعددی را در زمینه تاثیرگذاری بر نحوه و میزان هزینه ارائه خدمات رقم زده است

برجام-تاثیری-در-قیمت-دارو-ندارد

 این روزها اجرایی شدن برجام جدا از همه بازتاب‌ها و اظهارنظرهایی که در روابط سیاسی و بین الملل کشور دارد، اما در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و درمان نیز سئوالات متعددی را در زمینه تاثیرگذاری بر نحوه و میزان هزینه ارائه خدمات رقم زده است. پرسش‌هایی که بیشتر دربرگیرنده موضوعاتی از جمله اصلاح قیمت داروهای خارجی و رفع کمبود اقلام دارویی وارداتی است.

این درحالی است که براساس اظهارات ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، با اجرای برجام قیمت‌های انتقال داروهای خارجی اصلاح می‌شود و این اصلاح قیمت شامل داروهایی است که از اکنون به بعد وارد کشور می‌شوند. البته وی به نکته دیگری نیز اشاره می‌کند؛ اینکه وزارت بهداشت از مدت‌ها پیش برای بعد از برجام برنامه‌ریزی‌های خاص خود را انجام داده بود. در گذشته حدود 3.5 تا 10 درصد در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی به عنوان هزینه انتقال ارز پرداخت می‌کرد. بنابراین نخستین دستاورد و اولین قدم این بود که این هزینه اضافی که به مردم و ارائه کنندگان خدمت تحمیل می‌شد، برداشته شده است.

 برنامه‌ریزی برای افزایش صادرات

با این وجود اما طبق اظهار نظرهای مسئولان بهداشت و درمان کشور برجام می‌تواند اثرات دیگری نیز در این حوزه داشته باشد. مواردی که به طور مستقیم سهم بازار دارویی کشور از صادرات جهانی را افزایش خواهد داد. موضوعی که رسول دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو از آن به عنوان فراهم شدن امکان جهش در صادرات دارو با اجرای برجام یاد کرده است. به عقیده وی با برقرار شدن ارتباطات مالی، صادرات دارو به کشورهای دیگر تسهیل خواهد شد، زیرا که تاکنون صادرات دارو سخت و با چالش‌هایی روبرو بوده است. از سوی دیگر وادرات برای بسیاری از شرکت‌ها، جنبه حیاتی دارد چون نمی‌خواهند بازارهای هدف خود را از دست بدهند و تاکنون نیز به رغم مشکلات جدی انتقال پول، صادرات داشته‌اند. در عین حال شرکت‌هایی هستند که میلیون‌ها دلار درآمد حاصل از صادرات خود را نتوانسته‌اند، منتقل کنند و گرفتارند براین اساس اکنون با اجرای برجام امیدواریم این مشکلات رفع شود.اشاره به این نکته ضرورت دارد که براساس آمار اعلام شده، اکنون ارزش واردات دارویی یک میلیارد دلار بوده در حالی‌که ارزش صادرات دارویی ایران 200میلیون دلار است و این رقم باید افزایش یابد.

 جذب سرمایه‌گذار در حوزه سلامت

در گام بعدی می‌توان به تاثیراتی پرداخت که برجام می‌تواند در جذب سرمایه‌گذار در حوزه سلامت داشته باشد.  نقشی که سخنگوی وزارت بهداشت آن را اینگونه تشریح می‌کند، در زمینه سرمایه‌گذاری کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی تمایل دارند که در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند، حتی اعلام کردند که تا پنج میلیارد دلار در این زمینه هزینه‌ خواهند کرد.  این کشورها در یک سال گذشته بررسی‌های خود را انجام داده‌اند و اکنون با اجرای برجام راه برای این اقدام باز است.

از مواردی مانند سرمایه‌گذاری در حوزه بهداشت و درمان کشور، افزایش سهم بازار دارویی ایران از صادرات جهانی که بگذریم شاید ملموس‌ترین موضوعی که بسیاری از مردم با اجرای برجام از آن سئوال می‌کنند، این باشد که آیا قیمت دارو در کشور کاهش خواهد یافت؟ بحثی که حریرچی به آن اینگونه پاسخ می‌دهد؛  قیمت‌های انتقال داروهای خارجی اصلاح خواهد شد، اما این اتفاق برای داروهایی رخ می‌دهد که از الان به بعد به کشور وارد می‌شوند، دیگر اینکه در شرایط تحریم با اقدامات مدیریتی توانستیم قیمت بسیاری از داروها را کاهش دهیم، اما نمی‌توانیم درباره همه داروها یا یک داروی خاص صحبت کنیم و قیمت دارو به قیمت جهانی وابسته است. تا آنجایی که توانسته‌ایم قیمت دارو را کاهش داده‌ایم، البته امیدواریم بیش از این نیز کاهش یابد. براین اساس می‌توان اینگونه قضاوت کرد که برجام تاثیری در قیمت دارو نخواهد داشت.

 قطع دست دلالان از بازار دارو

البته رفع تحریم‌ها همانطور که سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت بیان کرده است باعت قطع دست دلالان دارو خواهد شد. شرایطی که وی امیدوار است تاثیر مثبتی بر قیمت دارو داشته باشد و همانطور که دیناروند هم گفته است موجبات استقبال سرمایه‌گذاران را در این حوزه فراهم آورد.

در کنار همه اظهار نظرها در مورد قیمت دارو شاید اشاره به این موضوع نیز خالی از لطف نباشد، اینکه تابستان گذشته محمود نجفی عرب، رییس کمیسیون اقتصاد و سلامت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران درباره قیمت داروهای تولید داخل به این نکته اشاره کرده بود که در نیمه نخست امسال هیچ افزایش قیمتی را روی داروهای داخلی نداشته‌ایم، البته وی به این موضوع اعتراض نیز داشت، چراکه به اعتقاد نجفی عرب در این مدت شاخص تورم، دستمزد، هزینه‌های آب، برق و گاز و برخی مواد اولیه افزایش یافته در صورتی که وزارت بهداشت در مقابل افزایش قیمت دارو مقاومت کرده است، این اظهار نظر نیز نتیجه گیری که پیش‌تر به ان اشاره شد را تا حدی تایید می‌کند.

 رشد کم اعتبارات بیمه‌ها در بودجه 95

در این میان رشد بودجه وزارت بهداشت نیز عامل مهم دیگری است که به طور قطع می‌تواند نقش مهمی در ارائه خدمات مربوط به حوزه بهداشت و درمان داشته باشد.  هرچند که حریرچی عنوان می‌کند که مهمترین نگرانی ما برای سال 95 رشد کمی است که بودجه بیمه‌ها با آن مواجه است، اما وی از رشد 10درصدی بودجه وزارت بهداشت در سال آینده خبر می‌دهد و اینکه بودجه این وزارتخانه طوری طراحی شده که وزارت بهداشت بتواند دستاوردهایی را که کسب کرده است، تثبیت کند. دیگر اینکه در مجموع در بودجه امسال میزان رشد اعتبارات حاصل از هدفمندی و یک درصد مالیات بر ارزش افزوده حدود چهار درصد است. البته میزان بودجه هدفمندی ثابت مانده و همان 4800 میلیارد خواهد بود. با این وجود در حال حاضر بودجه بیمه‌ها به جز سازمان تامین اجتماعی 12 درصد رشد داشته است که با توجه به کسری‌هایی که امسال بیمه‌ها با آن مواجه بودند و عقب ماندگی شدیدی که در پرداخت مطالبات دارند، می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

 ارزان شدن یا نشدن خدمات

حریرچی اما در لابه‌لای اظهار نظرهای خود و پاسخ به خبرنگاران درباره وضعیت درمان بعد از تحریم‌ها به این نکته نیز اشاره  می‌کند که معتقدیم با بهبود شرایط اقتصادی فضای مالی بهتری ایجاد می‌شود. البته سیاست دولت و وزارت بهداشت کاهش پرداخت از جیب مردم است، اما این به معنای ارزان شدن خدمات نیست. بلکه باید قیمت تمام شده لحاظ شود تا واحد تولید کننده خدمت بتواند اقتصادی کار کند و در عین حال پرداختی از جیب مردم نیز کاهش یابد.

براین اساس به نظر می‌رسد اگرچه مسئولان بهداشتی هریک با توجه به حوزه مسئولیت خود در زمینه تاثیراتی که رفع تحریم‌ها بر شرایط و هزینه‌های بهداشت و درمان دارد، اظهار نظر کرده‌اند، اما شاید مهمترین اصل در پاسخگویی به سئوالاتی که مردم از آنها دارند، درنظر گرفتن گذشت زمان، کمی صبر و تاثیراتی است که این شرایط بر درخواست‌های مربوط به حوزه بهداشت و درمان خواهد داشت.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.