بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
فاطمه موذن
آدرس : تهران - انتهای حکیم غرب بلوار جوانمردان (تعاون) پلاک 18 ساخنمان نوبهار ط 6 واحد 19
تلفن تماس : 02144172650 - 09123255200
وب سایت فاطمه موذن وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
بنیاد وکالت ایرانیان
آدرس : سعادت آباد، نبش خیابان سی و دوم، پلاک 116، طبقه 4 واحد 9
تلفن تماس : 02188681856 - 09120834912
وب سایت بنیاد وکالت ایرانیان
دکتر حسن محسنی
آدرس : تهران، 7 تیر، ابتدای قائم مقام فراهانی کوچه یکم پلاک 9 طبقه همکف دفتر حقوقی پورطهماسبی فرد و همکاران
وب سایت دکتر حسن محسنی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
کل حق الوکاله اخر کار
آدرس : تهران .کارگر شمالی جنب کوی اراسته پلاک واحد 41765
وب سایت موسسه حقوقی، کل حق الوکاله اخر کار
طیبه برزگر
آدرس : تهران - فلکه دوم صادقیه- ایتدای خیابان آیت الله کاشانی -بعد از بانک مسکن - پلاک 80-طبقه 3 واحد سوم
تلفن تماس : - 09122249601
وب سایت طیبه برزگر وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز ،با بیش از 10 سال سابقه کار و وکیل بانکها و موسسات مالی و اعتباری و وکیل شرکتهای خصوصی
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

اخذ عوارض از ساختمان های نیمه کاره

ارسال شده توسط : پرتال اطلاع رساني وكالت آن لاين در تاریخ : 29-10-1394
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
اخذ عوارض از ساختمان های نیمه کاره

 پایتخت 9میلیون نفری ایران سال‌هاست که شاهد افزایش ساخت و ساز واحدهای مسکونی و رشد صعودی آمار جمعیت همچنین حضور سازه‌های نیمه‌کاره‌ای است که در مواردی حتی عمر آنها به 20سال نیز می‌رسد. موضوعی که اقبال شاکری، رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران هم آن را تایید می‌کند.

اسکلت‌های فلزی زنگ‌زده و زمین‌های گودبرداری‌شده یا ساختمان‌هایی که دیوارها تا نیمه بالا آمده‌، اما رها شده‌اند هرچند که مسئولان شهری همواره از تدابیر مورد نظر برای حل چنین مشکلی سخن گفته‌اند که هم نمای بصری را مختل می‌کند و هم موجب افزایش فضاهای ناامن شهری در نواحی مختلف می‌شود. راهکارهایی که به نظر می‌رسد تا به امروز نتوانسته آنگونه که باید و شاید خاطر مسئولان شهری و تهران‌نشینان را در این زمینه آسوده کند. به عنوان مثال 6سال قبل به عبارتی در سال 88، سعید غفرانی، قائم‌مقام وقت معاونت شهرسازی تهران عنوان کرده‌ بود که طبق قانون مصوب شهرداری، همه بناهای نیمه‌کاره‌ای که تکمیل آنها بدون دلیل خاصی به تعویق افتاده، توسط شهرداری ایمن‌سازی شده و مالک آن سازه موظف است هزینه این عملیات را به شهرداری پرداخت کند.

روندی که حتی اگر جدا از مسائل بودجه‌ای اجرایی هم شد، باز هم نتوانسته گره از مشکلات این بناها باز کند تا به انجا که چندی پیش احمد دنیامالی؛ در کسوت رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل عمومی شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد؛ تعداد ساختمان‌های نیمه‌کار مسکونی و تجاری در کلانشهر تهران بسیار رقم قابل توجهی است. بناهای نیمه‌کاره‌ای که به نظر می‌رسد بعد از سال‌ها اکنون مشکلات سازه‌ای نیز پیدا کرده‌اند.به این موارد می‌توان مسائل مربوط به پوسیدگی و کاهش مقاومت مصالح،  از جمله تیرآهن‌ها را اضافه کرد، تا به آنجا که به گفته دنیامالی چنانچه مالک درخواست ساخت مجدد چنین ساختمانی را داشته باشد، باید در گام نخست مقوله مقاومت مصالح و سازه مورد ارزیابی و کارشناسی قرار گیرد.

 اخذ عوارض تا همکاری بین دستگاهی

اما اینکه چرا چنین مشکلی دامن‌گیر شهری بزرگ با وجود سرمایه‌گذاری‌های عظیم برای ساخت واحدهای، مسکونی، تجاری و اداری شده است؟ پرسشی است که در پاسخ به آن می‌تواند به چند عامل اشاره کرد. اینکه برخی از بناهای مورد نظر مشکل سند دارند و احداث بعضی به دلایلی مانند نداشتن منابع مالی کافی از سوی سرمایه‌گذار یا سرمایه‌گذاران  متوقف شده است. مواردی که موجب شده تا اکنون رییس کمیته عمران شورای شهر تهران از تدوین لایحه‌ای درباره اخذ عوارض از ساختمان‌های نیمه‌کاره خبر دهد و اینکه امید می‌رود، اخذ عوارض بهانه‌ای شود تا مالکان ساختمان‌های نیمه تمام خود را تکمیل کنند.البته ارائه راهکار و شیوه‌های برخوردی که بتواند تصویر بناهای ناتمام را از چهره شهر پاک کند به همین‌جا ختم نمی‌شود و اعضای شورای شهرتهران ایده‌های دیگری را نیز دارند که نیاز به همکاری بین دستگاهی دارد. به طور نمونه می‌توان به سخنان، معصومه آباد، رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران اشاره کرد که بیان کرده است؛ لازم است با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی تمهیداتی برای همکاری در صدور احکام قضایی تعیین تکلیف بناهای رها شده با قدمتی بالا در شهر اندیشیده شود.هرچند که به اعتقاد رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل عمومی شورای اسلامی شهر تهران، نخستین راهکار شهرداری و شورای شهر برای حل معضل ساختمان های نیمه کاره این است که با مالکان این سازه‌ها به توافق در زمینه ادامه ساخت برسند. البته مشکلی که وجود دارد این است که شهرداری به دلیل محدودیت‌های مالی امکان این را ندارد تا با مالکان سازه‌های نیمه کاره به توافق برسد.

 بیشترین بناهای رهاشده متعلق به 3 وزارتخانه است

اما همه مسائل به نبود بودجه و مجهول ماندن مالکان ساختمان ختم نمی‌شود، بلکه همانطور که شاکری عنوان کرده است؛ ساماندهی این ساختمان‌ها متولی مشخص ندارد. ضمن اینکه علاوه بر ساختمان‌های نیمه کاره، ساختمان‌های رها شده نیز در سطح شهر به وفور یافت می‌شود، آن هم در شرایطی که وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و آموزش و پرورش بیشترین ساختمان رها شده در پایتخت را دارند که هیچ کسی از آنها سراغی نمی‌گیرد و باید نسبت به تعیین تکلیف این مهم اقدام کنند، چراکه فضاهای بی دفاعی را ایجاد کرده و زمینه بروز آسیب‌های مختلف می‌شود.به عقیده ابوالفضل قناعتی، عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران، شاید ایده قابل اجرا و تاثیرگذرا این باشد که مجلس و شورای شهر تهران طرحی را دنبال کنند که طبق آن بتوان از مالکان در هنگام احداث ساختمان ضمانت بانکی دریافت کرد. این ضمانت یا تعهد مالی منجر می‌شود تا اگر به هر دلیلی مالک ساختمان با مشکل مواجه شد و نتواست ساختمان را تکمیل کند، ضمانت مالی به اجرا گذاشته شود تا درنهایت شهرداری تهران بتواند برای واگذاری یا تخریب پروژه اقدام کند.با وجود همه خطرات و آسیب‌های  اجتماعی که بناهای رها شده دارند، نباید از این نکته نیز غافل شد که چنین ساختمان‌هایی در برابر زلزله احتمالی نیز بسیار آسیب‌پذیر هستند، زیرا تحکیم بنای نیمه‌کاره به صورت 100درصد انجام نشده و احتمال تخریب آنها بسیار زیاد است.

 گودهای پرخطر باید سریع‌تر پایدارسازی شوند

در کنار بناهایی که نیمه‌کاره مانده‌اند، ستون‌ها و برخی از دیوارهای آنها بالا رفته است، اما گودهای ناایمن هم دغدغه دیگری به شمار می‌روند به ویژه اگر در این مرحله رهاشده یا ساخت بنایی که زمین مورد نظر برای ان گودبرداری شده است، به تاخیر بیافتد.

این درحالی است که اگرچه متولیان امر آماری از بناهای نیمه‌کاره در شهر ندارند، ولی در مورد گودهای ناایمن چندی پیش سازمان نظام مهندسی با بررسی حدود چهار هزار گود، اعلام کرده است که حدود 60 گود پرخطر و با اهمیت در پایتخت وجود دارد که باید هرچه سریع‌تر اقدامات پایدارسازی برای این گودها انجام گیرد.

 40سال قدمت برای قدیمی‌ترین بنای نیمه کاره

البته آخرین آمار و ارقام ارائه شده در این باره به مرداد ماه امسال مربوط می‌شود که براساس اظهارات آباد، بیش از یکهزار مورد ملک در مراحل مختلف اعم از گودبرداری، اسکلت بندی، ستون‌گذاری، سقف‌زنی و سفت‌کاری تعطیل یا به حکم مراجع قضایی از ادامه فعالیت آنها جلوگیری شده است. نکته دیگر اینکه در این بین مناطق ۳، ۲ و ۱ به ترتیب پرچمدار وجود چنین بناهایی هستند. نکته حائز اهمیت این است که پیشینه قدیمی‌ترین پروژه‌های ساختمانی رها شده در شهر به ۴۰ سال پیش بازمی‌گردد.همچنین درحال حاضر ۱۰درصد پروژه‌های بیش از ۱۰سال رها شده مربوط به سال‌های ۵۳ تا ۷۹ است، در حالی که بیش از ۴۰درصد ساختمان‌های نیمه‌کاره و گودهای پنج ساله موجود متعلق به سال‌های ۸۵ تا ۸۹ است. همین امر گواه شیوع یک آسیب جدی در حوزه شهرسازی است که به طور مستقیم ایمنی شهر و امنیت اجتماعی را نشانه گرفته است. براین اساس باید دی آیا لایحه مورد نظر درباره اخذ عوارض از ساختمان‌های نیمه‌کاره می‌تواند همانگونه که شاکری عنوان کرده است، نقش عصای موسی قوانین شهری را ایفا کند تا شهرداری بتواند به عنوان مدعی العموم برای حمایت از شهروندان وارد عمل شود یا در آینده نه چندان دور این دغدغه به فهرست معضلات مهم شهر تهران اضافه خواهد شد.

منبع : روزنامه حمایت
بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

رای شماره 1446 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال تعرفه شماره 4 از فصل دوم تعرفه عوارض شهرداری اراک
رای شماره 1231 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال بندهای 14-28 الی 18-28 از تعرفه عوارض و بهای خدمات سال 1387
رای شماره 680 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:اطلاق مصوبه شورای اسلامی شهر زرین شهر در قسمتهای تعیین عوارض بهره برداری و افتتاحیه
رای شماره های 697 و 698 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال مصوبه شورای اسلامی شهر بازرگان در خصوص اخذ عوارض حق تفکیک
رای شماره 518 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال بخش الف ماده 27 تعرفه عوارض ، محلی شهرداری تبریز در سال 1393 مبنی بر تعیین عوارض
رای شماره 428 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال تبصره 3 تعرفه عوارض ارزش افزوده تجاری
رای شماره 415 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال بندهای 2،3و ماده 19 تعرفه عوارض بهای خدمات شهرداری قم
تعیین عوارض بر نقل و انتقال املاک خلاف قانون است، ابطال مصوبه شوراهای شهر تهران، شیراز و خلخال
رای شماره 244 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال بندهای 3،4،5 و بخش 12 فصل دوم تعرفه عوارض و بهای خدمات شورای اسلامی شهر کرج در سال 1394
رای شماره 61 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ماده 16 تعرفه عوارض حذف و کسری پارکینگ مصوب شورای اسلامی شهر

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
رای وحدت رویه شماره 756 هیات عمومی دیوان عالی کشور وضعیت پرونده قتل آتنا به نقل از رییس دادگستری اردبیل وجود کودکان مطلقه 15 ساله در کشور ، کودکان ازدواج نمیکنند ، معامله می شوند ! شگرد 2 عروس برای سرقت از بنکدارهای بازار تهران اصلاح طرح مجازات اعدام محکومین مواد مخدر در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ابلاغ شیوه نامه پیشگیری از تصرف غیرقانونی اراضی به استان ها آری قلع و قمع را قاطعانه اجرا می کنیم توضیحات دانشور در خصوص حادثه کیمیا ، پرونده کودک آزاری موجود است 6 کودک در کمتر از 2 سال قربانی شیاطین شدند ، کودک آزاری ، زخم پنهانی که با قتل آتنا سرباز کرد تعیین تکلیف مجازات آسیب اطفال در اثر سهل انگاری ، والدین به حداقل مجازات حبس یا شلاق یا جزای نقدی محکوم می شوند بیش از 80 درصد قربانیان خشونت خانگی ، زنان هستند مرگ بیش از 18 هزار نفر بر اثر غرق شدگی در 15 سال گذشته ، سیر نزولی تلفات چه کسی سوت پایان رقابت پلیس و کانون سردفتران را می زند ؟ قتل برادر زن هنگام انتقال به کمپ ترک اعتیاد کودک آزاری رکوردار تماس با اورژانس اجتماعی تجهیز لباس های عوامل انتظامی به دوربین در راستای اجرای حقوق شهروندی رویکرد سیاست جنایی و کیفری افتراقی ایران نسبت به کودکان بزهکار - بخش ششم رویکرد سیاست جنایی و کیفری افتراقی ایران نسبت به کودکان بزهکار- بخش پنجم قاتل آتنا چگونه خود را لو داد ، جسد دوم هنوز کشف نشده است کشف جسد چاقو خورده در بیابانهای تلو